بخش موبایل سونی چگونه به سرنوشت LG دچار نشد؟

به گزارش تور کیش، بازیگران صنعت گوشی های هوشمند همیشه با چالش های متعددی روبه رو می شوند. اگرچه در سال های اخیر بعضی شرکت های چینی رشد قابل توجهی داشته اند، اما از طرف دیگر بسیاری از برندهای قدیمی و با سابقه با مشکل روبرو شده اند. از میان این شرکت ها می توانیم به نام هایی مانند بلک بری، HTC و نوکیا اشاره کنیم. LG هم آخرین قربانی این بازار به شدت رقابتی بود که پس از کوشش های متعدد، بالاخره بخش موبایل خود را تعطیل کرد. اما به نظر می رسد بخش موبایل سونی یکی از استثناهای این فرایند به شمار میرود.

بخش موبایل سونی چگونه به سرنوشت LG دچار نشد؟

اگرچه سهم بازار گوشی های سونی طی سال های گذشته فرایند نزولی داشته، اما سازنده گوشی های خاطره انگیزی مانند سونی اریکسون W800 بعد از حدود دو دهه فعالیت کماکان مشغول ساخت و عرضه گوشی های هوشمند نو است. در حقیقت، در زمانی که بسیاری از برندهای قدیمی تا حد زیادی از بازار موبایل حذف شده اند، بخش موبایل سونی بعد از 5 سال در سه ماهه نخست 2021 به سوددهی رسیده است.

این شرکت به لطف کاهش هزینه های فراوری و افزایش میانگین قیمت گوشی های خود توانسته به این پیروزیت دست پیدا کند. در همین زمینه می توانیم به گوشی پرچم دار اکسپریا 1 مارک 3 اشاره کنیم که با قیمت هنگفت 1299 دلار راهی بازار شده است. البته شرایط این بخش شرکت سونی هنوز چندان ایدئال نیست. آمار فروش گوشی های این شرکت نسبت به یک دهه گذشته در کمترین اندازه واقع شده است. برای مقایسه باید بگوییم که این شرکت در سال 2014 حدود 39.1 میلیون گوشی راهی بازار کرد ولی در سال 2020 فقط پیروز به فروش 2.9 میلیون گوشی شد. اما با وجود تمام پیش بینی ها، سونی هنوز کنار نکشیده و می خواهد به حضور در بازار موبایل ادامه دهد.

بازار کوچک در برابر بازار انبوه

مقایسه بین LG و سونی نکات قابل توجهی را نشان می دهد. هردوی آن ها از برندهای قدیمی تکنولوژی هستند که پس از پیروزیت اولیه در بازار موبایل، طی یک دهه گذشته بودجه هنگفتی را صرف ساخت گوشی های هوشمند نموده اند ولی در این زمینه به پیروزیت چندانی نرسیدند. در همان سالی که بخش موبایل سونی بعد از سال ها به سوددهی رسید، LG تصمیم گرفت به طور کامل از این بازار خارج گردد.

مهم ترین تفاوت کلیدی این دو شرکت این است که LG هیچ وقت مخاطب گوشی های خود را معین نکرد و دامنه وسیعی از گوشی ها، که بعضی از آن ها بسیار نوآورانه و عجیب بودند، راهی بازار می کرد تا حداقل یکی از آن ها به پیروزیت گسترده برسد. به اسم مثال می توانیم به گوشی های نوآورانه ای مانند G5 و وینگ و بعلاوه گوشی های مرسوم مانند G7 و ولوت اشاره کنیم. روی هم رفته سال به سال تشخیص بازار هدف گوشی های LG سخت تر می شد.

در همین حال، سونی تمام کوشش خود را کرد تا مخاطبان اصلی خود را بدون احتیاج به ساخت گوشی های عجیب و غریب، راضی نگه دارد. سونی نقطه قوت خود را پیدا کرد تا دیگر در جهت بازآفرینی حرکت نکند. البته LG هم با ساخت تعدادی گوشی عالی در سری V توانست توجه بعضی کاربران هوادار پروپاقرص گوشی های مولتی مدیا یا چندرسانه ای را جلب کند. اگرچه گوشی های پرچم دار سونی قیمت بسیار بالایی دارند و بعضی مشتریان هم به آن ها علاقه زیادی نشان می دهند، اما LG هیچ وقت نتوانست مانند سونی این بخش از بازار را از آن خود کند.

سونی طی اواسط تا اواخر دهه 2010 مانند LG با مسائل مهمی مانند کاهش فروش و سهم بازار گوشی های خود دست و پنجه نرم می کرد. سونی در همین مدت سری اکسپریا Z و XZ را معرفی کرد که در هر سال دو نسل نو از آن ها معرفی می شد. در این مدل ها استراتژی روشنی دیده نمی شد و بین آن ها نوآوری اندکی وجود داشت. این گوشی ها با استقبال روبرو نشدند ولی به علت امکانات عالی در زمینه صدا و ضد آب بودن با ستایش بعضی رسانه ها روبه رو شدند.

سونی با معرفی سری اکسپریا 1 کوشش کرد که مسائل گوشی های قبلی را بدون فاصله گرفتن از مخاطبان اصلی خود اصلاح کند. نسل اول این سری با وجود اینکه بسیار گران بود و مسائل مختلفی داشت، اما به علت بهره گیری از سخت افزاری عالی تا حدی ستایش شد. در این گوشی سونی برای اولین باز از نمایشگر اولد با رزولوشن 4K و دوربین سه گانه استفاده کرد و بعلاوه شاهد بازگشت جک هدفون و حفظ امکان افزایش حافظه داخلی بودیم؛ معینه هایی که برای کاربران سونی اهمیت زیادی دارند.

باور به حفظ بازار کوچک

نسل دوم گوشی های اکسپریا 1 و اکسپریا 5 با استقبال بهتری روبرو شدند و اکسپریا 1 مارک 3 برترین پرچم دار ساخت سونی محسوب می گردد که البته قیمت بسیار بالایی دارد؛ روی هم رفته به نظر می رسد استراتژی سونی بالاخره در حال جواب دادن است.

آمار و ارقام سونی نشان می دهد که این شرکت برای مشتریان بازار انبوه گوشی فراوری نمی کند اما بازگشت به سوددهی نشان می دهد که احتیاجی به این کار ندارد. سونی با بهره گیری از نمایشگرهای باکیفیت براویا، دوربین های آلفا و تکنولوژی صوتی پیشرفته خود نشان داد که در یک بازار به شدت رقابتی مانند بازار موبایل هم با تمرکز بر بخش کوچکی از بازار می تواند دوام بیاورد.

در این میان، LG، بلک بری و دیگر شرکت ها نشان داده اند که ایجاد یک بازار کوچک پایدار کار چندان آسانی نیست. به خصوص در چند سال گذشته که تعداد زیادی از شرکت های چینی گوشی های جذابی را با قیمت های پایینی راهی بازار می نمایند، این کار بسیار سخت تر از گذشته شده است. اما شاید پیروزیت بخش موبایل سونی نشان می دهد که این صنعت می تواند به روزهایی برگردد که شرکت ها بیش از پیش قادر به تمرکز بر ویژگی ها و توانایی های منحصربه فرد خود خواهند بود.

بخش موبایل سونی ثابت کرد که تمام شرکت ها برای دوام آوردن در این بازار لازم نیست که توجه انواع و اقسام کاربران را جلب نمایند. البته اتخاذ رویکرد مشابه سونی زمانی جواب می دهد که این شرکت ها بتوانند احتیاج بازار کوچک خود را پیدا نمایند. روی هم رفته سونی بعد از سال ها کوشش بالاخره به این نقطه از پیروزیت رسیده و امیدواریم این شرکت بتواند به فرایند سوددهی خود در بازار موبایل ادامه دهد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1705

به "بخش موبایل سونی چگونه به سرنوشت LG دچار نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش موبایل سونی چگونه به سرنوشت LG دچار نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید