سازمان ملل: 11 میلیون نفر از مردم کره شمالی، با خطر قحطی و سوء تغذیه روبرو هستند

به گزارش تور کیش، سازمان ملل متحد نسبت به تشدید قحطی در کره شمالی ابراز نگرانی کرده و برخی گزارش ها حاکی از اقدام دولت کره شمالی برای بازسازی یک سایت موشکی تخریب شده است.

سازمان ملل: 11 میلیون نفر از مردم کره شمالی، با خطر قحطی و سوء تغذیه روبرو هستند

سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که میزان تولید بخش کشاورزی کره شاقتصادی در سال زراعی گذشته به پائین ترین سطح طی ده سال گذشته رسید و این شرایط را باعث نگرانی عمیق در مورد کمبود فاجعه بار مواد غذایی و تشدید قحطی در آن کشور دانسته است.

این گزارش که امروز، چهارشنبه، 15 اسفند (6 مارس) منتشر شد، شرایط نامناسب جوی، کمبود زمین حاصلخیز نسبت به جمعیت و روش های ناکارآمد و مدیریت نادرست بخش کشاورزی را عوامل اصلی ناکامی این بخش در دستیابی به اهداف آن دانسته است.

اگرچه مواد غذایی و سایر اقلام بشردوستانه مشمول تحریم های بین المللی و یکجانبه کره شاقتصادی نیست، اما ادامه تحریم علیه برنامه های موشکی و هسته ای این کشور همراه با هزینه سنگین دنبال کردن این برنامه ها باعث کمبود منابع اقتصادی جهت خرید مواد غذایی در کوتاه مدت و سرمایه گذاری بلند مدت برای افزایش کارآیی بخش کشاورزی شده است.

حکومت کره شاقتصادی بر خودکفایی اقتصادی تاکید داشته و آن را بخشی از ایدئولوژی خود دانسته است، اما به گفته کارشناسان، این کشور همواره برای تامین نیازهای خود در زمینه های مختلف از جمله مواد غذایی به کمک خارجی وابسته بوده و کاهش یا قطع این کمک ها در سال های اخیر اکثر مردم کره شاقتصادی را با کمبود شدید مواد غذایی و افزایش مرگ و میر در نتیجه سوء تغذیه روبرو کرده است.

سازمان ملل گفته است که جمع تولیدات بخش کشاورزی کره شاقتصادی در سال گذشته به 4.9 میلیون تن رسید که پانصد هزار تن کمتر از سال پیش از آن بوده است. در نتیجه، نزدیک به یازده میلیون نفر از مردم کره شاقتصادی، یعنی حدود 43 درصد جمعیت، با خطر قحطی و عواقب ناشی از سوء تغذیه روبرو هستند.

در همانحال، سازمان ملل ناگزیر بوده است کمک های غذایی خود به کره شاقتصادی را از 6 میلیون تن در سال به 3.8 میلیون تن کاهش دهد که دلیل آن کمبود منابع اقتصادی عنوان شده است. مقامات سازمان ملل گفته اند که جامعه جهانی به درخواست کمک برای کره شاقتصادی واکنش مساعدی نشان نمی دهد و سال گذشته تنها 24 درصد از نیاز اقتصادی سازمان برای کمک غذایی به کره شاقتصادی تامین شد

نماینده سازمان ملل در امور کره شاقتصادی هشدار داده است که هزینه انسانی نادیده دریافت نیاز کره شاقتصادی به کمک غذایی خارجی غیر قابل تصور است و از شورای امنیت خواسته است در این زمینه اقداماتی صورت دهد.

بازسازی سایت موشکی؟

در خبری دیگر در مورد کره شاقتصادی، خبرگزاری یونهاپ کره شاقتصادی و دو موسسه تحقیقاتی آمریکایی گزارش کردند که اطلاعات به دست آمده حاکی از بازسازی یک سایت موشکی کره شاقتصادی است که پیشتر بخشی از آن تخریب شده بود.

براساس این گزارش، شواهد موجود نشان می دهد که فعالیت هایی برای بازسازی سایت موشکی واقع در تونگ چانگ ری در جریان بوده و به نظر می رسد که درها و سقف ساختمان آن تعمیر شده است. ظاهرا این تعمیرات ظرف سه هفته گذشته صورت گرفته و در زمان دیدار اخیر رهبران کره شاقتصادی و آمریکا در ویتنام جریان داشته است.

این سایت برای پرتاب موشک های ماهواره بر مورد استفاده قرار می گرفت اما پس از اولین دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شاقتصادی، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن سال گذشته، بخش هایی از آن در اجرای وعده کره شاقتصادی برای کاهش فعالیت موشکی و هسته ای خود تخریب شد.

دیدار دوم رهبران دو کشور اواخر ماه گذشته میلادی در ویتتنام صورت گرفت اما بدون نتیجه پایان یافت. رئیس جمهوری آمریکا دلیل بی نتیجه ماندن این مذاکرات را اصرار کره شاقتصادی بر لغو تمامی تحریم ها در ازای غیرفعال شدن بخشی از تاسیسات هسته ای آن کشور بیان کرد در حالیکه ایالات متحده تاکید داشته که تا توقف کامل تمامی فعالیت های هسته ای نظامی کره شاقتصادی، تحریم ها لغو نخواهد شد.

آقای ترامپ وعده داده است که در صورت غیراتمی شدن کره شاقتصادی، ایالات متحده آماده است برای رشد سریع اقتصادی کره شاقتصادی و تبدیل آن به یک کشور پیشرفته کمک کند. وی کره شاقتصادی را دارای ظرفیت های عظیم برای رشد و توسعه اقتصادی دانسته است.

در پی پایان مذاکرات ویتنام، به نقل از یک مقام کره شاقتصادی گزارش شد که در این اجلاس ویتنام، کره شاقتصادی صرفا خواستار لغو بخشی از تحریم های سازمان ملل در برابر برچیدن بخشی از تاسیسات اتمی خود شده بود.

پایان ناگهانی مذاکرات ویتنام بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری کره شاقتصادی نداشته و اخبار و تصاویر دیدار های کیم جونگ اون و دونالد ترامپ هنوز در سایت خبرگزاری رسمی آن کشور دیده می شود.

روز گذشته، جان بولتون، مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا، از احتمال تشدید تحریم های آمریکا علیه کره شاقتصادی در صورت ادامه برنامه های موشکی و هسته ای نظامی آن کشور سخن گفت. در عین حال، روز دوشنبه این هفته مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که در نشست ویتنام حضور داشت ابراز امیدواری کرد که ظرف چند هفته آینده، هیئتی از مقامات آمریکایی برای ادامه مذاکرات با کره شاقتصادی به آن کشور اعزام شود.

منبع: بی بی سی

منبع: انتخاب
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 553

به "سازمان ملل: 11 میلیون نفر از مردم کره شمالی، با خطر قحطی و سوء تغذیه روبرو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل: 11 میلیون نفر از مردم کره شمالی، با خطر قحطی و سوء تغذیه روبرو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید