راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در آنکارا

به گزارش تور کیش، اگر قصد ندارید در شهر آنکارا رانندگی کنید، می توانید از گزینه های مالی زیادی بهره ببرید. اتوبوس های شهری، اتوبوس های خصوصی، دولموش، تاکسی و مترو از جمله وسایل حمل و نقل عمومی در آنکارا هستند. فقط باید بدانید که هر یک از آنها کجا متوقف می شوند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا در این مطلب به حمل و نقل در آنکارا بپردازیم.

راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در آنکارا

اتوبوس از وسایل حمل و نقل در آنکارا

اتوبوس ها معمولا مقرون به صرفه اند، اما در ساعات پیک بسیار شلوغ و ناخوشایند می شوند. دو نوع اتوبوس در سراسر شهر آنکارا وجود دارند. یکی تحت نظارت شهرداری است و نام Belediye را دارند. این اتوبوس ها قرمز یا آبی با خطوط سرمه ای رنگ شده اند. برای استفاده از این اتوبوس ها باید از قبل بلیط الکترونیکی بخرید. با کمترین قیمت آنها می توانید 5 بار سوار شوید. اتوبوس ها یکی از برترین وسایل حمل و نقل عمومی در آنکارا به شمار می روند.

نوع دیگر اتوبوس ها متعلق به شرکت خصوصی هالک (Halk) هستند که رنگ سبز یا آبی دارند. در این اتوبوس ها بلیط فروخته نمی گردد و پرداخت با پول نقد است. البته قیمت ثابتی دارند. اتوبوس های دو طبقه سبز (که بعضی از آنها با تبلیغات رنگین پوشانده شده اند) نیز وجود دارند که خصوصی هستند و پول را به صورت نقد از مسافرین می گیرند.

مترو از وسایل حمل و نقل عمومی در آنکارا

در شهر آنکارا دو خط مترو وجود دارد که با نام های Ankaray و Metro شناخته می شوند. این دو خط مترو سرعت بالا و راحتی برای مسافران فراهم می نمایند. اگر از ایستگاه Kızılay سوار شوید، می توانید به هر دو خط مترو دسترسی داشته باشید. بلیط مترو با بلیط اتوبوس یکسان است و قیمت آن تغییر نمی نماید. بعلاوه می توانید نقشه و کارت مترو را از تمام ایستگاه ها بگیرید. مترو از ساعت 6 صبح تا 12 شب در حال کار است. خط Metro از BatiKent آغاز می گردد و به سمت Kızılay یا مرکز شهر حرکت می نماید. خط Ankaray از ASTI (ایستگاه اتوبوس های بین شهری) آغاز می گردد و به سمت غرب پیش می رود و در Dikimevi به خاتمه می رسد. مترو یکی از برترین وسایل حمل و نقل در آنکارا به شمار میرود.

آنالیز دقیق تری از مترو آنکارا

مترو آنکارا یکی از سیستم های حمل و نقل ریلی شهر آنکارا است که شامل چهار خط فعال و دو خط در دست ساخت می باشد. این مترو به وسیله اداره کل EGO که وابسته به شهرداری آنکارا است، اداره می گردد. مترو آنکارا در سال 1996 با افتتاح خط آنکارای (Ankaray) که از محله دیکیم اوی تا ترمینال آشتی می رود، آغاز به کار کرد. سپس در سال های بعد، خطوط دیگری به این شبکه اضافه شدند. این خطوط عبارتند از:

  • خط M1: که از محله کیزلای تا باتکنت می رود و در سال 1997 راه اندازی شد.
  • خط M2: که از محله کیزلای تا کورو می رود و در سال 2014 راه ا ندازی شد.
  • خط M3: که از محله باتکنت تا Törekent می رود و در سال 2014 راه اندازی شد.
  • خط M4: که از محله کچیورن تا گازینو می رود و در حال ساخت است.
  • خط M5: که از محله قیزلای تا فرودگاه اسن بوگا می رود و در حال ساخت است.
  • خط M6: که از محله Söğütözü تا Yıldırım Beyazıt Üniversitesi می رود و در حال ساخت است.

مترو آنکارا دارای 45 ایستگاه است و طول کل شبکه آن حدود 55 کیلومتر است. هزینه سوار شدن با مترو براساس تعداد ایستگا ه های عبور شده معین می گردد. بعلاوه برای استفاده راحت تر، کارت های الکترونیک هم در دسترس هستند. مترو آنکارا گزینه مناسبی برای رفت و آمد در شهر است، زیرا سرعت بالایی دارد، پوشش گسترده ای را شامل می گردد و به نسبت قابل قبول است.

دولموش از وسایل حمل و نقل در آنکارا

یک نوع دیگر از سرویس ویژه حمل و نقل در آنکارا، دولموش است که فقط در ترکیه می توانید از آن استفاده کنید. دولموش ها ون های خطی هستند که میزان های مختلفی دارند و ممکن است به شکل خودرو یا مینی بوس باشند. مسافر دولموش بر اساس فاصله ای که سفر می نماید، کرایه می دهد و می تواند در هر جایی که بخواهد، از وسیله نقلیه بیاید. برای توقف دولموش کافی است بگویید ینجک وار به معنای کسی می خواهد بیاید و راننده متوقف می گردد. قیمت ها به وسیله شهرداری معین شده اند و کرایه مناسب است. دولموش ها برای رفت و آمد در شهر بسیار مناسب هستند و نسبت به تاکسی هم خیلی مقرون به صرفه تر هستند.

کرایه را به صورت نقد به راننده می دهید و بستگی به فاصله سفر دارد. دولموش ها معمولا یک تابلو در پایین یا بالای پنجره راست دارند که مسیر ثابت را نشان می دهد. قیمت ها هم در جای قابل رویت نصب شده اند.

تاکسی برترین وسیله حمل و نقل در آنکارا

در تمام شهرهای ترکیه تاکسی های زیادی وجود دارند که با رنگ زرد و نوشته taksi روی سقفشان می توان آن ها را تشخیص داد. بعلاوه حرف T روی پلاک تمام تاکسی ها نوشته شده است. هزینه سوار شدن با تاکسی متر محاسبه می گردد. 2.2 لیر هزینه سوار شدن و 1.9 لیر هزینه هر کیلومتر است. این قیمت ها در شب و روز تغییر نمی نمایند. تاکسی برترین وسیله حمل و نقل در آنکارا به شمار میرود. در ادامه چند عبارت ترکی به شما یاد می دهیم که هنگام سوار شدن به تاکسی ممکن است به کارتان بیاید:

  • موزییی کاپاتین: آهنگ را قطع کنید.
  • جامی کاپاتین: شیشه را ببندید.
  • جامی آچین: شیشه را باز کنید.
  • بوردا دورون: همینجا بایستید.
  • سول: چپ
  • سا: راست
  • تاکسی متری چالیشترین: تاکسی متر را روشن کنید.
  • لوطفن بکلیین: لطفا صبر کنید.
  • بوردا بکلیین: همینجا صبر کنید.

قطار بین شهری

شهر آنکارا دارای قطار بین شهری است که از سینجان در غرب تا کایاش در شرق شهر حرکت می نماید. این قطارها هم برای رفت و آمد در زمان ترافیک و هم برای سفرهای دوردست خوب هستند. اما ممکن است خیلی پرجمعیت، کثیف و ناراحت نماینده باشند. بلیط را فقط از ایستگاه می توان خرید. بعلاوه کارت های ماهانه با قیمت مناسب وجود دارند. قطارهای بین شهری برای طی کرد مسافت های طولانی از برترین وسایل حمل و نقل عمومی در آنکارا به شمار می آیند.

استفاده از حمل و نقل عمومی در آنکارا برای رسیدن به فرودگاه

برای رفتن با مترو به فرودگاه آنکارا، باید از خط M5 استفاده کنید که در حال ساخت است و قرار است از محله کیزلای تا فرودگاه اسن بوگا برود. این خط مترو هنوز به بهره برداری نرسیده است و زمان تکمیل آن معین نیست. اما بعد از افتتاح این خط، شما می توانید با سوار شدن به مترو از محله کیزلای که یکی از مراکز شهر آنکارا است، به فرودگاه بروید. البته باید توجه داشت که این خط مترو 28 کیلومتر طول دارد و حدود 35 دقیقه زمان می برد تا به فرودگاه برسد.

در حال حاضر، شما می توانید از راه های دیگری برای رفتن به فرودگاه استفاده کنید. مثلاً می توانید با اتوبوس شاتل فرودگاه به نام بلکو ایر (Belko Air) که هر نیم ساعت یک بار از محله کیزلای به فرودگاه می رود، سفر کنید. هزینه این اتوبوس 11 لیر است و زمان سفر آن نیز 45 دقیقه است. بعلاوه می توانید با تاکسی یا ترانسفر هتل خود را به فرودگاه برسانید. البته هزینه و زمان این روش ها بستگی به محل اقامت شما و ترافیک شهر دارد.

چطور می توان بلیط مترو آنکارا را خرید؟

برای خرید بلیط مترو یکی از برترین وسایل حمل و نقل در آنکارا، شما می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. یکی از راه ها استفاده از کارت الکترونیک آنکارا (Ankara Kart) است که می توانید از باجه های مخصوص در ایستگا ه های مترو یا فروشگاه های معین شده تهیه کنید. این کارت قابل شارژ است و برای سوار شدن به مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی آنکارا قابل استفاده است. هزینه سوار شدن با این کارت براساس تعداد ایستگاه های عبور شده معین می گردد و حدود 2.5 لیر است.

روش دیگر خرید بلیط تک سفره است که می توانید از باجه های مخصوص یا دستگاه های خودپرداز در ایستگاه های مترو تهیه کنید. هزینه این بلیط حدود 4 لیر است و فقط برای یک سفر قابل استفاده است. روش سوم خرید بلیط با تلفن همراه است که با نصب برنامه HES (Hayat Eve Sığar) و ثبت نام در آن، می توانید با نزدیک کردن تلفن همراه خود به دستگاه های خودپرداز در ایستگاه های مترو، پول را از حساب خود پرداخت کنید. هزینه این روش نیز براساس تعداد ایستگاه های عبور شده معین می گردد.

برنامه HES را چطور نصب کنیم؟

برای نصب برنامه HES، شما می توانید از راه های زیر اقدام کنید:

  • اگر گوشی شما اندروید باشد، می توانید از فروشگاه Google Play برنامه را دانلود و نصب کنید. برای این کار، باید در فروشگاه Google Play جستجو کنید HES Application و بر روی دکمه Install کلیک کنید. سپس باید با شماره تلفن همراه خود ثبت نام کنید و کد تأیید را وارد کنید. پس از آن، می توانید با وارد کردن اطلاعات شخصی خود، کد HES را دریافت کنید.
  • اگر گوشی شما iOS باشد، می توانید از فروشگاه App Store برنامه را دانلود و نصب کنید. برای این کار، باید در فروشگاه App Store جستجو کنید Hayat Eve Sığar و بر روی دکمه Get کلیک کنید. سپس باید با شماره تلفن همراه خود ثبت نام کنید و کد تأیید را وارد کنید. پس از آن، می توانید با وارد کردن اطلاعات شخصی خود، کد HES را دریافت کنید.
  • بعلاوه می توانید به وسیله پیامک نیز کد HES را دریافت کنید. برای این کار، باید یک سیم کارت ترکیه ای داشته باشید و یک پیامک به شماره 2023 ارسال کنید. فرمت پیامک به شکل زیر است:
  • HES [فضای خالی] [کد ملی] [فضای خالی] [سال تولد] [فضای خالی] [مدت زمان مورد نظر به روز]

برای مثال: HES 12345678901 1980 30

پس از ارسال پیامک، شما یک پاسخ حاوی کد HES خود دریافت خواهید کرد.

جمع بندی حمل و نقل عمومی در آنکارا

حمل و نقل عمومی در آنکارا شامل چهار وسیله اصلی است: مترو، اتوبوس، دولموش و تاکسی. این وسایل تقریبا تمام منطقه ها شهر را پوشش می دهند و با قیمت های مناسب قابل دسترسی هستند. برای استفاده از این وسایل، می توانید از کارت الکترونیک آنکارا (Ankara Kart) که قابل شارژ است، استفاده کنید. بعلاوه می توانید با نصب برنامه HES (Hayat Eve Sığar) و دریافت کد HES، به محل های عمومی دسترسی پیدا کنید.

  • مترو: برترین گزینه برای سفرهای شهری است که از ترافیک دور است و با سرعت بالا حرکت می کند. مترو آنکارا شامل چهار خط فعال است که از سال 1996 تا 2014 به تدریج راه اندازی شده اند. هزینه سوار شدن با مترو حدود 4 لیر است که با کارت آنکارا به 2.5 لیر کاهش می یابد. ساعات کاری مترو از 6 صبح تا 11.30 دقیقه شب است.
  • اتوبوس: وسیله مقرون به صرفه و مجذوب کننده برای تماشای شهر است. اتوبوس ها به دو صورت دولتی و خصوصی هستند که رنگ شان فرق دارد. هزینه سوار شدن با اتوبوس برای هر مسیر حدود 2.5 لیر است. اتوبوس های فرودگاه نیز به صورت 24 ساعته حرکت می نمایند و هزینه آن ها حدود 13 لیر است.
  • دولموش: مینی بوس یا ون های خصوصی هستند که در خطوط خاص حرکت می نمایند. هزینه سوار شدن با دولموش بستگی به فاصله دارد و معمولا بین 3 تا 5 لیر است.
  • تاکسی: وسیله راحت و خصوصی برای حمل و نقل است که برای حمل وسایل زیاد مناسب است. تاکسی های آنکارا رنگ زرد هستند و پلاک آن ها با حرف T آغاز می گردد.
منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2281

به "راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید