خبرنگاران توافق رهبران روسیه، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام

به گزارش تور کیش، مسکو - خبرنگاران- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک گفت و گوی سه جانبه موافقت خود را با حفظ و اجرای برجام در برنامه هسته ای ایران اعلام کردند.

خبرنگاران توافق رهبران روسیه، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران کاخ کرملین سه شنبه شب در بیانیه ای نوشت : رهبران روسیه، آلمان و فرانسه در قالب یک کنفرانس ویدویی به وضوح از حفظ و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران و هماهنگی بیشتر مراحل در این راستا گفت و گو کردند.

کاخ الیزه نیز در بیانیه ای اعلام نمود که امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری فرانسه و روسیه و همچنین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به توافق برای انجام اقدام هایی در خصوص توافق هسته ای دست یافتند.

براساس بیانیه کاخ الیزه، رهبران سه کشور در جریان یک ویدئو کنفرانس توافق کردند که اقدامات خود برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به تعهدات بین المللی اش در سریعترین زمان، هماهنگ نمایند.

برجام، شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران، در سال 2015 امضا شد. با این حال، در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) 2018، ایالات متحده از این توافق خارج شد و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند.

ایران نیز به نوبه خود در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام نمود.

کووید-19

کاخ کرملین در بیانیه خود نوشت: سه رهبر همچنین بر توجه ویژه به کوشش ها برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید - 19 به عنوان یک تهدید مشترک تاکید کردند. آنها، به ویژه در باره چشم انداز ثبت واکسن روسی اسپوتنیک وی در اتحادیه اروپا و همچنین تجهیزات احتمالی و فراوری مشترک این دارو در کشورهای اتحادیه اروپا آنالیز کردند.

اوکراین

در جریان این گفتگو دقیق در خصوص اوکراین، تأیید شد که هیچ جایگزینی برای بسته اقدامات مینسک 2015 به عنوان مبنای حل منازعات داخلی در این کشور وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه در این کنفرانس ویدویی بر اهمیت تعهد مقامات کی یف به کلیه توافقاتی که قبلاً در بالاترین سطح صورت گرفته بود، در درجه اول در زمینه برقراری گفت و گوی مستقیم و حل و فصل جنبه های قانونی شرایط ویژه دونباس، تأکید کرد.

طرف روسی از تشدید درگیری مسلحانه در خط تماس تحریک شده توسط اوکراین و امتناع واقعی از اجرای اقدامات اضافی برای تقویت رژیم آتش بس توافق شده در ژوئیه سال 2020 در گروه تماس ابراز نگرانی جدی کرد.

قرار شد مشاوران سیاسی رهبران در این مورد به کار مشترک ادامه خواهند داد.

بلاروس

ولادیمیر پوتین در این گفت و گو در خصوص شرایط بلاروس، به عدم پذیرش مداخله خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل اشاره نمود.

لیبی

مسائل مربوط به حل و فصل لیبی نیز در این کتفرانس ویدویی مورد توجه نهاده شد. سه طرف با رضایت خاطرنشان کردند که طرف های مخالف پایبند به رژیم اتش بس و توقف جنگ باشند.

همچنین ابراز امیدواری شد که تشکیل دولت انتقالی متحد در این کشور گامی مهم در جهت ارتقا سیاسی موثر با مشارکت همه نیروهای اصلی لیبی باشد.

سوریه

در این رایزنی همینطور اشاره شد که مسائل ارائه یاری های بشردوستانه به مردم سوریه اکنون بسیار دشواری است.

تمایل روسیه برای برقراری عادی کردن مناسبات با اتحادیه اروپا

بر اساس بیانیه کرملین در این رایزنی سه جانبه شرایط روابط روسیه و اتحادیه اروپا مورد بحث نهاده شد. پوتین گفت: در صورت علاقه متقابل در این مورد، طرف روسی بار دیگر آمادگی خود را برای برقراری تعامل عادی با اتحادیه اروپا اعلام نمود. در رابطه با سوال مطرح شده در خصوص ناوالنی پوتیم توضیحات مناسبی نیز درباره شرایط عینی پرونده به دو طرف دیگر این کنفرانس ارایه داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1491

به "خبرنگاران توافق رهبران روسیه، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توافق رهبران روسیه، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید