روایت حریرچی از درد قفسه سینه نخست وزیر انگلیس و درخواست حضور پزشک خانواده ، اینجا می گویند جمعش کنید

به گزارش تور کیش، معاون وزیر بهداشت با ارائه یک روایت از جلسه دولت انگلستان به اهمیت پزشک خانواده تاکید نمود.

روایت حریرچی از درد قفسه سینه نخست وزیر انگلیس و درخواست حضور پزشک خانواده ، اینجا می گویند جمعش کنید

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز آدینه 22 آذر ماه در پانل صنفی و تخصصی با موضوع اقتصاد سلامت در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، اضافه کرد: یکی از اصلی ترین دلایل نارضایتی در حوزه سلامت این است که از سال 74 که قانون بیمه همگانی اجرا شد و بیمارستان های دولتی خودگردان شد، از آینده هزینه می کنیم. حتی یک سال در 24 سال گذشته نیست که تاخیر در پرداختی بیمه ها وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به عارضه تاخیر در پرداختی بیمه ها و خرج از آینده یعنی اوراق دچار شده ایم. متاسفانه به پزشکان بعضی دانشگاه های علوم پزشکی نیز مجبور شده اند که اوراق بدهند. دولت و بیمه ها به هر شکلی که شده اصل پول را پرداخت می نمایند. هرچند امکان دارد دیر پرداخت شده و ارزش پول کم گردد.

معاون وزیر بهداشت گفت: سال 89 که 18.6 درصد مردم بیمه نبودند، فقط سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بیش از کل جمعیت بیمه شده داشتند. با اقدامات سازمان بیمه سلامت بیش از 2 میلیون همپوشانی بیمه ای رفع شد. اکنون 7.9 درصد مردم بیمه نیستند.

حریرچی بیان نمود: از 168 میلیون نفر مراجعه نماینده به مراکز بهداشتی نظرسنجی کردیم که 26 میلیون نفر پاسخ دادند و میزان رضایت 95 درصد بوده است. وقتی کسی با 500 هزار تومان جراحی قلب انجام می دهد، ممکن است نارضایتی هم داشته باشد، اما میزان رضایت او بالاست.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در اکثر سال ها، تورم در حوزه سلامت بالاتر از تورم در حوزه های دیگر بوده است. به طور مثال اگر تورم عمومی 12.9 درصد بوده، در حوزه سلامت 17 بوده است. البته در سال های 97 و چند ماهه ابتدایی 98 تورم سلامت از تورم عمومی کمتر بوده است.

وی ادامه داد: بهترین سیستم های بهداشتی درمانی هم 20 درصد از منابع خود را هدر می دهند و به طور متوسط این هدر رفت منابع حدود 30 درصد است.

حریرچی گفت: وقتی برنامه نوشته می گردد، بودجه سالانه کوچکترین برش از برنامه 5 ساله است. در نتیجه باید برای این برنامه 5 ساله هزینه در نظر گرفته گردد. در خصوص پزشک خانواده نیز باید منابع در نظر گرفت. خیلی از مدیران نظام سلامت در مقاطع مختلف زمانی، تعارض منافع داشتند. در قوانین ما این وجود دارد که کار دوگانه نباید انجام گردد. در حالی که تعداد قابل توجهی از مدیران دچار این موضوع هستند، در نتیجه بعضی از موارد موجود در قانون اجرایی نمی گردد.

وی ادامه داد: یکی از نخست وزیرهای انگلستان در جلسه هیات دولت دچار درد قفسه سینه شد و شرایط او به شکلی بود که گفتند پزشک خانواده او بیاید. حالا باید پرسید چه کسانی از افرادی که شعار پزشک خانواده می دهند حاضرند فرایند نظام ارجاع و پزشک خانواده را برای خودشان طی نمایند؟ هر وقت به فارس و مازندران رفتیم، می گویند این برنامه را جمع کنید.

معاون کل وزارت بهداشت درباره پرداختی پزشکان خانواده نیز گفت: پزشک خانواده بر اساس مترقی ترین روش پرداخت که سرانه است، دریافتی دارد. از پزشکان خانواده ای که مطالبات خود را با تاخیر دریافت می نمایند عذرخواهی می کنیم، اما تاخیر پرداختی پزشکان خانواده به هیچ عنوان یک سال و نیم نیست و حتی اگر یک پزشک خانواده وجود داشته باشد که یک سال و نیم هیچ دریافتی نداشته باشد، من استعفا می دهم. تاخیر در پرداختی پزشکان خانواده در نهایت حدود 4 تا 5 ماه است. پرداختی پزشکان خانواده نسبت به پزشکان عمومی به مراتب بهتر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 564

به "روایت حریرچی از درد قفسه سینه نخست وزیر انگلیس و درخواست حضور پزشک خانواده ، اینجا می گویند جمعش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت حریرچی از درد قفسه سینه نخست وزیر انگلیس و درخواست حضور پزشک خانواده ، اینجا می گویند جمعش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید