عامل بازار سیاه فولاد کیست؟ ، معاون وزیر صمت: مشکل، وجود تقاضا های سوداگرانه است

به گزارش تور کیش، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: مشکل ما در صنعت فولاد، فراوری نیست بلکه وجود تقاضا های سوداگرانه است. اگر سه هفته کنترل ها و آنالیز بر روی بازار را ادامه دهیم این مشکل حل خواهد شد.

عامل بازار سیاه فولاد کیست؟ ، معاون وزیر صمت: مشکل، وجود تقاضا های سوداگرانه است

جهت دریافت مشاوره خدمات تراکت فوری از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، حمیدرضا نامی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از فراورینمایندگان تجهیزات کشاورزی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که درباره تشکیل بازار سیاه فولاد در کشور فولاد مبارکه باید جوابگو باشد اضافه نمود: مکانیزم هایی مانند سامانه بهین یاب وزارت صمت می تواند به شفافیت موضوع و سرنوشت تهیه و توزیع فولاد در بورس کالا یاری کند.

او در مورد تشکیل بازار سیاه در صنعت فولاد توضیح داد: از آنجا که هر فراوری نماینده ای می خواهد فراوریاتش را در حجم انبوه و دردسر کمتر به بازار تزریق کند به این منظور فاصله درب انبار فولاد مبارکه و ورودی انبار های ما با ایجاد انحصار سبب بازار سیاه می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از فراورینمایندگان تجهیزات کشاورزی گفت: روی هم رفته مسئولین فولاد مبارکه باید جوابگوی سوال شما در مورد تشکیل بازار سیاه باشند.

رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران در سوی دیگر برنامه گفت: سامانه های بهین یاب و فولاد مبارکه می توانند اطلاعات هم را تکمیل نمایند و در راستای یک هدف پیش بروند.

مهدی بستانچی عضو هیات مدیره انجمن فراوری نمایندگان سیستم های تهویه مطبوع در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: سامانه بهین یاب وزارت صمت مانند دیگر سامانه های موجود، علی رغم موفقیت ها و محاسن، دارای معایب و ایراداتی نیز است.

او ادامه داد: محاسبات سامانه بهین یاب، در طول زمان مشخص و معین ظرفیت ها و توانایی های مصرف نمایندگان و عرضه نمایندگان را مورد آنالیز قرار می دهد این در حالی است که می توان در طول زمان آنالیز بهین یاب، از ظرفیت عنوان شده برخوردار نباشند در این صورت ممکن است عرضه به درستی و عادلانه شکل نگیرد.

بستانچی گفت: وقتی ورق های فولاد در بازار آزاد عرضه می شود بدان معناست که در درب کارخانه توزیع عادلانه ای صورت نگرفته است.

جعفر سرقینی معاون امور و صنایع وزارت صمت در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سامانه بهین یاب ما بدون نقص نیست و بحث بازار آزاد همواره وجود داشته و دارد، اما تا آذر ماه سال جاری هیچ وقت تفاوت بازار آزاد و بورس کالا بیش از 6 درصد نبود، اما در هفته اخیر این نرخ با 30 درصد تفاوت در بازار آزاد عرضه می شود به نظر بنده این تفاوت قیمت را می توان التهاب مقطعی و زود گذر بر شمرد.

حمید رضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه در سومین ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: هم راستای سامانه بهین یاب شرکت فولاد مبارکه هم سامانه مچینگ دارد که از آن طریق می تواند مصرف نمایندگان را شناسایی و تقسیم و توزیع درستی را انجام دهد، اما طبق ضوابطی که ستاد تنظیم بازار برایمان وضع نموده فعلا از این سامانه استفاده نمی کنیم و فقط سامانه بهین یاب اقدام به شناسایی متقاضیان این صنعت می نماید.

نامی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از فراوری نمایندگان تجهیزات کشاورزی در استودیو با طرح سوالی از مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بازار سیاه فعلی صنعت فولاد، بیانگر باک های موجود در سامانه شما و یا سامانه بهین یاب وزارت صمت می باشد، این اتفاق را چگونه شرح می دهید؟

عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه در ادامه ارتباط تلفنی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: تقصیر ایجاد بازار سیاه بر گردن فولاد مبارکه نیست.

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مشکل ما در صنعت فولاد، فراوری نیست بلکه وجود تقاضا های سوداگرانه است اگر سه هفته کنترل ها و آنالیز بر روی بازار را ادامه دهیم این مشکل حل خواهد شد.

عرضه 60 درصد ورق فولادی گرم در بورس

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون 60 درصد ورق فولادی گرم را در بورس و 40 درصد آن را به صورت مچینگ عرضه می کنیم، اضافه نمود: قبلاً دو عرضه در بورس داشتیم که توافق شد این تعداد به چهار عرضه در بورس برسد بنابراین فولاد مبارکه، هر هفته محصولاتش را در بورس عرضه می نماید.

جعفر سرقینی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به قیمت فعلی این محصولات، ادامه داد: قیمت یک مقطع نباید ملاک عمل قرار گیرد بلکه قیمت مقاطع مختلف را باید باهم بسنجیم تا میانگین قیمتی به دست بیاید.

او تأکید کرد: مسائل قیمتی حل خواهد شد.

سرقینی با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط می توانند به وسیله سامانه بهین یاب مواد اولیه از جمله ورق های فولادی را تأمین نمایند، گفت: تقاضا برای خُرد، کلان و متوسط هیچ تفاوتی ندارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه بهین یاب سال ها در حال فعالیت است، اضافه نمود: صنایع کوچک و متوسط در این سامانه نام نویسی نمایند.

وی اضافه نمود: فقط به صنایعی مانند لوازم خانگی و خودرو که محصولاتش توسط دولت قیمت گذاری می شود، اجازه مچینگ دادیم.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از فراورینمایندگان تجهیزات کشاورزی با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی گفت: فراورینمایندگان ماشین آلات کشاورزی با 50 تا 55 درصد ظرفیت خود مشغول کارند.

حمیدرضا نامی اضافه نمود: به رغم اینکه منابع مواد اولیه کارخانه ها را از بازار آزاد تهیه می کنیم، اما در قیمت گذاری کالا های خود باید جوابگوی وزارت جهاد کشاورزی هم باشیم.

او اضافه نمود: هر جا دولت بدون حضور و نظر تشکل های بخش خصوصی، نسخه می پیچد، مسائل ایجاد می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن فراورینمایندگان سیستم های تهویه مطبوع هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 40 درصد ورق ها به صورت مچینگ فروخته می شود.

مهدی بستانچی اضافه نمود: صنایع خودروسازی، پرمصرف ترین صنایع در زمینه فولاد هستند.

او با بیان اینکه 50 درصد اشتغال کشور توسط صنایع کوچک و متوسط در کشور ایجاد شده است، اضافه نمود: بخش زیادی از ورق های فولادی فراوری شده را به صنایعی می دهیم که اشتغال زیادی ایجاد نمی نمایند.

دبیر انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه اکنون دو و نیم میلیون تن اسلب مازاد در فراوری داریم، گفت: حدود دو میلیون تن ظرفیت مازاد فراوری ورق گرم و به همین میزان هم ظرفیت مازاد فراوری ورق سرد داریم.

سید رسول خلیفه سلطان با اشاره به اینکه بازار سوداگری معمولاً در ماه های پایانی سال اتفاق می افتد، اضافه نمود: از وزارت صمت باید انتظار داشته باشیم برای اسلب مازاد، برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون تن می توانیم در کارخانجات دیگر ورق گرم فراوری کنیم و حدود دو میلیون تن هم می توانیم ورق سرد فراوری کنیم.

خلیفه سلطان اضافه نمود: باید دو میلیون تن کارخانجات ورق گرم و دو میلیون تن کارخانجات ورق سرد، فعال شود تا هجوم تقاضا به کالا های فراوریی فولاد مبارکه کنترل شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای تأمین احتیاج های ارزی و مواد اولیه خود حدود 15 درصد از اسلب فراوریی خود را با اجازه دولت صادر می کنیم.

حمیدرضا عظیمیان اضافه نمود: 100 تن عرضه را به متقاضیان ثبت نام نماینده در سایت بهین یاب و همچنین به 45 تعاونی مختلف اعم از کشاورزی و غیر کشاورزی می دهیم.

او اضافه نمود: 30 مرکز سرویس سنتر در همه استان ها داریم که احتیاج های 20 تا 40 تن را تأمین می نمایند.

رضا محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: میزان عرضه اولیه, 100 تن در ورق گرم و 110 تن در ورق سرد و 50 تن در سایر ورق ها کاملاً توسط عرضه نماینده مشخص می شود و بورس کالا هیچ محدودیتی برای عرضه هر مقدار از کالا ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 693

به "عامل بازار سیاه فولاد کیست؟ ، معاون وزیر صمت: مشکل، وجود تقاضا های سوداگرانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل بازار سیاه فولاد کیست؟ ، معاون وزیر صمت: مشکل، وجود تقاضا های سوداگرانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید