تحصیل در کانادا

به گزارش تور کیش، انگلیسی بودن زبان کشور مقصد و مهاجرپذیری آن دغدغه بیشتر دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور است. هزینه پایین زندگی و تحصیل، در کنار این دلایل تحصیل در کانادا را به اصلی ترین انتخاب دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است. در این مقاله اطلاعات جامعی درباره مزایای تحصیل و آموزش عالی در کانادا ارائه خواهد شد.

تحصیل در کانادا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

انگلیسی بودن زبان کشور مقصد و مهاجرپذیری آن دغدغه بیشتر دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور است. هزینه پایین زندگی و تحصیل، در کنار این دلایل تحصیل در کانادا را به اصلی ترین انتخاب دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است. در این مقاله اطلاعات جامعی درباره مزایای تحصیل و آموزش عالی در کانادا ارائه خواهد شد.

مزایای تحصیل در کانادا

در سال 2018 بیش از 370 هزار دانشجوی بین المللی به دانشگاه های کانادا وارد شده اند. عددی که نشان می دهد کانادا بین 10 مقصد دانشجویان بین المللی 19% رشد داشته است. بیشتر دانشجویان بین المللی کانادا در شهرهای مونترال، ونکوور، تورنتو، اتاوا و کبک حضور دارند. بیش از 10000 ایرانی در سال 2018 برای تحصیل به کانادا مهاجرت نموده اند که نسبت به سال قبل از آن رشدی 48 درصدی داشته است.

آموزش عالی در کانادا

با اینکه قوانین مربوط به آموزش عالی توسط دولت مرکزی معین می گردد ولی هریک از استان ها می توانند قوانین ویژه خود را داشته باشند. برای مثال در استان کبک دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید دوره کالج بگذرانند. در دیگر استان ها دانش آموزان می توانند بعد از سپری کردن دوره 12 ساله تحصیلی به طور مستقیم برای رفتن به دانشگاه اقدام نمایند. دوره کارشناسی در استان کبک 3 سال ولی در دیگر استان ها 4 سال زمان می برد.

کالج های کانادا

مؤسسه های دولتی- محلی (منطقه ای) کالج هایی معروف به Community Collage دارند که عموماً دوره های یک تا دو ساله برگزار می نمایند. به این کالج ها regional college، technical collage، institute of technology و در کبک CEGEPS (مخففCollège denseignement general et professionnel)، university collage یا به سادگی collage گفته می گردد. بالا بودن سطح کیفی، جامعیت علمی، دوره های کارمحور، ارتباط با صنعت و فرصت های کارورزی مزایایی هستند که کالج ها در اختیار دانش آموختگان قرار می دهند.

دوره های کالج در کبک و مدارک آن ها

کالج های کبک مدارس عالی فنی، هنرهای کاربردی یا علوم کاربردی هستند که مدارک ارائه شده توسط آن ها عناوین مختلفی مثل diploma، certificate، degree و bachelor دارند.

مدرک diploma در کالج های کبک شامل موارد زیر است:

· DEC (Diplôme détudes collégiales) یا DCS (Diploma of College Studies)

· AEC (Attestation détudes collégiales) یا ACS (Attestation of College Studies)

· DEP (Diplôme dEtudes Professionnelles) یا DVS (Diploma of Vocational Studies)

· ASP (Attestation de spécialisation professionnelle) یا AVS (Attestation of Vocational Specialization)

کالج های کبک در سه دسته Private، Public و Government قرار می گیرند. کالج های Public و Government دولتی هستند و کالج های آموزش نظامی در دسته Government جای می گیرند.

دانشگاه های کانادا

در فضای باز و محبت آمیز دانشگاه ها کار گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است. اساتید با طرح پرسش های مختلف و موضوعات گوناگون امکان بحث و گفتگو را در کلاس فراهم می نمایند. استفاده از دوره های کارمحور منطبق با مباحث درسی و هم راستا بودن این دوره ها با احتیاجهای بازار کار باعث شده است تا میزان اشتغال پس از فارغ التحصیلی بالا برود.

بهترین دانشگاه های کانادا همراه با رتبه بندی جهانی آن ها در سال 2020 و سطح بندی وزارت علوم:

University of Toronto (29 | گروه الف) McGill University (35 | گروه الف) University of British Columbia (51 | گروه الف) University of Alberta (113 | گروه الف) Université de Montréal (137 | گروه الف) McMaster University (140 | گروه الف) University of Waterloo (173 | گروه الف) The University of Western Ontario (211 | گروه الف) University of Calgary (233 | گروه الف) Queens University at Kingston (239 | گروه الف)

تحصیل در کالج های کانادا

دوره تحصیلی کالج های کانادا بسته به نوع دوره و کالج مورد نظر معمولاً بین 8 ماه تا 2 سال است. در کالج هایی که مدرک کارشناسی نیز ارائه می دهند، مدت دوره های تحصیلی تا 3 الی 4 سال بیشتر طول می کشد.

مدارک لازم برای پذیرش در کالج های کانادا:

ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش دانشگاهی) ترجمه مدرک دیپلم (و پیش دانشگاهی) رزومه تحصیلی (CV) مدرک زبان (در صورت احتیاج)

تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

دوره 4 ساله مقطع کارشناسی کانادا، هر ساله در پاییز (ماه سپتامبر) آغاز می گردد. هرچند تعدادی از دانشگاه های این کشور ورودی ترم زمستان (ماه ژانویه) هم دارند.

مدارک مورد احتیاج برای تحصیل مقطع کارشناسی:

ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش دانشگاهی) ترجمه مدرک دیپلم (و پیش دانشگاهی) رزومه تحصیلی (CV) مدرک زبان

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های کانادا یک تا دو ساله است که دوره کارآموزی هم احتمالاً به آن اضافه می گردد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر ارائه کنفرانس و حضور در کلاس باید مواردی مثل کار گروهی و پروژه هم انجام بدهند. در بیشتر دوره های کارشناسی ارشد، دانشجویان ملزم به ارائه خاتمه نامه هستند. آغاز سال تحصیلی در بیشتر دانشگاه های کانادا ماه سپتامبر است. هرچند در بعضی از دانشگاه ها مقاطع زمانی متفاوتی برای ورود دانشجویان کارشناسی ارشد وجود دارد.

تقسیم بندی مدارک کارشناسی ارشد در کانادا:

MA یا کارشناسی ارشد در رشته های علوم انسانی و هنر :(Master of Arts) این مدرک ویژه افرادی است که در رشته های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل نموده اند. مانند تاریخ، زبان شناسی، سیاست و ... . MSc یا کارشناسی ارشد در رشته های علوم و مهندسی :(Master of Science) این مدرک مربوط به رشته هایی است که بر علوم پایه و مهندسی تمرکز دارند. مانند ریاضیات، مهندسی، پزشکی، تکنولوژی و فناوری و ... .

مدارک کارشناسی ارشد تخصصی در بعضی رشته ها:

MFA یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (Master of fine Arts) MEng یا کارشناسی ارشد در مهندسی (بدون خاتمه نامه) (Master of Engineering) MBA یا کارشناسی ارشد در مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration)

مدارک لازم برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در کانادا:

ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش دانشگاهی) و کارشناسی ترجمه مدرک دیپلم (و پیش دانشگاهی) و کارشناسی انگیزه نامه تحصیلی (SOP) توصیه نامه تحصیلی (در صورت لزوم) رزومه تحصیلی (CV) مدرک زبان

برای بعضی از رشته ها مانند معماری، موسیقی و… ارائه مدارکی مانند پورتفولیو لازم است.

تحصیل مقطع دکتری در کانادا

مقطع دکتری در دانشگاه های کانادا معمولاً ماه های سپتامبر و ژانویه آغاز می گردد. بسته به موضوع تحقیق، دوره دکتری بین 3 تا 5 سال زمان می برد.

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع دکتری در کانادا:

ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد ترجمه مدرک دیپلم (و پیش دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه مقالات چاپ شده (در صورت وجود) انگیزه نامه تحصیلی (SOP) توصیه نامه تحصیلی (Recommendation Letter) رزومه تحصیلی (CV) پروپوزال (در صورت لزوم) مدرک زبان مدرک GMAT یا GRE (در صورت لزوم)

اعزام دانشجو به کانادا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم های آموزشی متفاوت ادامه دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط های گوناگونی که با دانشگاه های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب ترین این مراکز مشاوره در زمینه تحصیل در خارج از کشور به حساب می آید که فعالیت خود را از سال 82 با آموزش کنکور هنر آغاز نموده است. فعالیت های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه مشاوره تحصیل در خارج از کشور و اعزام دانشجو متصل شده است تا راه مطمئنی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند فراهم کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1045

به "تحصیل در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید