هفته های خرید اینترنتیدر کشور آغاز می شود
به گزارش تور کیش، اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی در راستای حمایت از کسب وکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین و مقابله با کرونا، هفته های خرید اینترنتی را از ابتدای اسفندماه در کشور آغاز می کند. جزئیات این طرح را از رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و همچنین نظر فعالان را درباره راه اندازی این رویداد جویا شدیم.
هر هفته یک استان
رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای کنترل بیماری کرونا و به دنبال آن ترویج خرید اینترنتی رویداد هفته های خرید اینترنتی را در اتحادیه کسب و کارهای مجازی راه اندازی کردیم و طبق این طرح قرار است هر هفته در چند استان هفته های خرید اینترنتی برگزار شود.
الفت نسب گفت: باتوجه به ادامه فرایند شیوع کرونا در کشور، یکی از محل هایی که مردم با تجمع خود می توانند ویروس را منتقل کنند، محل های خرید است. بنابراین بهترین راه خرید از راه دور و از طریق اینترنتی است تا بتوانند بیشتر از این بیماری در امان باشند پس کسب و کارهایی که عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند، در صورت تمایل و علاقه مندی می توانند در این رویداد شرکت کرده و خدمات خود را اعم از کالا یا هر محصول دیگری در معرض فروش قرار دهند.وی با بیان اینکه کسب و کارها و پلتفرم های آنلاینی که در این رویداد حضور می یابند باید تسهیلات ویژه و تخفیف مناسب در اختیار کاربران استان خود قرار دهند، گفت: این رویداد از اول اسفندماه با برگزاری در استان های کرمان، گلستان، یزد و سمنان آغاز می شود.
الفت نسب با اشاره به اینکه این رویداد را در 31 استان برگزار می کنیم و طبق پیش بینی ما تا آبان ماه سال 1400 ادامه می یابد، اضافه کرد: به همین دلیل در این طرح به دنبال این هستیم تا به اصناف آفلاین و فیزیکی هم کمک کنیم تا آنها نیز بتوانند از فرایند فروش عقب نمانده و با پیوستن به پلتفرم های فروشگاه های آنلاین اجناس خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانند از این رو پلتفرم های آنلاین نیز دعوت کردیم تا با کاهش دستمزد و ارائه تخفیف زمینه حضور فروشگاه های آفلاین را در پلتفرم های آنلاین فراهم کنند تا بتوانند اجناس خود را در این رویداد در استان ها با تخفیف به مردم ارائه دهند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای برگزاری خوب این رویداد باید نهادهای دیگر نیز بخصوص در زمینه اطلاع رسانی به ما کمک کنند تا این طرح که به نفع مردم و کسب و کارها است، به خوبی اجرایی شود.
وی گفت: تصور ما این است هم تعداد کسب و کارهای آفلاین ما که در فضای آنلاین شعب خود را راه اندازی کرده اند، افزایش چشمگیری یابد، هم مردم استان با خرید اینترنتی انس بیشتری بگیرند و بتوانند استفاده کنند و کمتر بیرون فرایند.
الفت نسب اضافه کرد: اگر شکایت و تخلفی هم در این رویداد باشد، اتحادیه پیگیری کرده و ناظر است از این رو کسب و کارها و پلتفرم ها برای ثبت نام می توانند به سایت ecfestival.ir مراجعه کنند.
خروج تمرکز خرید اینترنتی از تهران
عادل طالبی رئیس انجمن فروشگاه های اینترنتی شهر تهران اعتقاد دارد طرح هفته های خرید اینترنتی طرح خوبی به نظر می رسد ولی باید اجرا شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کرده و با رفع کردن ضعف های آن و برجسته کردن نقاط قوتش این کار را کماکان در کشور ادامه دهیم.
طالبی گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که کل جامعه ما هنوز با خرید های اینترنتی انس نگرفته اند هرچند شیوع بیماری کرونا بحث خرید های اینترنتی را نسبت به قبل سه برابر افزایش داد به طوری که بخش آفلاین و فیزیکی هم با توجه به شرایط پیش آمده به بازار آنلاین کشور رو آورد. به عبارتی کرونا کمک کرد تا مشتری و تأمین کننده هر دو در صحنه بیایند بنابراین نه تنها مشتری زیاد شد، بلکه تأمین کننده ها هم زیاد شدند و به افزایش خرید اینترنتی کمک کرد.
این فعال کسب و کار مجازی معتقد است، راه اندازی چنین رویدادهایی و اطلاع رسانی درباره آنها باعث می شود مردم بیشتر با بحث خرید های اینترنتی آشنا بشوند بخصوص که قرار است تخفیف هایی هم از سوی کسب و کارها در نظر گرفته شود به هر حال تخفیف آغاز تغییر رفتار مصرف کننده است و می تواند در این حوزه مؤثر واقع شود.
وی در ادامه گفت: اطلاع رسانی این رویداد هم به کسانی که تا به امروز خرید اینترنتی نداشته اند کمک می کند تا این گزینه از خرید را انتخاب و خرید اینترنتی را آزمایش کنند و هم به آنهایی که پیش از این تجربه تلخی از خرید اینترنتی داشتند امکان می دهد تا بتوانند دوباره آن را امتحان و خرید کنند.
طالبی اعتقاد دارد یکی از نکات خوب این طرح این است که قرار است در استان ها هم اجرایی شود و تنها به تهران متمرکز نشده و این خود مزیت خوبی است تا مردم دیگر استان ها نیز به خرید اینترنتی تشویق شوند.
طرحی به نفع تمام بازیگران
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی گروه دیجی کالا نیز معتقد است طرح هفته های خرید اینترنتی اقدام بسیار خوبی است چون این طرح همزمان به هر سه بازیگران آن یعنی مشتریان، کسب و کارهای آنلاین و پلتفرم ها کمک می کند.
موسوی گفت: معمولاً کسب و کارها در شهرها و بخصوص مکان های دورافتاده با ظرفیت پلتفرم های آنلاین (Market Place) آشنا نیستند و این طرح چون هر هفته قرار است در چند استان برگزار شود، می تواند به آنها در پیوستن به این پلتفرم ها کمک کند تا بتوانند محصولات و کالاهای باکیفیت خود را به مشتریانی به وسعت سراسر کشور بفروشند.
وی با بیان اینکه برگزاری این طرح برای پلتفرم های آنلاین محلی، فرصت خوبی است تا با شرکت در این رویداد جایگاه خود را به کسب و کارهای استان خود نشان دهند، اضافه کرد: با این طرح کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا هم می توانند با حضور در این طرح شرایط خود را بهبود بخشند.
موسوی با اشاره به این که اجرای چنین طرحی به ارتقای فرهنگ خرید اینترنتی در شهرستان ها هم کمک می کند، گفت: خرید اینترنتی از پلتفرم ها بیشتر در تهران انجام می شود به طوری که 50 درصد خرید از دیجی کالا از تهران و 50 درصد بقیه از 30 استان دیگر است و این تناسب خوبی نیست و نشان می دهد که شهرها و استان های دیگر هنوز با فرهنگ خرید اینترنتی آشنا نشده اند.
وی با بیان اینکه در این طرح باید کسب و کار و پلتفرم ها پیشنهادهای ویژه ای مانند کدهای تخفیفی، ارسال رایگان و... برای مشتریان خود داشته باشند، اضافه کرد: این پیشنهاد باعث می شود مردم استان ها را به خرید اینترنتی ترغیب کرد، چرا که هنوز سهم خرده فروشی آنلاین در کشور با اینکه ضریب نفوذ اینترنت به 100 درصد رسیده اما برخلاف دیگر کشورها (چین 45 درصد، ترکیه 7 درصد و...) تنها 2 درصد است و ما هنوز در بخش خرده فروشی آنلاین پیروز نبوده ایم از این رو این گونه طرح ها باعث می شود نفوذ خرید اینترنتی در استان ها و شهرها افزایش یابد.
مدیر روابط عمومی دیجی کالا اعتقاد دارد برای اینکه بحث خرید های اینترنتی بخصوص به دلیل شیوع کرونا و ماندن مردم در خانه افزایش یابد، باید مسئولان آن استان ها اعم از استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها، بانک ها و... حتی اپراتورها به کمک بیایند تا بتوان با تبلیغ و فراهم کردن شرایط و اطلاع رسانی مناسب، مردم استان ها و شهرها را با این رویداد آشنا کرد تا مردم به خریدهای اینترنتی ترغیب شوند.
داود مشتاقی مدیر بازاریابی یکی از فروشگاه های آنلاین (شاپ دات آی آر) نیز راه اندازی هفته های خرید اینترنتی در استان ها را اقدام خوب و مثبتی ارزیابی کرد. وی معتقد است با این اقدام فرهنگ خرید اینترنتی در استان ها و شهرهای کوچک را نیز ارتقا می دهیم.
مشتاقی گفت: اگر تبلیغات این طرح در استان ها با همکاری نهادها و سازمان ها به درستی صورت بگیرد، مردم به موضوع خرید اینترنتی حساس می شوند و اعتماد مردم به خریدهای اینترنتی بالا می رود و از آن استقبال خواهند کرد و در آینده خرید اینترنتی به یکی از گزینه های آنها برای خرید تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: هنوز مردم با خریدهای اینترنتی انس نگرفته اند ولی این طرح می تواند باعث شود مردم به خریدهای اینترنتی هم روی بیاورند و بخصوص در شرایط کنونی کرونا و پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری کمتر از خانه خارج شوند.این فعال کسب و کاری اعتقاد دارد که کسب و کارهای مجازی با دو مشکل مهم لجستیک کالا و زنجیره تأمین کالا روبه رو هستند و باید این مسائل آنها نیز رفع شود.
مشتاقی گفت: حال که این طرح راه اندازی شده است باید مسئولان مربوطه برای ارسال کالا هم فکر کنند. زنجیره تأمین کالا نیز مهم است و اکنون کسب و کارهای مجازی هم با تأمین کالا و تولید روبرو هستند.
منبع: ایران آنلاین