سفرنامه هرانده تا خمده

به گزارش تور کیش، هرانده روستایی با بافت مسکونی متمرکز در 120 کیلومتری شرق تهران و 12 کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه به روی شیب دامنه کوهستانی قرار گرفته است.

سفرنامه هرانده تا خمده

طبق برنامه وعده داده شده در آخرین گردهمایی تورلیدرهای خبرنگاران، مطابق برنامه زمان بندی شده صبح آدینه، ساعت 5 صبح، 28 نفر از همکاران و لیدرهای خبرنگاران در میدان ونک به تدریج گرد هم آمدند تا آغازگر سفری به مقصد روستای هرانده باشند. این سفر برای لیدرها و همکاران شرکت، به وسیله خبرنگاران برنامه ریزی شده بود. پس از گپ و احوال پرسی گروه به سرپرستی آقایان شادفر و دانایی به سمت جاده فیروزکوه و روستای هرانده حرکت کردیم.

هرانده روستایی با بافت مسکونی متمرکز در 120 کیلومتری شرق تهران و 12 کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه به روی شیب دامنه کوهستانی واقع شده است.

اتوبوس که آغاز به حرکت کرد آقای شادفر به معرفی و ارائه توضیحاتی در خصوص مسیر و برنامه سفر پرداختند. صدای موزیک، خنده و شادی دوستان در فضایی صمیمی از همان ابتدای صبح شنیده می شد.

اهداف خبرنگاران از برگزاری این سفر:

  1. شناخت بیشتر اعضا از یکدیگر
  2. تبادل تجربه
  3. تجدیددیدار دوستان لیدر
  4. آموزش لیدرها در حوزه طبیعت گردی (معرفی جاذبه های روستای هرانده، رودخانه نمرود، غار بورنیک)
  5. ارائه پیشنهادها و انتقادها از سوی دوستان باتجربه
  6. بیان مسائل تورلیدرها

حدود ساعت 7:30 بود که به رستوران امین برای صرف صبحانه رسیدیم. پس از اتمام صبحانه، تیم سرپرستی دوستان را برای معارفه مختصر و شناخت بیشتر اعضا از همدیگر دورهم جمع کردند. بعد از اتمام معارفه، به سمت هرانده حرکت کردیم، به هرانده که رسیدیم پیاده روی ما به سمت غار بورنیک و روستای خمده آغاز شد.

در مسیر پاکوب از کنار رودخانه نمرود در گروه های چندنفری به سمت جنوب روستا حرکت کردیم. در میان راه آقای دانایی توضیحاتی در خصوص منطقه ارائه دادند.

سپس از کنار درختان زالزالک های وحشی و زرشک عبور کردیم، به آرامی کنار گله های گوسفندان قدم برداشتیم تا بعد از حدود 45 دقیقه پیاده روی سبک به ابتدای مسیر کوه پیمایی غار بورنیک رسیدیم. تعداد محدودی از دوستان ترجیح دادند همان جا ابتدای مسیر غار استراحت نمایند و مابقی دوستان به همراه تیم سرپرستی گروه برای غارپیمایی به سمت دهانه غار بورنیک حرکت کردیم. هر چه بالا می رفتیم زیبایی وسیع دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود بیشتر چشممان را مجذوب خود می کرد.

پس از حدود 45 دقیقه کوه پیمایی به دهانه غار بورنیک رسیدیم. بورنیک به معنی محل امن و خوب است، این غار که از غارهای ماقبل تاریخ و آثار باستانی به شمار میرود با بیش از 18 متر ارتفاع و 60 متر عرض، یکی از بزرگ ترین دهانه های غاری ایران است. ازنظر ساختاری، غاری تکتونیکی است و تالارهای بسیار بزرگ و بلندی دارد. تشکیلات زیبای آهکی استلاگتیت و استلاگمیت در جای جای این غار به چشم می خورد.

برای ورود به غار لباس های گرم را پوشیدیم و چراغ پیشانی ها را روی سر گذاشتیم. آقای دانایی نکاتی درباره غار پیمایی و با احتیاط حرکت کردن در غار یادآور شدند. چراغ های پیشانی را روشن کردیم و از پله های بلندی که گویی تمامی نداشتند، به اعماق تاریک غار پای نهادیم. طبق توصیه آقای دانایی پشت سر هم بافاصله مناسب از میان تخته سنگ های کوچک و بزرگ به سمت اعماق غار حرکت کردیم.

با عبور از تخت سنگ ها و تشکیلات آهکی استلاگتیت و استلاگمیت در نقطه مناسب در اعماق غار توقف کردیم چراکه ادامه دادن غار دیگر کار غارپیمایان حرفه ای بود. دقایقی با خاموش کردن چراغ ها به درک ظلمات و سکوت غار پرداختیم. شنیدن موزیک بی کلام ملایم در آن تاریکی محض لذتی عجیب و وصف نشدنی برایمان بود. آقای دانایی آموزش های مفیدی در خصوص سفرهای این چنینی به لیدرها دادند، یکی از دوستان لیدر که زمین شناس بود اطلاعاتی در خصوص تاریخچه غار دادند.

پس از کمی توقف در غار و لذت بردن از چشم انداز های فوق العاده غار در سایه سکوت وهم انگیزش و گرفتن عکس دست جمعی به سمت دهانه بازگشتیم، حرکت دوستان لیدر در گروه های چندنفری در هوای خنک و مطبوع به همراه آوازهای سنتی ترکیب دل نشینی را ایجاد نموده بود.

پایین که رسیدیم به همراه دیگر دوستان برای اتراق و صرف ناهار مکان مناسبی کنار نیزارها انتخاب کردیم، ناهار در کنار دوستان لیدر زیر آفتاب طلایی در هوای خنک پاییزی دل چسب بود. بعد از کمی استراحت حدود ساعت 3، به سمت خمده حرکت کردیم. در بین راه با گرفتن عکس های دست جمعی لحظات زیبای سفرمان را ثبت کردیم، با پنهان شدن تدریجی خورشید پشت کوه ها و گذر از تپه ها و باغات پاییزی به روستای خمده رسیدیم.

اتوبوس آنجا در انتظار ما بود. کمی پس از حرکت، در باغی شخصی توقف کردیم، به یاری دوستان در باغ پاییزی آتش کوچکی به راه انداختیم تا لذت نوشیدن چای زغالی هم به سفرمان اضافه گردد، حدود ساعت 18:30 به سمت تهران حرکت کردیم.

در بین راه به پیشنهاد عباس آشتیانی (از تورلیدرهای خوب خبرنگاران) در خصوص مسائل مختلف مربوط به کار ازجمله سفرها و تجربیات، آموزش ها، بحث و گفتگو شد، هر یک از دوستان لیدر توضیحاتی در خصوص نقطه نظرهای خود ارائه دادند. کمی بعد، با تولد گرفتن برای یکی از دوستان لیدر شادی سفرمان به همراه سرمای بستنی سنتی دل چسب تر شد. در نهایت ساعت 20:30 بود که به تهران رسیدیم و در انتظار سفرهای آینده از هم خداحافظی کردیم.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2142

به "سفرنامه هرانده تا خمده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه هرانده تا خمده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید