جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 24 خرداد 1400

به گزارش تور کیش، شاخص بورس بعد از دو روز به فرایند صعودی برگشت و نقشه بازار کار خود را با رنگ سبز آغاز کرده است. خودرویی ها و پالایشگاه لیدر بازار سرمایه هستند و شاهد افزایش چشمگیر تقاضا در این دو گروه هستیم. بعد از گذشت 30 دقیقه از آغاز معاملات شاخص کل حدود هفت هزار واحد رشد کرده و به محدوده یک میلیون و 148 هزار واحدی رسیده است. در این ساعات شاخص کل 61 صدم درصد و شاخص هم وزن 19 صدم درصد افزایش داشته و این تفاوت نشان می دهد شرایط برای شرکت های بزرگ بازار سرمایه بهتر از نماد های کوچک است. کگل، شپنا، شستا، فولاد، خودرو و فملی در ابتدای بازار بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 24 خرداد 1400

فرایند صعودی قیمت سهام در دو سوم نماد ها

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز حدود دو سوم نماد ها به فرایند صعودی رسیده اند. طوری که از مجموع 260 نماد معامله شده تنها 91 نماد قرمزپوش هستند و 169 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده و با رنگ سبز به بازار آمده اند. همچنین در بازار فرابورس از بین 137 نماذ معامله شده در اولین ساعات کار بازار، 71 نماد فرایند صعودی دارند و 66 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. موردی که نشان می دهدامروز بعد از مدت ها گوی و میدان دست نماد های صعودی بازار افتاده است و شاهد موج افزایش قیمت سهام هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 24 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ سبز بعد از یک هفته به نقشه بازار برگشته است. امروز اغلب گروه ها صعودی هستند و پرمعامله ترین آن ها صندوق های ETF است. پالایش و دارا یکم در ساعات ابتدایی معاملات حدود دو درصد رشد کرده اند و دیگر صندوق های ETF سهامی بین یک تا دو درصد افزایش قیمت دارند. گروه خودرو و ساخت قطعات سبزترین گروه بازار امروز به تعداد میرود. چراکه برای تعداد زیادی از نماد های این گروه مثل خپارس، خودرو، خبهمن، خزامیا، خگستر و خفنر و ... از همان ابتدای معاملات صف خرید سنگین تشکیل شده است. فرآورده های نفتی دیگر گروه سبز بازار امروز به تعداد میرود. در این گروه شپنا حدود چهار درصد و شتران و شبندر حدود دو درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند. گروه فلزات اساسی عموما تیره رنگ است و نماد های مختلف به نوسانات کمتر از دو درصد بسنده کرده اند. فرزین، میدکو، فجر و فباهنر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و فولاد، فملی، فخوز و فروی حدود یک درصد رشد کرده اند. ذوب و فنامین سبزترین نماد های فلزی با افزایش قیمت چهار درصدی هستند. مورد عجیب امروز درمورد نماد سمگا اتفاق افتاده. نمادی که مدت زیادی است در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است، اما امروز در عرض چند دقیقه فرایند این سهم تغییر کرد و حالا شاهد تشکیل صف خرید و رشد پنج درصدی قیمت آن هستیم. کسانی که سمگا را در صف فروش خریدند، الان 10 درصد سود کرده اند. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری اغلب نماد ها صعودی هستند و شاهد افزایش یک تا دو درصدی قیمت سهام وبملت، وبصادر و وتجارت به نام لیدر های گروه بانکی هستیم. محصولات شیمایی، حمل و نقل، استخراج کانه های فلزی، شرکت های چندرشته ای صنعتی، غذایی ها، انبوه سازی، لیزینگ و سیمان از دیگر گروه های سبز بازار امروز به حساب می آیند.

تشکیل صف خرید برای 54 نماد

در ساعات خاتمهی معاملات امروز حدود 10 درصد بازار سرمایه صف خرید دارند. تعداد نماد های دارای صف خرید به 54 نماد می رسد و ارزش این صف ها در مجموع حدود 300 میلیارد تومان است. امروز هم مثل روز های گذشته شاهد کاهش حجم و ارزش صف های فروش هستیم. طوری که برای اولین بار تعداد صف های فروش به کمتر از 200 نماد رسیده و حدود 196 نماد صف فروش دارند که 32 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش هم رقمی حدود دو هزار و 440 میلیارد تومان است.

خگستر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بعد از نماد ولکار که تازه شاهد عرضه اولیه آن بودیم و حالا صف خرید 114 میلیارد تومانی دارد، سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه به ارزش 30 میلیارد تومان برای نماد خگستر تشکیل شده است. روز گذشته هم خگستر صف خرید سنگینی را تجربه کرد. شپنا پشت سر او با صف 26 میلیارد تومانی در رتبه دوم و خودرو با صف خرید 15 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. وبصادر، فگستر، شستا، کدما، خپارس، مادیرا، شتران، خبهمن، حکشتی، شسپا و کوثر از دیگر نماد های دارای صف خرید نسبتا سنگین در بازار امروز هستند.

خزر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

فنرسازی زر مثل روز گذشته با صف 70 میلیارد تومانی در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. پشت سر آن نماد سنیر با کمی اختلاف به چشم می خورد و ثنوسا با صف فروش 59 میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده است. غنوش، غدام، کمرجان، فرابورس و سدبیر از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

عرضه اولیه ومدیر؛ 300 هزار تومان کنار بگذارید

شرکت بورس تهران در اطلاعیه از عرضه اولیه سهام گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد ومدیر در روز چهارشنبه 26 خردادماه خبر داده است. در جریان این عرضه اولیه یک میلیارد و 350 میلیون سهم معادل 15 درصد سهام ومدیر عرضه اولیه خواهد شد که از این تعداد 900 میلیون سهم در اختیار عموم قرار می گیرد و 450 میلیون سهم نصیب صندوق های سرمایه گذاری خواهد شد. در جریان این عرضه اولیه هر کس می تواند برای خرید حداکثر هزار سهم به قیمت حداکثر 299 تومان سفارش ثبت کند. با این حساب نقدینگی لازم برای شرکت در عرضه اولیه ومدیر حدود 300 هزار تومان خواهد بود، اما احتمالا به هر نفر مبلغ کمتری از سهام ومدیر تعلق می گیرد. در صورت تکرار مشارکت 2.9 میلیونی ولکار، به هر نفر حدود 310 سهم به ارزش 93 هزار تومان خواهد رسید.

رشد 9 هزار واحدی شاخص کل بورس با کمک بزرگتر ها

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز دوشنبه 24 خردادماه با رشد هشت هزار و 991 واحدی به رقم یک میلیون و 150 هزار و 217 واحد رسید و در نیمه کانال 1.1 میلیونی ایستاد. با وجود رشد 79 صدم درصدی شاخص کل، امروز شاخص هم وزن قرمزپوش شد و حدود 24 صدم درصد کاهش پیدا کرد. موردی که نشان می دهد شرکت های کوچک عموما در فرایند صعودی شاخص کل همراهی نکردند و با کاهش قیمت سهام روبرو بودند. در بازار امروز کگل، شستا، فولاد، فملی، شپنا و خودرو بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشتند و بزرگترین مانع پیش رویشان وپاسار بود که انگار بازارگردانش دیگر توانایی نگه داشتن اجباری قیمت سهام را نداشت.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه 24 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ سبز نمادهای شاخص ساز تا خاتمه معاملات ماندگار ماند. صندوق های سرمایه گذاری ETF طبق معمول بیشترن آمار معاملات را داشتند و در بین آنها پالایش و دارا یکم حدود دو و نیم درصد افزایش قیمت پیدا کردند. دیگر صندوق های ETF سهامی عموما بین یک تا دو درصد رشد داشتند. خودرویی ها سبزترین گروه بازار امروز لقب می گیرند. خودرو، خپارس، خبهمن، خزامیا، خگستر، خشرق و خاذین تا خاتمه معاملات صف خرید خود را حفظ کردند و با افزایش قیمت پنج درصدی به کار خود خاتمه دادند. در گروه فلزات اساسی اغلب نمادهای بزرگ گام های کوچکی در جهت صعودی برداشتند. فولاد، فملی، ذوب و فخوز هرکدام حدود دو درصد رشد کردند. فرزین، فجر، کیمیا و فروی هم از نمادهای قرمز فلزی بودند. شپتا، شتران و شسپا از گروه فرآورده های نفتی به صف خرید رسیدند تا دومین گروه سبز بازار امروز را تشکیل دهند. در بین بانک ها و موسسات اعتباری هم شاهد تشکیل صف خرید برای وتجارت و بصادر بودیم، هرچند وپارس، وپاسار و سامان در فرایند صعودی نمادهای بانکی همراهی نکردند و به رنگ قرمز درآمدند. محصولات شیمیایی امروز شرایط مساعدی نداشتند. اغلب آنها با کمترین نوسان نسبت به روز قبل به کار خود خاتمه دادند. برای شستا صف خرید تشکیل شد و سمگا بعد از ماه ها صف فروش بالاخره با تشکیل صف خرید سهامدارانش را خوشحال کرد. سیمانی های، انبوه سازی، استخراج کانه های فلزی و هتل و رستوران از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند. هرچند در هرکدام از گروه ها نمادهای کوچک شرایط مساعدی نداشتند و اغلب با رنگ قرمز به کار خود خاتمه دادند.

جابه جایی 4.7 هزار میلیارد پول در بورس

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 500 میلیون برگه سهام و اوراق مالی را در قالب 500 هزار معامله به ارزش چهار هزار و 750 میلیارد تومان دادوستد کردند. خریداران سهام همچنان پرقدرت ظاهر می شوند. امروز سرانه خرید به ازای هر سفارش حدود 20 میلیون تومان و سرانه فروش به ازای هر سفارش حدود 9 میلیون و 300 هزار تومان بود که نشان از قدرت بیش از دوبرابری خریداران دارد. امروز غکورش، ولکار، خپارس، شپنا، خودرو، شستا و شتران پرتراکنش ترین نماد های بورس و زملارد، چخزر، شاروم، فگستر، کزغال، کرمان و وپویا پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

حقیقی ها 165 میلیارد تومان سهام فروختند

بررسی تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی سهام نشان می دهد امروز سهامداران حقیقی با فروش 165 میلیارد تومان از دارایی های خود به شرکت های حقوقی، پولشان را از بازار خارج کردند. عمده خروج پول امروز در نماد های میدکو، فملی، بپاس، فولاد، وپاسار، کویر و اپال اتفاق افتاده و در نماد های شپنا، سمگا، خودرو، شتران، کاما، وبصادر و شاراک شاهد ورود پول حقیقی و فروش حقوقی بودیم.

این گزارش به روزرسانی می شود...

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1672

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 24 خرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 24 خرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید