نظر؛ مفهوم مهمی در خبرنگاری کتاب

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران ، علی رمضانی، مدیرعامل این مجموعه در پیغامی روز خبرنگار را تبریک گفت. متن این پیغام به توضیح زیر است: سال گذشته در یادداشتی به مناسبت روز مبارک خبرنگار به تفاوت نداشتن معانی حدیث و خبر در علوم دینی اشاره کردم. آن متن یک چکیده داشت: راویان خبر صحیح و اهل وثاقت همواره مورد تکریم بوده و هستند.

نظر؛ مفهوم مهمی در خبرنگاری کتاب

اینبار می خواهم درباره خبرنگار تخصصی کتاب نکاتی را تقدیم کنم. خبرنگارانی که با بازتولید دانش در قالب های متنوع رسانه ای در حال توسعه مرزهای دانش هستند و مخاطبان را به عرصه نظر می کشانند. شیخ صدوق در الخصال، حدیثی نبوی (ص) را به این توضیح روایت نموده است که: إنّ صَلاحَ أوَّلِ هذهِ الاُمَّةِ بِالزُّهدِ و الیَقینِ و هَلاکُ آخِرِها بِالشُّحِّ و الأمَلِ. یعنی که صلاح اول این امت با زهد و یقین بود و هلاک آخر در بخل و آرزوی محال است. می توان از این حدیث چنین برداشت کرد: از مهمترین مولفه هایی که امت واحده پیامبر (ص) را احیا می نماید یقین است و آرزوی محال نداشتن. رسیدن به یقین نیازمند نظر است و نظر را نمی توان داشت جز به همیاری.

در چرخه معانی نظر واژه مدد نیز درج شده است. درجات نظر در سلسله معانی متصل به آن مستتر است.شهسوار سخن فارسی سعدی شیرازی در بیت مشهور به تفسیر نظر و نسبت آن با یقین پرداخته و آن بیت چنین است: برگ درختان سبز در نظر هوشیار * هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

نظام فکری - فلسفی ما بر همین مبنا انجام شده است که اگر می خواهید خداوند را بشناسید، در نظام آفرینش تامل کنید و البته که راه دستیابی به نظر را خداوند خود باز نموده است و ما چگونه می توانیم در او نظر کنیم تا خود ما را نظر ندهد یا به نظر نرساند؟ گمان می کنم نظر مفهوم مهمی در خبرنگاری کتاب است و اهمیت همین مفهوم است که خبرنگاری کتاب را کاری ویژه و تخصصی می نماید. خبرنگاران کتاب، خود کتابشناسانی خبره اند و منابع معرفتی و تمدنی را می شناسند. پس روز خبرنگار بر خبرنگاران حوزه کتاب- این اهالی واقعی نظر- ویژه تر مبارک باد.

در ادامه ویژگی مربوط به کتابشناسی باید به جست وجوگری خبرنگاران واقعی کتاب برای شناخت منابع تازه نیز اشاره نمود. بعلاوه آنها در مراتب تخصص و حرفه ای بودن ، سری به انسانشناسی هم می زنند تا به شناخت دقیق نیازهای او برسند و بدانند برای هرکدام از گروه های انسانی و جمعیتی چه الگویی از خبر و چه بازتولیدی از محتوای دانش داشته باشند. این چنین است که آن ها با نظر نزد مخاطب نسبت پیدا می نمایند و همین نظر راه به یقین باز می نماید. مبارک بودن این کار برکسی پوشیده نیست، بنابراین تکریم خبرنگاران کتاب ضرورت است.اما سلطان العلما جناب بهاءالدین ولد سخن هشدارآمیزی در باب نظر ارائه نموده که کلام را به آن پایان می دهم: نظر را بسیار در زمین خشک بی مرادى و نومیدى منه که نظرها چون روزنه است بر هر کدام معنى که گشاده کنی نظر را هم از آن معنى درآید در نظر.

بیش باد خبرنگارانِ اهل نظرِ کتاب!

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2238

به "نظر؛ مفهوم مهمی در خبرنگاری کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر؛ مفهوم مهمی در خبرنگاری کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید