خرید اینترنی نان حذف می گردد؟

به گزارش تور کیش، طرح هوشمندسازی یارانه نان که با هدف جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد، احقاق حقوق مردم و راهنمایی مستقیم یارانه آن به سفره خانوار ها از تیرماه سال جاری در خراسان رضوی شروع شد، اکنون با موضوع جدیدی به نام خرید برخط نان، با چالش جدیدی روبرو شده که در تضاد با اهداف اصلی طرح است.

خرید اینترنی نان حذف می گردد؟

به گزارش دنیا صنعت، طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا)، با انگیزه حمایت از مردم و خرج شدن یارانه دولت در محل آن، در دستور کار نهاده شد و کارشناسان و صاحبنظران مالی بر این باورند که یارانه آرد و نان تفاوتی ماهوی با یارانه دیگر کالا های اساسی و حتی حامل های انرژی دارد و آن اینکه اقشار محروم تر جامعه از یارانه نان نفع بیشتری می برند، چون مصرف بیشتری دارند، حال آنکه بیشترین یارانه دیگر کالا ها و حتی حامل های انرژی، به افراد پرمصرف و متمکنان می رسد.

در موضوع نان، پرمصرف ها، افراد و خانواده هایی هستند که تمکن مالی پایین تری دارند و به دلیل اینکه امکان تأمین کالا های مصرفی دیگر را ندارند، نان بیشتری می خورند؛ البته این به شرطی است که واقعاً نان به مصرف این خانوار ها برسد.

بنا به گفته و تاکید چندباره مسوولان کشوری و استانی، اجرای این طرح افزایش قیمت نان و نیز محدودیت خرید نان به وسیله مردم را در پی نخواهد داشت و حتی ابزار خاصی با عنوان کارت نان یا چیزی شبیه آن نیز برای مردم پیش بینی نشده است، به این معنا که مردم با هر کارت بانکی می توانند مطابق معمول، خرید نان را با نرخ مصوب انجام دهند.

از آنجا که اجرای یک طرح خوب اگر به شیوه بد انجام گردد، پیامد ها و آثار منفی دارد، اجرای طرح مهیا نیز در صورت هرگونه ضعف نظارتی و اجرایی با توجه به ارتباط مستقیم آن با نان و سفره مردم، می تواند آثار جبران ناپذیری روی اعتماد و نگاه مردم بگذارد، لذا برخورد قاطع با سودجویان ضرورتی است که باید مورد توجه مسوولان و متولیان امر باشد.

در میانه راه اجرای این طرح و با نظارت های قوی برای اجرای صحیح آن، برخورد با سودجویانی که آرد و نان یارانه ای را خارج از شبکه مصرف خانوار عرضه می کنند مورد توجه بود و متخلفان این حوزه به اشکال مختلف شناسایی و در برابر قانون قرار داده شدند.

اما این روز ها با رشد روزافزون استفاده از اینترنت در جامعه و البته توسعه کسب و کار های اینترنتی، امکان تازهی فراهم شده است که از آن به عنوان سفارش برخط کالا یاد می گردد و بعضی عرضه اینترنتی نان را نیز در همین قالب گنجانده و امکانپذیر نموده اند.

فروش برخط نان یارانه ای تخلف است

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فروش نان یارانه ای (نوع یک یا دو) به وسیله فضای مجازی و به وسیله شرکت های پیک آنلاین و ... تخلف است.

ناصر شعربافیان با اشاره به اینکه به مدیران شرکت های سفارش اینترنتی مجاز رسما اعلام شده است که خرید نان یارانه ای به وسیله این شرکت ها و ارسال برای مشتریان، بخصوص با قیمت آزاد تخلف است، اضافه کرد: این در حالی است که پیک های این شرکت ها نیز به صورت خارج از صف و بدون رعایت نوبت اقدام به خرید نان می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این به کلیه نانوایی هایی که آرد یارانه ای درجه یک یا دو استفاده می کنند اعلام شده است که هرگونه همکاری با این شرکت ها و پیک های آنان، تخلف و با متخلفان برابر قوانین برخورد خواهد شد.

وی تاکید نمود: مردم باید نسبت به این موضوع مطلع باشند که هم نان های 100 درصد یارانه ای و هم نان های نیمه یارانه ای، مشمول این ممنوعیت و محدودیت است، زیرا ارائه یارانه به نان با هدف یاری به مردم است حال آنکه خرید نان یارانه دار به وسیله شرکت های خرید آنلاین و فروش آن به نرخ آزاد، روند یاری به مردم را دچار اختلال و سود غیرمجازی را برای مدیران این شرکت ها اعم از مجاز و غیرمجاز می نماید.

شعربافیان گفت: قیمت هر 2 نوع آرد یارانه ای درجه یک و 2 در کیسه های سفید و زردرنگ با بازار اختلاف فراوانی دارد و بعضا قیمت این آرد در بازار 10 تا 12 برابر افزایش دارد، و دولت تاکید دارد که یارانه پرداختی به این آرد، به صورت مستقیم به جیب مصرف کننده برود.

100 درصد نانوایی های مشمول مجری طرح

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون 100 درصد نانوایی های مشمول اجرای طرح نسبت به نصب دستگاه پوز مربوط اقدام نموده و مجری طرح هوشمندسازی عرضه نان هستند.

شعربافیان اضافه کرد: پنج هزار و 400 واحد نانوایی دارای مجوز در استان خراسان رضوی سهمیه آرد یارانه ای می گیرند که بیش از 2 هزار و 130 واحد از این تعداد در شهرستان مشهد فعالیت دارند.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: دولت باید بابت فروش نان به وسیله دستگاه های کارتخوان تازه 15 درصد یارانه مستقیم به نانوایان پرداخت کند.

شعربافیان گفت: مشتریان در قبال خرید نان، باید حتما رسید دستگاه کارتخوان را دریافت نموده و دقت کنند که اطلاعات آن برابر نان خریداری شده و به همان تعداد و از همان نوع کالا باشد و در صورت هرگونه مغایرت و وجود شکایتی سامانه پیامکی 3000765555 آماده دریافت شکایات مردمی در این زمینه است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارزش تخلفات نانوایی های استان طی پنج ماه اخیر 54 میلیارد ریال بوده است که در این بازه زمانی 10 هزار و 874 مورد بازرسی از نانوایی های استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در پی این بازرسی ها 711 پرونده تخلف برای نانوایان متخلف تشکیل شده که مهمترین این تخلفات، گرانفروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد و نان بوده است.

نبود مجوز برای فروش آنلاین نان

شعربافیان گفت: تا کنون هیچ مجوزی برای فروش آنلاین نان در استان صادر نشده است و پیک های فعال در این زمینه به هیچ وجه نمی توانند بدون نوبت، اقدام به خرید نان و رساندن آن به سفارش دهندگان آنلاین با قیمتی گران تر از نرخ خرید کنند.

وی تاکید نمود: این اقدام هم عدالت اجتماعی و هم قیمت فروش نان را به شدت زیر سوال برده و دچار چالش می نماید، اما برای نانوایی های آزادپز این محدودیت وجود ندارد و خرید نان به وسیله شرکت های خرید آنلاین و پیک های موتوری از آنان مجاز است.

وی توضیح داد: در این نانوایی ها نیز رعایت نوبت در صف نانوایی آزادپز الزامی است و با متخلفان در این بخش برخورد می گردد.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مردم می توانند هرگونه شکایت خود را در این زمینه به دفتر نظارت و بازرسی سازمان اعلام کنند تا با تشکیل پرونده، با متخلفان برخورد شایسته انجام گردد.

80 درصد قرارداد های فروش آنلاین با نانوایی های یارانه ای

کارشناس مدیریت، نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: آنالیز های صورت گرفته معین کرد یکی از شرکت های معروف فروش آنلاین کالا، 80 درصد قرارداد های خود را برای خرید نان با نانوایی هایی دارد که از آرد یارانه ای نوع یک و 2 استفاده می کنند.

رضا امید اضافه کرد: این اقدام کاملا خلاف قانون است ضمن اینکه فروش نان های خریداری شده به نرخ دولتی در سامانه فروش این شرکت حتی بالاتر از نرخ نان آزاد هم قیمت گذاری و عرضه می گردد؛ این در حالی است که حتی اگر وزن چانه و مقدار کنجد مصرفی در نان بالاتر هم باشد، طبق آنالیز ها نرخ اعلامی این شرکت بسیار بالا و خارج از قاعده است.

وی ادامه داد: این شرکت در قرارداد های خود با نانوایی ها در انتها هر ماه اقدام به تصفیه حساب بابت فروش نان می نماید ضمن اینکه از کل مبلغ فروش نان در این قالب، 12 درصد سود از نانوا دریافت می نماید.

وی اعلام کرد: در حال حاضر این شرکت 2 شاکی خصوصی و یک شاکی عمومی دارد که دلیل شکایت آنان تفاوت نرخ نان فروخته شده با قیمت خریداری شده آن است.

کارشناس دفتر نظارت و بارزشی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این شرکت تا قبل از این طبق گفته نانوایی های طرف قرارداد، هزار تومان به عنوان هزینه بسته بندی از مشتری دریافت می کرد، اما هزینه ای برای حمل نمی گرفت، ولی اکنون چهار هزار تومان نیز از مشتری های خود به عنوان هزینه حمل دریافت می نماید.

امید اظهار کرد: با توجه به اینکه دفتر پشتیبانی این شرکت در تهران واقع شده است، پیگیر های لازم در این خصوص در حال اجرا است.

وی تاکید نمود: اخطار به نانوایی هایی که با این شرکت و یا شرکت های مشابه همکاری دارند، داده شده و خوشبختانه درصد قابل توجهی از نانوایی های دریافت کننده آرد یارانه ای، قرارداد های خود را این شرکت ها لغو نموده اند.

امید اضافه کرد: نظارت های دقیقی بر عملکرد نانوایی ها از سوی ما و بازرسان اتحادیه در حال اجرا است و البته در این زمینه به یاری و مشارکت مردم نیازمندیم.

وی اعلام کرد: در صورتی که قیمت مصوب خرید نان رعایت گردد، مسئله ای بروز نمی نماید، اما نکته در اینجاست که به عنوان مثال در حالی نان سنگک دو رو کنجد در فروش آنلاین به قیمت 10 هزار تومان فروش می رود که نرخ نان سنگگ دولتی هزار و 400 تومان و نیم یارانه ای 2 هزار تومان است و بابت هر روی اضافی کنجد 500 تومان افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: بنابراین نهایتا یک نان سنگک دورو کنجد سه هزار تومان قیمت دارد، حال آنکه همین نان با 10 هزار تومان به صورت آنلاین به دست مصرف کننده می رسد که تخلف گران فروشی و سوء استفاده در این قالب محرز است.

امید گفت: این شرایط قیمت گذاری در شرایطی رقم می خورد که پیک های موتوری در این قالب عملا هیچ صف و انتظاری در نانوایی ندارند و صرفا با یک تماس تلفنی تا رسیدن به نانوایی باید نان برایشان حاضر باشد.

شروع رسیدگی به پنج پرونده تخلف

امید با بیان اینکه رسیدگی ها و نظارت در این زمینه با قوت در حال اجرا است، ادامه داد: در پیگیری های صورت گرفته با اتحادیه نانوایان، این موضوع تذکر داده شده است و نظارت هایی به وسیله آنان نیز انجام می گردد.

وی اعلام کرد: هم اکنون پنج پرونده تخلف نانوایی ها در این زمینه تشکیل شده و رسیدگی به موضوع تا روشن شدن موضوع در حال اجرا است.

این کارشناس مسوول تاکید نمود: مردم می توانند به سه روش شامل سامانه پیامکی 3000765555، سامانه 124 و شماره تلفن های 37016334 و 37669868 این تخلفات را به ما اعلام کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2172

به "خرید اینترنی نان حذف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید اینترنی نان حذف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید