برای کاهش هزینه ها کتاب هایم را پیش فروش می کنم!

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در زنجان، کتاب سه دریاچه، یک گهواره، تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا سرانجام عصر آهن مجوز انتشار گرفت. این کتاب از طریق سیدمرتضی حسینی که پیش از این کتاب ساختار اجتماعی شهر تبریز، از دوره سلجوقیان تا عصر مشروطه، بر اساس نظریه شهر ماکس وبر را نوشته بود، تألیف و به چاپ رسیده است.

برای کاهش هزینه ها کتاب هایم را پیش فروش می کنم!

کتاب سه دریاچه، یک گهواره، تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا پایان عصر آهن درباره ظهور و افول تمدن در جغرافیای واحد فرهنگی بین سه دریاچه (دریاچه های گوی جه گول در ایروان، دریاچه وان و دریاچه ارومیه) از ابتدا تا پایان عصر آهن، با موضوع جغرافیای آذربایجان نوشته شده است.

سیدمرتضی حسینی در بیان شرحاتی جزئی تر درباره کتاب خود به خبرنگار ایبنا گفت: هدف از نوشتن این کتاب گفت وگو با مقطعی از تاریخ این جغرافیای واحد فرهنگی و آذربایجان است که به ارائه تصویر و پرتره ای کلی مطابق با واقعیت از شرایط اجتماعی، مالی و فرهنگی منطقه پرداخته است.

وی شرح داد: در این کتاب برخلاف سنت و عادت رایج بین تاریخ نویسان به هیچ وجه از منابع تاریخی و نگاه تاریخ نگارانه و روایی بهره نگرفته نشده و نگارش آن با استناد به مدارک و گزارش های روشمند و مستند باستان شناسی نوشته شده است.

این نویسنده زنجانی گفت: این کتاب با روش و بینش کلاسیک موجود در تاریخ نگاری های رایج، از جمله تاریخ نگاری های ایدئولوژیک و ملی گرایانه فرق دارد.

حسینی همچنین به تشریح موضوعات فصول مختلف این کتاب پرداخت و افزود: فصل اول به تشریح جغرافیای شرق نزدیک، منطقه مورد بحث و آذربایجان اختصاص یافته است و فصل دوم هم به رابطه باستان شناسی و تاریخ و تبیین نقش و اهمیت باستان شناسی در مطالعات و پژوهش های تاریخ اعصار کهن پرداخته است. فصل سوم محوطه های حاوی بقایای تمدن های کهن در منطقه را معرفی کرده و فصل چهارم هم به بررسی سیمای کلی تمدن در منطقه پیش از عصر مفرغ پرداخته است.

این نویسنده مطالب فصول پنجم را مرتبط با عصر مفرغ و فرهنگ کور- ارس نام کرد و افزود: در فصل ششم فرهنگ استپ ها یعنی فرهنگ قورقان هم به اختصار بررسی شده است. در فصل هفتم موضوعات مربوط به عصر آهن با استناد به نظریه ورود هندواروپائیان آریایی نقد و بررسی شده است.

حسینی افزود: در فصل هشتم هم ارزیابی تمدن مکشوفه در تپه حسنلو و نماد فرهنگ و تمدن عصر آهن آذربایجان مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل نهم کتاب به مسئله انهدام کامل و سراسری تمدن های عصر آهن منطقه پرداخته و فصل دهم و پایانی کتاب نیر خلا و رکود تمدن در منطقه پس از انهدام تمدن های عصر آهن منطقه را بررسی کرده است.

این نویسنده زنجانی مدت زمان صرف شده برای تألیف این کتاب را 4 سال نام کرد و گفت: همه هزینه های این کتاب شخصی بوده و هیچ ارگان و نهادی از آن حمایت نکرده است؛ در حالی که باید چاپ کتاب برای نویسنده سود مادی داشته باشد.

حسینی شرح داد: هم در کتاب قبلی که اقدام به پیش فروش آن کردم و هم در این کتاب، نه تنها سود مادی نداشتم، بلکه با وجود طراحی جلد کتاب از طریق همسرم، باز هم هزینه های مضاعفی به بنده وارد شد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های فرهنگی مختلفی همچون شهرداری ها بودجه مخصوص حمایت از چاپ کتاب را دارند، افزود: این دستگاه ها می توانند با ارزیابی کتاب و طبق درجه بندی حمایت مالی از نویسنده داشته باشند، اما هیچوقت چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه برای کاهش هزینه های کتاب سه دریاچه، یک گهواره، تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا پایان عصر آهن نسبت به پیش فروش آن اقدام خواهد شد، افزود: کتاب قبلی یعنی ساختار اجتماعی شهر تبریز پیش فروش شد و به تعداد درخواست ها به چاب رسید، البته برخی از دوستان چند جلد از کتاب را خریداری کرده و گاه هدیه هم دادند که به نوعی از نویسنده حمایت کرده باشند.

حسینی افزود: با توجه به اینکه بازار کتاب دچار رکود است، به این نتیجه رسیدیم که کتاب را به پیش فروش بگذاریم و طبق آماری که در پیش فروش داریم، این کتاب را به این تعداد به چاپ برسانیم چراکه شرایط نشر و فروش کتاب بسیار آشفته است و فروش کتاب در جامعه اصلا مناسب نیست.

وی با بیان اینکه با این وجود این مسائل موجب نشده که نویسندگان دست از کار بکشند، افزود: کسی که تحقیق کرده و کتاب تألیف می کند، در واقع یک محصول تولید می کند؛ محصولی که یک محقق شاید دو، سه سال و حتی بیشتر برای آن وقت صرف کرده و زحمت کشیده است؛ اما جامعه رغبت چندانی برای پرداخت هزینه برای چنین کتبی که در واقع تنها پول کاغذ و چاپ آن است، ندارد.

این نویسنده زنجانی شرح داد: در کشورهای دیگر مثل ترکیه حتی در ایام شیوع کرونا استقبال از کتاب و کتابخوانی به قدری بالا بود که شرکت های توزیع کننده کتاب، ایمیل های انبوهی برای مخاطبین خود فرستادند که حاکی از این موضوع بود که با توجه به درخواست بالای کتاب، کتاب شما با تاخیر به دست شما خواهد رسید اما متاسفانه در جامعه ما شرایط کتاب ناامیدکننده است.

وی کتاب را بهترین هدیه فرهنگی نام کرد و گفت: امیدوارم فرهنگ کتاب هدیه دادن بیشتر رونق بگیرد، چرا که علاوه بر تبلیغ یک کار مثبت به حمایت از نویسنده هم کمک خواهد کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1701

به "برای کاهش هزینه ها کتاب هایم را پیش فروش می کنم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کاهش هزینه ها کتاب هایم را پیش فروش می کنم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید