متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور

به گزارش تور کیش، خبرنگاران/فارس بیش از 6 سال قبل خط یک متروی شیراز افتتاح شد؛ پروژه ای که تا به امروز نقشی محوری در جابه جایی مسافران و حمل و نقل عمومی و با مشارکت شهروندان ایفا کرده است. اما هنوز شهروندان منتظر تحقق وعده معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور هستند.

متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور

مهدی جمالی نژاد حدود 16 ماه قبل، در جمع خبرنگاران وعده داد که یک رام قطار، با هدف کمک به افزایش کیفیت خدمات رسانی مترو شیراز اختصاص یابد و با این اقدام سرفاصله حرکت قطارها نیز کاهش داده شود، وعده ای که هنوز شهروندان شیرازی منتظر تحقق آن هستند.

به گزارش خبرنگاران، حالا بعد از گذشت 16 ماه اخباری مبنی بر اختصاص دو رام قطار به مترو اصفهان منتشر شده، اما از سهم شیراز خبری نیست. سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز مانند شهروندان، چشم انتظار عملی شدن قول معاون وزیر کشور است.

شاید برای برخی از شهروندان شیرازی به خصوص آنها که برای جابجایی در این کلانشهر از مترو استفاده می کنند، این پرسش پیش آمده که قطارها از کجا و چگونه تامین می شوند و شیراز از این نظر در مقایسه با سایر کلانشهرهای دارای مترو چه وضعیتی دارد؟ در آذرماه 1387 قراردادی با موضوع تامین 315 واگن برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز از سوی وزارت کشور منعقد شد و در ابتدا قرار بود این واگن ها به صورت مساوی تقسیم شوند.

به گزارش خبرنگاران، متعاقب این قرار داد در جلسه ای در وزارت کشور با حضور شهردار سابق صورتجلسه ای تنظیم و براساس آن مقرر شد، تعداد50 واگن به شیراز، 85 واگن به اصفهان و180 واگن به تبریز اختصاص داده شود. از محل این قرارداد 100 واگن در کشور چین تولید و30 واگن به شیراز،30 واگن به اصفهان و40 واگن به تبریز تحویل داده شد.

20 واگن نیز از همین قرارداد در شرکت ایریکو ساخته و مقرر شد که 10 واگن به اصفهان، 5 واگن به شیراز و 5 واگن به تبریز تحویل داده شود که هم اکنون در دست اقدام است.

تعداد 30 واگن دیگر نیز در مرحله ساخت است که در این خصوص شهردای شیراز طی جلسات متعدد و پیگیری های فراوان، قول مساعد دریافت کرده است. ضمن اینکه قرار است سهمیه بندی قطارها که قبلا به زیان شیراز بوده، اصلاح شود.

به گزارش خبرنگاران، برابر اعلام مسئولان و مدارک موجود، علاوه براین، سازمان قطار شهری شیراز طی قرارداد دیگری20 واگن خریداری کرده و تحویل گرفته که درحال بهره برداری است.

سازمان قطار شهری شیراز، قراردادی نیز با شرکت ایریکو برای تامین 150واگن منعقد کرده که از این محل تا به امروز 15 واگن دریافت شده و روی خط قرار گرفته است.

قطار شهری اصفهان نیز قراردادی با شرکت پلورسبز برای تامین 150 واگن منعقد کرده که با مسائل فراوان تا به امروز 3 قطار تحویل گرفته و طی قرارداد دیگری 15 واگن از شرکت پوژن خریداری کرده و تحویل گرفته اند.

براساس این گزارش و به این ترتیب قطار شهری شیراز هم اکنون 13 رام قطار روی خط دارد و یک رام هم طبق قول مساعد معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور قرار است از شرکت ایریکو تحویل بگیرد.

شاید دانستن این نکته برای شهروندان شیرازی خالی از لطف نباشد که در سال های اخیر، عمده اعتبارات شیراز برای پیشرفت خط 2 صرف و خط 3 نیز کلنگ زنی شده و در این راستا پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مقایسه با دیگر شهرها داشته است. اکنون شهروندان شیرازی منتظرند تا آقای معاون وزیر به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1416

به "متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متروی شیراز در انتظار تحقق وعده معاون وزیر کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید