چهارشنبه سوری شاد برای مردم خراسان رضوی ایجاد گردد

به گزارش تور کیش، خبرنگاران/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت:باید چهارشنبه سوزی با همکاری سازمان های مردم نهاد و تشکل های فرهنگی به چهارشنبه سوری تبدیل گردد. باید با همکاری دستگاه های دولتی چهارشنبه ای شاد و مفرح به دور از حوادث برای مردم ایجاد گردد.

چهارشنبه سوری شاد برای مردم خراسان رضوی ایجاد گردد

به گزارش خبرنگاران، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای اداری استان که سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار گردید، با بیان اینکه یکی از مسائلی که خانواده ها را برای آخر سال نگران می نماید چهارشنبه سوزی است، عنوان نمود: امیدواریم همانگونه که رئیس جمهور تاکید کردند، سال آینده سال امید، نشاط، توسعه و پیشرفت برای تمام کشور خصوصا خراسان رضوی باشد.

وی اضافه نمود: بیش از 73 بانو در استان خراسان رضوی با مسئولیت های مختلفی چون مدیرکلی، معاونی و رئیس اداره مشغول به کار هستند. 88 دهیار بانو وجود دارد که رشد بیش از 60 درصدی داشته است. بیش از 216 عضو شورا با رشد 21 درصدی وجود دارد، در این دوره مجلس شورای اسلامی یک بانو در مجلس حضور دارد. این نشان می دهد که بانوان در استان و کشور با شرایط روبه رشدی روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه در سال 92، 1677 نفر بانو و در سال 95، 2170 بانو در پست های مدیریت مشغول به کار شدند، عنوان نمود: با سیاستی که رئیس جمهور فرمودند، بناست این مقدار رشد جهشی داشته باشد. باید فرصت برابر جدا از نگاه های جنسیتی، قومیتی، مذهبی، شهری و محله ای برای رشد تمام افراد ایجاد گردد.

وی ادامه داد: 17 درصد احزاب سیاسی و شرکت های دانش بنیان در کشور توسط بانوان اداره می گردد، اداره 76 درصد دهیاری ها برعهده بانوان است. 29 درصد شرکت های بین المللی و 18 درصد اعضای هیئت علمی را بانوان تشکیل می دهند.

رشیدیان با بیان تبریک روز مهندسی، اظهار کرد: طبق آخرین آمار در استان حدود 40 هزار مهندس در استان وجود دارد و بر اساس آمار جهانه ایران از نظر تعداد مهندس در رتبه سوم یا چهارم جهانی قرار گرفته است، داشتن این ظرفیت از مهندس در کشور فرصت بسیار خوبی است. امیدواریم مهندسین در حوزه های مختلفی چون ساخت و طراحی، فراوری، مدیریت بهره برداری و مدیریت های مختلف نقش آفرینی نمایند.

وی اضافه نمود: مهندسین باید در حوزه مستحکم سازی دقت لازم را داشته باشند. با توجه به وقوع زلزله های متعدد در سال گذشته، مستحکم سازی یکی از ضرورت های جدی است که امیدواریم تمام مهندسین به این مهم توجه داشته باشند.

وی اعلام کرد: با توجه به مشکل کمبود آب باید برای کاشت و نگهداری درختان نسبت به احتیاج آن ها به آب و آبیاری فکرهای مناسبی صورت گیرد. البته در این چند روز بارش هایی اجرا شده اما هنوز نسبت به دوره بلندمدت آبی استان فاصله بسیار زیاد و جدی وجود دارد. ضروری است کلیه افراد در حوزه جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و در حوزه های مصارف بهداشتی، شخصی و شرب و نیز مردم دقت لازم را در مسئله صرفه جویی داشته باشند. مسئله بهره وری آب جزو ضرورت های جدی است که باید همیشه به آن توجه گردد.

رشیدیان در مورد شرایط آخر سال و نوروز، اظهار کرد: با توجه به اینکه معمولا بارش ها در استان دیر صورت می گیرد، تمامی دستگاه های مربوطه باید آمادگی لازم برای برف و یخبندان را داشته باشند و غافلگیر نشوند، زیرا استان میزبان تعداد زیادی از رائرین و مسافرین است که در ایام نوروز به استان سفر می نمایند و باید از بدو ورود تمام افراد آماده باشند تا خدمات و شرایط مناسبی را چه از لحاظ ایمنی و چه آرامش و امنیت لازم برای آن ها فراهم نمایند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یک ماهه آخر سال، یک ماهه حساسی است، عنوان نمود: این امر به دلیل پرداخت حقوق، پاداش و عیدی است. بعضی سازمان ها چه بخش دولتی و چه خصوصی مسائلی را دارند که باید در این زمینه پیگیری صورت گیرد. باید مسائل منابع مالی لازم برای پرداخت حقوق، دستمزد و عیدی رفع گردد تا هیچ فردی در هیچ حوزه ای دغدغه برای حقوق خود در آخر سال را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار این توجه به محرومان و افراد بی بضاعت توسط کمیته امداد، بهزیستی و سایر سازمان های خیریه جزو موارد مهم است. مردم همیشه در مناسبت های مختلف به فکر یاری به همنوعان خود بودند و امسال نیز سازمان های کمیته امداد و بهزیستی باید برنامه ای برای سازماندهی یاری های مردمی با حفظ کرامت و عزت برای محرومان و مددجویان خود داشته باشند.

رشیدیان با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال 1508 پروژه به ارزش 1857 میلیارد تومان داشتیم، توضیح داد: در این زمینه افزایش چشمگیری نسبت به سال قبل وجود داشت. بعضی از پروژه های مالی را برای یک ماهه آخر سال نگه داشتیم تا با حضور یکی از مقامات کشوری و با یک مناسبت افتتاح کنیم، در طول امسال 3416 پروژه در مناسبت های مختلف به ارزش 7500 میلیارد تومان افتتاح شده است که از لحاظ تعداد 42 درصد و از لحاظ اعتبار حدود 130 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در پاییز بر اساس آمار اعلام شده، نرخ بیکاری در استان به 8.8 رسیده و تک رقمی شده است، اضافه نمود: رئیس جمهور طرح هایی را در سطح کلی ابلاغ کردند که باید نسبت به اجرایی شدن آن ها پیگیر بود، توضیح داد: از جمله این طرح ها بحث بازسازی ناوگان های فرسوده شهری و بین شهری است که باید از این فرصت استفاده کرد. باید هم از بخش های خصوصی دعوت کرد، هم بانک ها مشارکت داشته باشند و هم دستگاه های دولتی همکاری لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: بحث دیگر احیای بافت های فرسوده است که این کار در استان و شهر مشهد شروع شده اما باید همکاری گسترده در سطح استان صورت گیرد. برای توسعه مالی روستاها بیش از 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده و یک فرصت زمانی تا خاتمه ماه 4 سال 97 معین شده که باید سازوکارهای لازم برای بهره برداری از این ظرفیت برای توسعه روستاها و مناطق محروم ایجاد گردد. باید از این فرصت ملی در جهت توسعه اشتغال و افزایش فراوری بر اساس مزیت ها و ظرفیت ها استان استفاده کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: فرمانداران و شهرداران باید نسبت به بحث مناسب سازی محیط و معابر عمومی برای افراد معلول، جانباز و کم توان توجه لازم را داشته باشند. باید راجع به معابر عمومی و ادارات دولتی و حمل ونقل عمومی متناسب با احتیاجهای آن ها اقداماتی صورت گیرد.

رشیدیان راجع به موضوع طرح جامع و تفصیلی، اظهار کرد: داشتن یک برنامه و طرح بهتر از بی برنامگی و برنامه ای ناقص است. هر طرح و پروژه ای اشکالاتی دارد که باید رفع گردد. امیدواریم با همت شهردار و شورای شهر این طرح به خاتمه برسد.

وی اضافه نمود: شهرداری مشهد با حجم بالایی از مسائل روبه رو است، به این دلیل که مشهد یک کلان شهر بزرگ بعد از تهران است. مشهد با شهرهای دیگر قابل قیاس نیست. نه به دلیل بزرگی و وسعت بلکه به این دلیل که در سال میزبان بیش از 28 میلیون نفر است که احتیاج به توجه جدی به حوزه های زیرساخت های شهری دارد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همه مدیران در حوزه زیربنایی و روبنایی باید همکاری لازم را با شهرداری و دهداری ها داشته باشند، شهرداری مسائلی در حوزه نقدینگی دارد که دستگاه های دولتی مطالبات شهرداری را پرداخت نمایند تا یاریی به آن باشد.

رشیدیان با بیان مجاورین نیز همچون زائرین قابل احترام هستند، عنوان نمود: باید خدمات مناسب برای مجاورین نیز مهیا گردد. باید شهرداری برای طرح های مالی و منابع مالی خود برنامه ریزی کند. باید عدالت توزیعی نسبت به شهرها برای ایجاد هماهنگی و دسترسی مناسب و عادلانه مردم به خدمات برقرار گردد. منابع شهرداری و دستگاه های دولتی برای رسیدن به اهداف موردنظر کفایت نمی نماید، بنابراین دنبال طرح های سرمایه گذاری هستیم. امیدواریم ظرفیت جذب سرمایه گذار در خراسان رضوی و مشهد را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: مجمع مشورتی بانوان و جوانان راه اندازی شده که می توان از ظرفیت این جوانان و بانوان استفاده کرد. میزهای گفت وگو نیز با کارگران، دانشجویان، جوانان و هنرمندان در حال پیگیری است. مدیران و فرمانداران باید ارتقا کیفیت و افزایش کمیت دیدارهای مردمی را برنامه ریزی نمایند زیرا این جزو وظایف ذاتی آن ها است.

رشیدیان در مورد بحث نگرانی مردم در زمینه اقلام مورداحتیاج پرمصرف در آخر سال، عنوان نمود: خرید میوه برای خاتمه سال به اتمام رسید. بیش از 2600 تن پرتقال و 1100 تن سیب خریداری شد. برنج هندی و تایلندی با قیمت 5600 و 3900 تومان در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می گردد. تخم مرغ نیز با قیمت 5800 تومان در فروشگاه های معتبر وجود دارد. ذخیره سازی مناسبی نیز در حوزه گوشت و مرغ نیز اجرا شده است.

وی اضافه نمود: نظارت در زمینه کالاها، خدمات حمل ونقل و اقامتی از نیمه دوم اسفند تا 17 فروردین انجام می گردد تا جلوی هر گونه سوء استفاده در این ایام گرفته گردد. در زمینه آرد و نانوایی نیز پیش بینی های لازم اجرا شده است. امسال نیز مسئله ای برای مجاورین و زائرین ایجاد نخواهد شد. کارهای ستاد خدمات سفر شروع شده که در سطح استان کار خود را انجام می دهد. رسانه ها و صداوسیما باید برای این ایام توجه لازم را داشته باشند.

رشیدیان با اشاره به اینکه پیشرفت به رنگی کردن دیوارها، ساختمان های بلند و ماشین های لوکس نیست، گفت: هر زمان که جوانان و مردم با کتاب و کتاب خوانی آموخته گردد، آن موقع جامعه و کشور پیشرفته خواهد شد. باید کوشش گردد که همه به سمت کتاب و کتاب خوانی پیش بروند تا بتوان مردمی اهل مطالعه و کتاب خوانی داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 621

به "چهارشنبه سوری شاد برای مردم خراسان رضوی ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه سوری شاد برای مردم خراسان رضوی ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید