افشاگری واشنگتن پست از پنهان کاری دولت های آمریکا درباره جنگ افغانستان

به گزارش تور کیش، روزنامه آمریکایی گزارش داد که دولت های بوش، اوباما و ترامپ درباره جنگ افغانستان و پیشرفت در این کشور به افکار عمومی اطلاعات گمراه کننده می دادند و براساس اسناد محرمانه مقامات جنگ افغانستان را غیرقابل پیروزی می دانند.

افشاگری واشنگتن پست از پنهان کاری دولت های آمریکا درباره جنگ افغانستان

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، هزاران صفحه از اسناد محرمانه منتشر شده توسط واشنگتن پست نشان می دهد که مقامات برجسته آمریکایی ارزیابی های منفی را که در رابطه با جنگ افغانستان وجود داشته را در اختیار عموم قرار نمی دهند و اطلاعات گمراه نماینده ای را در این باره منتشر می نمایند.

بر اساس این گزارش، پس از موفقیت سریع اما کوتاه مدت نظامی آمریکا در افغانستان و باوجود پیشروی های طالبان، مقامات ارشد آمریکایی همیشه اظهار می نمایند که در افغانستان در حال پیشرفت هستند.

بخشی از این اسناد منتشر شده 600 مصاحبه ای است که جان سپکو سربازرس ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با مقامات ارشد این کشور انجام داده بود اما قرار بود که منتشر نشود.

واشنگتن پست نوشت که برای دسترسی به این اطلاعات با استناد به قانون جریان آزاد اطلاعات به مدت سه سال در دادگاه جنگیده و می افزاید که مقامات آمریکایی در اظهارات خود جنگ افغانستان را جنگی غیرقابل پیروز شدن توصیف می نمایند.

به مدت سه سال در دادگاه با استناد به قانون جریان آزاد اطلاعات جنگیده، صدها درجه دار نظامی و مقام دولتی طی مصاحبه با بازرسان دولتی از نظر خود درباره علت ناکامی در جنگ افغانستان سخن گفته اند و در مجموع این جنگ را غیرقابل فتح توصیف نموده اند.

ژنرال داگلاس لوت که در زمان ریاست جمهوری بوش و اوباما نقش مشاور در جنگ افغانستان را داشت در یکی از این مصاحبه ها در سال 2015 اعتراف نموده بود: ما درک اساسی از افغانستان نداشتیم، نمی دانستیم در آنجا چه کاری می کنیم.

در یکی دیگر از این مصاحبه ها فردی که از آن به عنوان مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریکا یاد شده، گفت که کاخ سفید در زمان اوباما و نیز پنتاگون اطلاعاتی را منتشر می کردند که گویا افزایش نیروها در سال 2009 موفقیت آمیز بوده است.

این مقام در مصاحبه ای در سال 2016 گفت: ایجاد شاخص های خوب غیرممکن بود.

ما سعی کردیم از تعداد نیروهای آموزش دیده، میزان خشونت، کنترل مناطق تحت کنترل استفاده کنیم و هیچ یک از آنها تصویری دقیق را ترسیم نکرد.

در سال 2010 فشارها برای کاهش نیروها در افغانستان افزایش یافت و ژنرال های آمریکایی از جمله ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده وقت نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان مشتاقانه از پیشرفت در این کشور می گفتند، اما حقایق نشان می داد که نیروهای افغان عملکرد ضعیفی داشتند و امید کمی برای موفقیت استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا وجود داشت.

مارک چرتین که مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا برای تفنگداران دریایی در ولایت هلمند بود در یک مصاحبه گفته بود: افغان ها می دانستند ما برای بطور موقت در آنجا هستیم و این آنچه می توانستیم انجام دهیم را تحت تاثیر قرار می داد.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگان قومی در هلمند یک بار به من گفته بود، شما تفنگداران در چادر زندگی می کنید از اینجا می دانم که برای مدت زیادی اینجا نخواهید بود.

بارنت روبین مشاور ارشد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان طی سال های 2009 تا 2013 نیز مبارزه با تروریسم آمریکا در افغانستان را مانند قدرت های استعماری دانسته و گفته بود: افغان ها می دانستند که این سرازیر شدن این بودجه ها دوام نخواهد داشت و بنابراین می خواستند بدون به خطر انداختن خود از آن بهترین بهره را ببرند؛ موفقیت ما در این باره یک خیال بود.

رابرت فین سفیر آمریکا در افغانستان در سال های 2002 و 2003 نیز درباره پول های هزینه شده در افغانستان گفت: اگر به تمام این مصارف در افغانستان نگاه کنید درصد خیلی کمی از آن برای یاری به مردم این کشور هزینه شده است. تقریبا تمام آن برای ارتش و بخش زیادی از آن نیز برای آموزش نیروهای شبه نظامی و پلیس صرف شده است.

در بخش دیگری از این از مصاحبه ها جیمز دابینز نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان طی سال های 2013-2014 نیز گفته بود: ما کشورهای فقیر را اشغال نمی کنیم تا آن ها را ثروتمند کنیم، ما به دیکتاتوری ها حمله نمی کنیم که آنجا دموکراسی برقرار کنیم، بلکه ما به کشورهای پرخاشجو و خشن حمله می کنیم تا آنجا صلح برقرار کنیم و آنچه آشکار است در انجام این ماموریت در افغانستان ناکام مانده ایم.

واشنگتن پست دلیل انتشار این گزارش مبنی بر دروغ مقامات آمریکایی درباره جنگ افغانستان به افکار عمومی را تنویر افکار عمومی نسبت به حقایق پنهان جنگ افغانستان عنوان نموده و می گوید که دولت بوش، اوباما و ترامپ اخبار گمراه نماینده ای را در این باره منتشر می کرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 604

به "افشاگری واشنگتن پست از پنهان کاری دولت های آمریکا درباره جنگ افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری واشنگتن پست از پنهان کاری دولت های آمریکا درباره جنگ افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید