خبرنگاران بچه ها کار پشت چراغ قرمز کرونا

به گزارش تور کیش، خرم آباد - خبرنگاران - حدود 12 ساله به نظر می رسد با شیشه شویی که در دست دارد چند قطره از مایعی که درون آن است روی شیشه ماشین می پاشد، هر چقدر اصرار می کنم که نمی خواهد شیشه ماشینم رو تازه شستم فایده ای ندارد.

خبرنگاران بچه ها کار پشت چراغ قرمز کرونا

پسرک با لحنی غمگین می گوید آقا بذار 2 ریال نون دربیاوریم، اینم شغل منه، از صبح تا شب برای چندرغاز پول جون می کنیم تا شب برای ارباب دست خالی نرویم.

از او می پرسم ارباب! منظورت چیه؟ در پاسخ می گوید که من و چند نفر از دوستان از ساعت هفت صبح تا پاسی از شب برای ارباب کار می کنیم و شب هرچقدر پول در می آوریم به او می دهیم در نهایت سرانجام هر ماه مبلغ ناچیزی از آن پول را به ما می دهد.

می پرسم که چرا برای خودتان کار نمی کنید پاسخ می دهد تا چندسال پیش سر هر چهارراه پاتوق یکی از بچه ها کار بود و برای خودمان کار می کردیم اما از وقتی که سریال آوای باران از تلویزیون پخش شد و بچه های کار را سر چهارراه ها می فرستاد ما هم صاحب ارباب شدیم و حتی به او هم شکیب شخصیت ارباب در این سریال می گوییم.

شیشه را تمیز نمی نماید به سراغ ماشین دیگر می رود.

دردی که بچه ها کار دارند بسیار غم انگیز و دلخراش است چون شغل دارند اما درآمدشان برای خودشان نیست و هزاران مشکل دیگر که گریبان این طفلان کوچک را می گیرد.

استان لرستان 581 کودک کار و خیابانی دارد که طبق آمار سازمان بهزیستی لرستان تنها پنج درصد آنها بومی هستند و مابقی مربوط به این استان نیستند.

سامان یکی دیگر از بچه ها کار که تنها هشت دارد در یکی از خیابان های شلوغ شهر روز با بسته کوچکی آدامس سر چهارراه می ایستد و هر رهگذری که رد می گردد با التماس و خواهش از او می خواهد که یک بسته آدامس از من بخر. اما رعایت پروتکل بهداشتی در میان این بچه ها هیچ معنایی ندارد و بچه ها بدون ماسک و دستکش در خیابان ها هستند.

از او می پرسم چرا آدامس می فروشی تو باید الان درس بخوانی می گوید پدرم دو سال است که ما را ترک نموده است من و مادر و خواهر بزرگترم هم هرکدام برای سیر شدن شکم مان کار می کنیم ، بعد با لحنی ناراحت نماینده می گوید من که برخی موقع تا شب حتی یک بسته آدامس هم نمی فروشم.

دوباره می گوید مادرم هم خیاطی می نماید البته الان بخاطر کرونا هیچکس برایش پارچه نمی آورد و ما هم نمی توانیم پول کافی حتی برای غذا داشته باشیم. کمی مکث می نماید و بسته آدامس در دستش را جابجا می نماید و زیر لب زمزمه می نماید حالا شاید تا شب من چند بسته آدامس فروختم.

آن لحظه غم عجیبی وجودم را فرا گرفت و با خودم گفتم همه بسته های آدامس را از او بخرم و این کار را هم کردم اما دوباره فکر کردم امروز من هم بسته ها را خریدم فردا ممکن است حتی یک بسته هم نفروشد و دوباره غمگین می گردد. یاد این موضوع افتادم که خدا روزی آدم را می دهد ساید روزهای آینده بتواند چندین بسته آدامس بفروشد.

کرم یاری مدیرکل بهزیستی لرستان می گوید: تا به امروز 581 کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده که از این تعداد 532 کودک کار و 49 کودک خیابانی هستند و تنها پنج درصد این تعداد غیربومی است. و بیشترین آنها در شهرستان های خرم آباد و بروجرد سکونت دارند.

وی ادامه می دهد: ساماندهی بچه ها کار باید با مسئولیت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گردد اما به دلیل اینکه بهزیستی مراکزی برای نگهداری بچه ها دارد این مسئولیت به سازمان واگذار شده است.

وی اضافه می نماید: طرح ساماندهی بچه ها کار و خیابانی چندین بار در استان اجرایی شد اما ابتر ماند و باید کوشش کنیم همه دستگاه های عضو کمیته ساماندهی همکاری لازم را داشته باشند تا کوششمان منجر به نتیجه گردد.

مدیرکل بهزیستی لرستان با تاکید بر حمایت همه جانبه اعضای کمیته می گوید: بسته ای را برای ساماندهی بچه ها کار و خیابانی، معتادان متجاهر و زباله گردها در نظر گرفته ایم و سه مرکز حمایتی کودک و خانواده در خرم آباد و بروجرد راه اندازی شده است.

یاری ادامه می دهد: برای 217 کودک، مستمری برقرار شده و با معرفی 51 نفر از مادران بچه ها به اداره کل آموزش و فنی حرفه ای استان لرستان، کوشش شده با مهارت آموزی های این نهاد زمینه برای اشتغال و درآمدزایی آنان فراهم شده تا کودک آنها از کار خیابانی بازداشته گردد.

وی می گوید: همچنین طرح جمع آوری بچه ها کار با جدیت آغاز شده که در این راستا بچه ها پس از جمع آوری و تعهد والدین در مراجع ذیربط به آنها تحویل داده می شوند و در غیر اینصورت در مراکز روزانه بهزیستی نگهداری خواهند شد.

اما این روزها که کرونا زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است بچه ها کار هم از این قضیه مستثنی نیستند و آنان نیز به دلیل مسائل مالی کشور از درآمد پایین تری برخوردارند و همین امر باعث شده است که زمان بیشتری را در خیابان بمانند.

امیرعلی حدود 10 سال دارد می گوید هر روز ساعت 6 صبح به سر چهارراه می آیم شاید بخاطر زودتر آمدن بتوانم درآمد بیشتری داشته باشم اما هیچ فرقی ننموده است نه تنها مردم دیگر آنطوری که باید به ما یاری نمی نمایند بلکه مردم چون از نظر مالی مشکل دارند دیگر توان یاری و خرید چیزهای اضافه زندگی را ندارند.

وی نیز که ماسک را برای پیشگیری از کرونا مهم نمی داند؛ ادامه می دهد که مادرش فقط چیزهایی را که به صورت روزانه احتیاج دارد خریداری می نماید و زندگی ما هم بعد از مرگ پدرم همین طور بوده است اما مردم من می دیدم که قبل همه چیز را یکجا خریداری می کردند که ظاهرا این روش زندگی مردم هم تغییر نموده است و دیگر چیزهایی که ما میفروشیم را جزو احتیاجهای ضروری خودشان نمی دانند.

وی اضافه می نماید: من و یکی از دوستان با هم دسته گل می فروشیم و امروز مردم دیگر بخاطر کرونا تمایلی به خرید دسته گل ندارند و چند روزی است که فروش کیک و کلوچه را آغاز نموده ایم.

امیرعلی می گوید: بخاطر شرایط کرونا انتظار داریم که مردم به ما بیشتر اهمیت بدهند تا ما هم بتوانیم زندگی خودمان را بگذرانیم.

یاری رئیس سازمان بهزیستی لرستان می گوید: حمایت از بچه ها کار و خیابانی، بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست بخشی از جامعه هدف بهزیستی است.

یاری تصریح می نماید: در راستای پیشگیری از کرونا در سه مرحله بین بچه ها کار بسته های بهداشتی و معیشتی با اعتباری بیش از 450 میلیون تومان توزیع شده است.

وی ادامه می دهد: در این راستا 440 بسته بهداشتی توسط پرسنل اورژانس اجتماعی درسطح خیابان همراه با آموزش پیشگیری از بیماری کرونا برای بچه ها کار و خیابانی توزیع شده است.

اینها غصه هایی که بر دل همه ما مانده است که چرا باید یک کودک دغدغه کار داشته باشد و زندگی چنان برایش سخت باشد که غصه نان شب خانه را داشته باشد.

مونیکا نادی عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق بچه ها نیز می گوید: کار کودک یک آسیب اجتماعی است و با توجه به اینکه ایران در مرحله گذر از توسعه است، آمار بچه ها کار در کشور زیاد است؛ معضلات موجود در کشور مانند نبود اشتغال مناسب، فقر، مهاجرت داخلی و خارجی، حاشیه نشینی و چرخه معیوب مالی باعث می گردد که بچه ها مجبور به کار شوند.

نادی می افزاید: کار کودک به این معناست که به جای اینکه بچه ها مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند، مجبورند برای تامین معاش خود و خانواده شان کار نمایند. این مساله به خودی خود، آسیب های دیگری نیز به بار می آورد به آن معنا که کودک از حق کودکی، حق بازی، حق تحصیل، حق بهداشتی و بسیاری از حقوق خود محروم می گردد.

وی اضافه می نماید: همه اینها در حالی اتفاق می افتد که در قانون اساسی کشور اولا دولت ها ملزم شده اند که امکانات عادلانه را برای همه فراهم و فقر و هر نوع محرومیت را برطرف نمایند و از طرفی بر منع بهره کشی از کار دیگران هم تاکید شده است. حتی در قانون کار صراحتا تصریح شده که بکارگیری بچه ها در مشاغل سختی مانند زباله گردی ممنوع است و مقابله نامه محو فوری بدترین اشکال کار کودک و آیین نامه اجرایی آن را هم داریم که به آن پیوستیم و آن را قبول کردیم.

نادی می گوید: حتی پیمان نامه جهانی حقوق کودک نیز دولت ها را مکلف نموده که از کودک در برابر کار زیانبار حمایت نمایند؛ در واقع ما همه این تصریحات قانونی را داریم ولی همچنان می بینیم که بچه ها کار می نمایند و زباله گردی به عنوان بدترین شکل کار کودک به وفور دیده می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1270

به "خبرنگاران بچه ها کار پشت چراغ قرمز کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بچه ها کار پشت چراغ قرمز کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید