اگر این نکات را هنگام اجاره خانه ندانید، ضرر می کنید

به گزارش تور کیش، اجاره یکی از رایج ترین و پرکاربردترین عقود است که چالش های بسیاری پیرامون آن ایجاد می گردد که اگر افراد اطلاعات کافی نداشته باشند، ضرر می نمایند.

اگر این نکات را هنگام اجاره خانه ندانید، ضرر می کنید

نکات مهم اجاره خانه را همه افراد باید بدانند تا دچار مشکل نشوند. طبق قانون، اجاره عقدی است که به موجب آن، مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره نماینده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

نکات مهم اجاره خانه

انعقاد کردن قرارداد اجاره، می تواند به صورت شفاهی و کتبی باشد. در هر دو مورد این قرارداد مورد پذیرش قانون گذار بوده و هر دو طرف باید به تعهدات خودشان عمل نمایند. در قرارداد اجاره چه کتبی باشد چه شفاهی، باید نکات مهم اجاره خانه حین عقد و تنظیم قرارداد، رعایت شود. نکات حقوقی اجاره خانه، مسکن، آپارتمان در هنگام تنظیم قرارداد عبارت اند از:

  • اهلیت داشتن طرفین یکی از مهم ترین شروط در قرارداد اجاره است. اهلیت در قرارداد شامل عقل و بلوغ و رشد است. نبودن هر کدام از این موارد می تواند باعث باطل شدن یا در بعضی موارد عدم نفوذ قرارداد شود.
  • تعین مدت عقد اجاره از دیگر نکات مهم اجاره خانه است. زیرا اگر غیر ا این شرایط باشد، طبق ماده 468 قانون مدنی، عقد اجاره باطل خواهد شد. البته، اگر در قرارداد، مدت آغاز اجاره، قید نشود، مستفاد از ماده 469 قانون مدنی، مدت آغاز، از زمان انعقاد عقد، محاسبه می شود.

    درج موعد دقیق انتقال ملک، به وسیله صاحبخانه و تعهداتی که موجر، اقدام به پذیرش آن ها، در هنگام تحویل عین مستاجره کرده است. نظیر تحویل ملک، به صورت رنگ شده یا سرامیک شده و…

  • معین مقدار دقیق اجاره بها و موعدی که مستأجر، موظف به پرداخت آن است و معین کردن طریقه پرداخت و شماره حسابی که باید، مبلغ اجاره بها، به آن، واریز شود. بعلاوه، موجر می تواند، خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره بها را نیز در قرارداد، معین کند تا درصورتی که مستأجر، در موعد مقرر، از پرداخت اجاره، استنکاف نمود، مالک بتواند، خسارات و زیان ناشی از این دیرکرد در پرداخت را دریافت کند.
  • درج شرط برخورداری از خیارات قانونی، جهت فسخ قرارداد به موجب آن ها و یا درج شرط اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش که البته، شرط دوم، به جهت محدودیت هایی که در فسخ قرارداد، برای پذیرندگان آن، ایجاد می کند، توصیه نمی شود.
  • تهیه اجاره نامه در دو نسخه و امضای اجاره نامه دستی یا اجاره نامه تنظیم شده در بنگاه معاملات ملکی، به وسیله طرفین قرارداد، بعلاوه، امضای دو شاهد، ذیل آن، جهت اعتبار پیداکردن این سند عادی و همین طور، استفاده از آن، برای گرفتن دستور تخلیه، به وسیله موجر، در صورت بروز اختلاف.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زن در چه شرایطی می تواند درخواست طلاق کند؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2189

به "اگر این نکات را هنگام اجاره خانه ندانید، ضرر می کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این نکات را هنگام اجاره خانه ندانید، ضرر می کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید