زیبایی های مرز بین کانادا و آمریکا

به گزارش تور کیش، کانادا و آمریکا از کشورهای جذاب برای مسافرت و حتی مهاجرت هستن زبا این کشورها از همه لحاظ در سطح قابل قبولی برای زندگی هستند در ادامه از زیبایی های مرز مشترک آمریکا و کانادا خواهیم گفت.

زیبایی های مرز بین کانادا و آمریکا

در تور کانادا، به بزرگ ترین و پیچیده ترین مرز دنیا بین دو کشور نزدیک به هم خواهیم پرداخت.

مرز بین کانادا و آمریکا، نه تنها بزرگ ترین مرز بین المللی دنیا محسوب می شود، بلکه در نوع خود، پیچیده ترین مرز دنیا نیز است. این مرز معروف، بین دومین (کانادا) وسومین (آمریکا) کشور بزرگ دنیا واقع شده است که با عنوان مرز بین المللی نیز شناخته می شود و طولی به امتداد 8891 کیلومتر دارد. در ادامه با تور کانادا همراه باشید.

مرز نه چندان صاف

برای بسیاری از ما، پاسخِ سوال طولانی ترین و بزرگ ترین مرز بین دو کشور کدام است؟ مرز کانادا و آمریکا خواهد بود. صاف ترین قسمت این مرز در راستای مدار 49 درجه شاقتصادی، از دریاچه وودز تا خلیج باندری به طول 2030 کیلومتر کشیده شده است. اگرچه طبق معاهده صورت گرفته در طول تاریخ و نیز نقشه هایی که از دنیا موجود است، همه ما فکر می کنیم که مرز آمریکا و کانادا صاف و معمولی است، اما حقیقت این است که مرز این دو کشور، نه تنها صاف نیست، بلکه کاملاً هم روی مدار 49 درجه شاقتصادی قرار نگرفته است.

مرز بین این دو کشور، کاملاً به شکل زیگ زاگ بوده و بر روی 900 خط مرزی مختلف قرار گرفته است. مرز کانادا و آمریکا همچنین، تا فواصل چند ده متری از مدار 49 درجه شاقتصادی منحرف شده و کل جهت را بین بنای یادبود اول تا بنای یادبود 912 دور می زند. لازم به ذکر است در مرز کانادا و آمریکا بناهای یادبودی برای گرامیداشت یاد و خاطره کسانی که برای استقلال یافتن و نیز مشخص مرز این دو کشور جان باختند، قرار داده شده است. اگرچه بخش اعظمی از مرز بین کانادا و آمریکا از منطقه خالی از سکنه آلاسکا و یوکان عبور می کند، اما طرحی با 6 متر پهنا، برای مشخص شدن مرزهای دو کشور در این منطقه حکاکی شده است. مرزِ این بخش، طولانی ترین مرز بدون جنگل دنیا محسوب می شود که البته صاف ترینِ آن نخواهد بود.

دلیل عدم وجود مرزی صاف بین کشورهای کانادا و آمریکا، کمبود امکانات و نیز زیرساخت های ضعیف قرن نوزدهم است. در آن زمان آمریکایی ها، بریتانیایی ها و کانادایی ها وسایل مورد نیاز برای مشخص مرز و تهیه نقشه صحیح را در اختیار نداشتند. از آن جایی که قرن نوزدهم، امکانات الکتریکی، جاده های مناسب و فناوری هایی در اختیار بشر نبود، مرزبندی کانادا و آمریکا در بسیاری از نقاط مدار 49 درجه شاقتصادی، از مکان اصلی خود منحرف شد.

ویژگی های منحصر به فرد مرز کانادا و آمریکا

جزایر نورث راک و ماکیانس سیل

اگرچه وجود جنگ بین آمریکا و کانادا ممکن است برای بسیاری از شما عجیب باشد اما این دو کشور، برای دستیابی به دو جزیره بدون درخت و کوچک بین ایالت مین آمریکا و ایالت نیوبرونزویک کانادا، همواره بحث و مشاجراتی با یکدیگر داشته اند. این دو جزیره، نورث راک و ماکیانس سیل هستند. با این که جزایر مذکور، ذخایر طبیعی ندارند و تقریباً خالی از سکنه بوده و تنها سکونتگاه گونه ای از پرندگان دریایی هستند، اما گفته می شود موقعیت اقتصادی این جزایر به دلیل وجود موقعیت صید خرچنگ بسیار خوب است.

درواقع، صنعت ماهیگیری و صید خرچنگ به قدری مهم است که موجب بروز مشاجراتی برای مالکیت جزایر نورث راک و ماکیانس سیل، بین کانادا و آمریکا شده است. کانادا حتی برای تصاحب جزیره کوچک و 0.1 کیلومتری ماکیانس سیل، یک فانوس دریایی در آن قرار داده است. کانادایی ها از زمان ساخت این فانوس دریایی در جزیره ماکیانس سیل، نگهبانانی برای مراقبت از آن گمارده اند. همچنین مقامات و مسئولین حیات وحش کانادا، همه روزه گردشگران را به دیدن این جزیره تشویق می کنند. دانشمندان کانادایی و آمریکایی در جزیره ماکیناس سیل، در مورد سکونت پرندگان دریایی آن ناحیه، در حال تحقیق هستند.

زاویه شمال غرب و جزایر آن

مورد عجیب دیگری که در مورد مرز کانادا و آمریکا وجود دارد، ویژگی های خاص زاویه شمال غرب و جزایر آن منطقه است. این ناحیه، تنها مکان به جز آلاسکا است که در شمال مدار 49 درجه شاقتصادی قرار می گیرد؛ این اتفاق در نتیجه سهل انگاری و اشتباه نقشه کشان قرن نوزدهم رخ داده است. طرح اصلی نقشه، از این قرار بود که مرز کانادا و آمریکا از دریاچه درختان تا منتهی الیه غرب گسترده شده و سپس تا حوالی رودخانه می سی سی پی ادامه یابد.

اما چیزی که طراحان نقشه و کسانی که وظیفه مرزبندی را داشتند، از آن بی خبر بودند، این بود که نقطه شروع رودخانه می سی سی پی به جای مکان تقریبی آنان، از قسمت جنوب حرکت می کرد؛ به همین دلیل امکان نداشت که خط مرزی واقع در شمال غربِ دریاچه درختان بتواند با وجود عبور از غرب، رودخانه را به دو نیم تقسیم کند. به همین دلیل در سال 1818، اصلاحیه ای در مرزبندی آمریکا و کانادا صورت گرفت که طی آن، خط مرزی بایستی از نقطه شمال غربی قسمت جنوب دریاچه به سمت مدار 49 درجه حرکت می کرد و سهم کانادا از این مدار را جدا کرده و به آمریکا می داد. اکنون، این منطقه به زاویه شمال غرب و جزایر آن معروف است.

منطقه پوینت رابرتز

یکی دیگر از مسائل عجیبی که در مورد مرز کانادا و آمریکا وجود دارد، حضور پوینت رابرتز است. این مکان، در نوک شبه جزیره بریتیش کلمبیا و در 32 کیلومتری جنوب ونکوور و نیز جنوب مدار 49 درجه شاقتصادی واقع شده است. این منطقه کم جمعیت که تقریبا 1000 ساکن دارد، علی رغم این که جزیره نبوده و در خاک کانادا واقع شده است، اما متعلق به آمریکا است. تنها راه زمینی که از پوینت رابرتز به آمریکا می رسد، از داخل کانادا میسر است. از آن جایی که در این مکان فقط مدرسه ابتدایی وجود دارد، دانش آموزانی که در مدارج بالاتر مشغول به تحصیل هستند، روزانه باید 4 بار از مرز عبور کرده تا به دیگر بخش کشور خود یعنی آمریکا برسند.

جزیره کمپل

جزیره کمپل از دیگر عجایب مرز کانادا و آمریکا است. شرایط این جزیره، کاملا برعکس شرایط منطقه پوینت رابرتز است. این جزیره رسماً متعلق به کانادا است ولی در قسمت شاقتصادی مدار 49 درجه قرار گرفته است. تنها راه زمینی که به این مکان منتهی می شود، از آمریکا و از پل فرانکلین دلانو روزولت عبور می کند که جزیره کانادایی کمپل را به شهر لوبک ایالت مین آمریکا متصل می کند.

جمع بندی

مرز آمریکا و کانادا پر از عجایب است. علاوه بر موارد ذکر شده، نمونه های دیگری هم وجود دارند که یکی از این دو کشور، سرزمین قانونی کشور همسایه را تصاحب کرده است. با این حال، تحت هر شرایطی، بسیار مهم است که مقامات هر دو کشور مرزهایشان را کاملا مشخص کرده و زمینه را برای زندگی امن و به دور از خطر شهروندان خود فراهم کنند.

انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 143

به "زیبایی های مرز بین کانادا و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی های مرز بین کانادا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید