جهش صنعتی قم با اجرای 101 طرح بزرگ

به گزارش تور کیش، مریم رضوی- قم- خبرنگار:همه ناظران بیرونی، قم را از نظر ظرفیت های مالی، استانی ویژه و ممتاز می دانند. این موضوع شاید از نظر کسانی که سال هاست در قم کار و زندگی می نمایند چندان ویژه نیاید، اما از دیدگاه بیرونی، حضور سالی 20 میلیون زائر به همراه موقعیت حساس لجستیکی استان و ظرفیت های متعدد فرهنگی و اجتماعی می تواند نویددهنده مالی پویا باشد.

جهش صنعتی قم با اجرای 101 طرح بزرگ

معاون مالی رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم به همین ظرفیت ها اشاره و تأکید کرد که اجرای برنامه های مالی بلندپروازانه در قم نسبت به دیگر استان ها امکان پذیرتر است. محمد نهاوندیان با اظهار خوشحالی از این که ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت وگو در استان قم با نظم اجرا می گردد گفت: قم با این صندلی کم نظیر فرهنگی و سیاسی می تواند استفاده خوبی از ظرفیت های مالی خودش داشته باشد.

وی اضافه نمود: تعداد گردشگر داخلی و خارجی در قم کم نظیر است و از نظر مالی، این یعنی بازار و ظرفیت سرمایه گذاری. معاون رئیس جمهور با اشاره به این که قم نسبت به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باید اهتمام داشته باشد اضافه نمود: روی سرمایه گذاری گردشگری قم بسیار کار کنید. شیعیان علاقه مند از کشورهای مختلف هستند که می توان از آنها استفاده کرد. موقعیت قم برای لجستیک و حمل ونقل فرصت بسیار خوبی است و آن چنان که می توانسته هنوز استفاده نشده است. در این زمینه مسیرهای متصل به راه آهن قم حتما باید تقویت و تکمیل گردد.

وی با اشاره به این که در خصوص معادن در قم کم کار شده و ظرفیت زیادی وجود دارد افزود: این که با وجود مهاجرپذیربودن قم نرخ بیکاری در این استان پایین آمده است و از کشور هم پایین تر است این یک نشان افتخار است. این نشان می دهد که می گردد در استان قم کارهایی کرد که شاید در استان های دیگر نتوان انجام داد. نهاوندیان با بیان این که کشور وارد دوران جدید مالی می گردد گفت: پیشنهاد من این است که سازمان برنامه و بودجه استان همت مضاعفی برای برنامه 2 سال پیش رو داشته باشد تا مردم طعم گشایش مالی را بچشند.

  • طراحی 14 برنامه برای اقتصاد مقاومتی

استاندار قم هم در این جلسه به اهداف و راهبردهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قم اشاره نمود. بهرام سرمست با اشاره به طراحی 14 برنامه محوری برای ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم اظهار کرد: در این مورد43 پروژه به تصویب رسیده و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است. از این تعداد حدود 20 پروژه به تأیید مرکز رسیده و وارد سامانه شده است که در کارگروه های ستاد پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به محورهای مهمی که مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی استان است افزود: توسعه زیرساخت های گردشگری، توسعه و بهسازی زیرساخت های خدمات شهری، بهره برداری از دریاچه نمک، تکمیل و توسعه شبکه حمل ونقل و تحقق بندر خشک برای منطقه سلفچگان، احیا و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری، توسعه زیرساخت های نوین کشاورزی و حفظ و توسعه واحدهای صنعتی از جمله این محورهاست. سرمست ادامه داد: سیاست ما در ابتدا حفظ اشتغال و در مرحله بعد عارضه یابی برای واحدهای نیمه راکد و احیای آنها برای بازگرداندن به چرخه فراوری است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری در محل واحدهای فراوریی تأکید کرد: این بازدیدها به اتفاق اعضای ستاد تسهیل و رونق فراوری رخ داده و یک جلسه هم در ستاد استانداری پیگیری جلسات را داریم. استاندار قم از اکتشاف و تکمیل فناوری معادن به عنوان یکی از برنامه های راهبردی مالی استان قم نام برد و اضافه نمود: توسعه ظرفیت نیروگاه های خورشیدی، توانمندسازی، ارتقای معیشت روستاییان، بهبود فضای کسب و کار، توسعه فعالیت های دانش محور و توسعه بازار فراوری استان از دیگر برنامه هاست. وی ادامه داد: در کنار همه این موارد، استان قم همایش فرصت های سرمایه گذاری و رونق فراوری را با همت بخش خصوصی برگزار خواهد نمود. این همایش 30 آبان برگزار خواهد شد و امیدواریم در این همایش با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی بتوانیم سرمایه های داخلی و خارجی را به قم جذب کنیم.

  • تغییر رویکرد پروژه محوری به برنامه محوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نیز از توقف 13 پروژه اقتصاد مقاومتی و نیمه کاره بودن 62 پروژه در قم اطلاع داد. محمود نوربخش با اشاره به این که در 2 سال گذشته حدود 123 پروژه اقتصاد مقاومتی در قم مطرح شده گفت: از مجموع این 123 پروژه، 39 پروژه اجرا شده و 62 پروژه در حال اجراست. همچنین 13 پروژه متوقف و 9 پروژه حذف شده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم به تغییر رویکرد از پروژه محوری به برنامه محوری در ستاد اقتصاد مقاومتی قم اشاره نمود و اضافه نمود: در گذشته اصل پروژه ها بودند، اما اکنون برنامه ها اصل هستند. به گفته وی، 14 برنامه محوری برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم انتخاب شده که مشارکت و مسئولیت پذیری دستگاه های دولتی، مشارکت خیران، همراهی نهادهای نظارتی و پشتیبانی تعیین ملی استان قم از ویژگی های این برنامه ها هستند.

  • حفظ واحدهای فعال و احیای واحدهای راکد

معاون هماهنگی امور مالی استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به این که حاصل تصمیم ها و مصوبه های کارگروه ها باید در عرصه عمل با شاخص های مالی تطبیق داده گردد اظهار کرد: شاخص های مالی مانند رغبت به سرمایه گذاری در ماه های اخیر در قم شرایط بهتری داشته است. مهرداد غضنفری اضافه نمود: در ارتباط با رغبت به سرمایه گذاری در 4 ماه ابتدای سال جاری 2277 فقره جواز تاسیس با 1286 میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال 5 هزار نفر را در قم شاهد بودیم. حدود 35 فقره سرمایه گذاری ایجادی در طول این 4 ماه داشتیم که برای 1700 نفر شغل ایجاد نموده است.

وی بهبود فضای کسب و کار را شاخص دیگری برای تشخیص کارآمدی فعالیت های ستاد اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه نمود: در 4 ماه نخست سال جاری 279 فقره جواز صنفی صادر شده که این شاخص نویدبخش تحقق اسناد رونق فراوری و سرمایه گذاری و اشتغال است. معاون استاندار قم با اشاره به اهمیت حفظ واحدهای فعال و ارتقای ظرفیت واحدها و احیای ظرفیت راکد اظهار کرد: در حوزه بانکی 72 واحد تملک شده داشتیم که تا این تاریخ 40 واحد به مدار فراوری بازگشته است. وی با اشاره به این که نزدیک به 50 درصد منابع استان قم در بانک های خصوصی است گفت: از این مقدار فقط 20 درصد برای توسعه مالی استان مصرف می گردد. بانک های تخصصی 300 درصد مصرف منابع در قم دارند که جای قدردانی دارد اما برای وضعیت بانک های خصوصی باید فکری کرد.

  • شناسایی 250 واحد راکد

رئیس سازمان صنعت و معدن استان قم از پرداخت 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق فراوری در قم بر اساس سهمیه سال 97 اطلاع داد. محمود سیجانی با اشاره به این که کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری در استان ها به قانون تبدیل شده و صندلی حقوقی دارد اظهار کرد: کارگروه تسهیل استان قم یکی از کارگروه های اثرگذار کشور است که در جلسات ملی به عنوان مشاور دعوت می گردد. کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری استان قم سال گذشته 50 جلسه داشته که در این مدت مسائل 250 واحد مالی آنالیز شده است. همچنین این کارگروه سال گذشته 840 جلسه داشته که 72 درصد آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به این که سال گذشته 1200 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای فراوریی پرداخت شده افزود: این 1200 میلیارد تومان برای 470 واحد صنعتی و 456 واحد کشاورزی و 32 واحد گردشگری پرداخت شده است. به گفته رئیس سازمان صمت قم، استان قم در پرداختی های رونق فراوری در کشور صندلی دهم را دارد. سیجانی ادامه داد: کمیته نظارت بر تسهیلات با همکاری دستگاه های نظارتی تشکیل شده تا نسبت به هزینه کردن تسهیلات در واحدهای فراوریی نظارت انجام گردد.

وی اضافه نمود: تاکنون این کمیته بر 52 واحد صنعتی نظارت نموده که منجر به تثبیت 3 هزار اشتغال شده است. در واحدهای کشاورزی هم 192 تثبیت اشتغال داشتیم. رئیس سازمان صمت قم با اشاره به شناسایی 250 واحد راکد در قم بیان نمود: حداقل 30 واحد سال جاری باید احیا و راه اندازی گردد که تاکنون 11 واحد با اشتغال 110 نفر راه اندازی شدند. وی با اشاره به شرایط کشور که مسائلی برای صادرات ایجاد نموده گفت: هدف صادراتی سال جاری 252 میلیون دلار بوده که تا امروز از نظر گمرک 52 میلیون دلار و از نظر صادرات کل 85 میلیون دلار محقق شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 295

به "جهش صنعتی قم با اجرای 101 طرح بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش صنعتی قم با اجرای 101 طرح بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید