آیا رنگ آبی شما، همان آبی من است؟! تستی نو برای سنجش درک رنگ ها

به گزارش تور کیش، دکتر پاتریک ماینولت، محقق علوم اعصاب و هوش مصنوعی، یک تست تازه طراحی نموده عنوان جالبی دارد: آیا آبی من، آبی توست؟

آیا رنگ آبی شما، همان آبی من است؟! تستی نو برای سنجش درک رنگ ها

این آزمایش شامل نمایش مجموعه ای از سایه های مختلف رنگ است و در آن از شما پرسیده می گردد که رنگ های نمایش داده شده آبی می بینید یا سبز.

در طی این تست، شش سایه مختلف به شما نشان داده می گردد و از شما خواسته می گردد که روی یکی از دو دکمه این آبی است یا این سبز است را کلیک کنید.

دکتر ماینولت شرح می دهد که رنگ ها اغلب در فضای رنگی HSL (Hue, Saturation, Lightness) یا همان رنگ، اشباع، روشنایی ادارک می شوند. در این فضا، عدد 120 نشان دهنده رنگ سبز و عدد 240 نشان دهنده رنگ آبی است. در این آزمایش طیف رنگ های آبی-سبز بین عددهای 150 تا 210 قرار داده شده.

در خاتمه این تست، تعیین می گردد که مرز بین رنگ آبی و سبز هر شخص کجا واقع شده است و این مرز با سایر افراد جامعه مقایسه می گردد. در آزمایش های اولیه، مرز افراد معمولاً در میانگین عدد 175 بود که همان رنگ فیروزه ای است.

به عنوان مثال، شیوَلی بست (Shivali Best) از سایت میل آنلاین که این تست را انجام داده است، مرز رنگ آبی - سبز 176 داشت و نتیجه تست این طور به او گزارش شد: مرز شما در رنگ 176 است، که آبی تر از 75 درصد از جمعیت است. برای شما، فیروزه ای سبز به نظر می رسد.

اگرچه ما در کودکی یاد می گیریم که رنگ ها را تشخیص دهیم، اما پژوهش های دکتر ماینولت نشان می دهد که درک رنگ امری پیچیده است و میزان گیری دقیق آن احتیاج به تجهیزات خاص دارد.

او شرح می دهد که طراحان گرافیک برای ارتباط دقیق تر در خصوص رنگ ها از کارت های فیزیکی رنگ مانند آن هایی که به وسیله شرکت پنتون (Pantone) فراوری می گردد، استفاده می نمایند. اما این تست از نمایشگر کامپیوتر یا گوشی شما استفاده می نماید تا نحوه دسته بندی رنگ ها به وسیله شما را آنالیز کند.

او بعلاوه تأکید می نماید که این تست به علت کالیبراسیون متفاوت مانیتورها و شرایط نوری محیطی، از دقت بالایی برخوردار نیست. با این حال، نتایج آن در همان دستگاه و در شرایط نوری مشابه باید قابلیت تکرار خوبی داشته باشد.

اگر نتیجه شما با دوستانتان متفاوت باشد، نگران نباشید. دکتر ماینولت می گوید که داشتن نتایج متفاوت نشان دهنده مسئله ای در دید شما نیست، بلکه ممکن است به سبک خاص شما در نام گذاری رنگ ها یا شرایط غیرعادی نمایشگر و نور مرتبط باشد.

در خاتمه تست، این امکان وجود دارد که پاسخ های خود را به صورت ناشناس ارسال کنید تا در تحقیقات بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

شما هم می توانید این آزمایش را انجام بدهید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 شهریور 1403 بروزرسانی: 15 شهریور 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2283

به "آیا رنگ آبی شما، همان آبی من است؟! تستی نو برای سنجش درک رنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رنگ آبی شما، همان آبی من است؟! تستی نو برای سنجش درک رنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید