بخشنامه وزارت علوم به روسای دانشگاه ها، بهره گیری از روش های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی برای ادامه آموزش

به گزارش تور کیش، معاون آموزشی وزارت علوم در بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بر ضرورت بهره گیری از انواع روش های برخط و برون خط، ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت های آموزشی تأکید کرد.

بخشنامه وزارت علوم به روسای دانشگاه ها، بهره گیری از روش های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی برای ادامه آموزش

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بر ضرورت بهره گیری از انواع روش های برخط و برون خط و ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت های آموزشی تأکید کرد.

در متن این بخشنامه آمده است:

با توجه به شیوع ویروس کرونا در بعضی مناطق کشور و لزوم تصمیم گیری شایسته درباره فعالیت های آموزشی به گونه ای که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شاهد کمترین آسیب، وقفه و کاستی در سطح دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور باشیم، به آگاهی می رساند فعالیت عادی دانشگاه ها در راستا فعالیت های پژوهشی دانشجویان، انجام پروژه های تحصیلات تکمیلی، دفاعیه ها و… تا انتها امسال می تواند به روال معمول ادامه یابد؛ اما در زمینه برگزاری کلاس های درس به شیوه غیرحضوری، دانشگاه ها و موسسات می توانند با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه، فعالیت های آموزشی خود را مدیریت نموده و به انجام رسانند. در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است:

- خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دو دهه اخیر در راه اندازی و بهره مندی از ساختارها و ابزارهای الکترونیکی به منظور ارائه دروس دانشگاهی تجربه اندوخته اند و از آمادگی نسبی برای ایجاد تحولی مطلوب در گرایش به آموزش های غیرحضوری برخوردارند. با این همه ایجاد هماهنگی و اخذ مشورت در این راستا برای حفظ کیفیت و دستیابی به موفقیت، ضروری است.

- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان و مدرسان و بروز وقفه ناخواسته در اجرای تقویم آموزشی مجازند از انواع روش های برخط و برون خط و ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت های آموزشی بهره بگیرند. در عین حال برای دروسی که به هر علت امکان آموزش غیرحضوری در هفته های پیش رو فراهم نیست، ضروری است برنامه ریزی لازم برای برقراری کلاس های جبرانی در ابتدای سال آینده و ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فرصت پدید آمده را برای ایجاد و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مغتنم شمرده و تأمین و تجهیز لازم در این زمینه را پیگیری نمایند.

- از مجموعه جامعه دانشگاهی کشور و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه ها انتظار می رود که ضمن همراهی و تطبیق با شرایط ویژه کنونی، استفاده از شیوه تدریس غیرحضوری را کارا و اثربخش دنبال نمایند و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز ضروری است که در مورد برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوه ها و ابزار آموزش غیرحضوری اقدام لازم به عمل آورند.

- دانشگاه هایی که در حال حاضر از زیرساخت های لازم برای آموزش های الکترونیک بهره مند نیستند می توانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاه های باسابقه و همچنین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی فعال در آموزش های الکترونیک، بهره گیری نمایند.

- با توجه به تشکیل کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی، این کارگروه به عنوان ستاد مرکزی و هماهنگ نماینده آموزش های غیرحضوری عهده دار برنامه ریزی، راهنمایی و راهنمائی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خواهد بود. مراکز آموزش عالی می توانند هرگونه ابهام و پرسش خود را در حوزه آموزش های غیرحضوری در هماهنگی و همکاری با کارگروه یادشده رفع سازند تا به بهترین روش، کمترین هزینه کرد و حفظ کیفیت بتوانند امور را مدیریت نمایند. برای این منظور ارتباط با دکتر سید علی اکبر صفوی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و عضو کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی) پیشنهاد می گردد.

- برای دروس عملی و کارگاهی نیز راهنمائی های لازم به وسیله کارگروه یادشده قابل دریافت خواهد بود.

- آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که از نظر زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری امکان همرسانی خدمات با دیگر مراکز آموزشی را دارا هستند، شایسته است توان و امکانات خود را به کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی اعلام نمایند.

- در صورتی که به هر علت (سخت افزاری، نرم افزاری، …) آموزش های غیرحضوری نتواند در شکل مطلوب برگزار گردد، شایسته است تدبیر لازم برای جبران این کاستی در ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 783

به "بخشنامه وزارت علوم به روسای دانشگاه ها، بهره گیری از روش های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی برای ادامه آموزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه وزارت علوم به روسای دانشگاه ها، بهره گیری از روش های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی برای ادامه آموزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید