رونق فراوری با شعار عملی نمی گردد، لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، علی لاریجانی غروب یکشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری در پسابرجام که در اتاق بازرگانی استان قم برگزار گردید با اشاره به سختی های سال 94 در بخش صنعت و تجارت بیان نمود: تحریم ها فشارهای زیادی بر اقتصاد کشور و سازکارهای بخش صنعت و تجارت وارد ساخت که این امر در کشور بسیار مشهود است.

رونق فراوری با شعار عملی نمی گردد، لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی

وی یکی از عواملی که منجر به گرانی محصولات در امسال شده بود را تحریم ها دانست و اضافه کرد: ریشه اصلی مسائل در دوران تحریم در این امر بود که فراوری محصولات برای فراوری کنندگان گران تمام می شد و قدرت رقابت جدی نیز در بازار وجود نداشت.

رئیس قوه مقننه اعلام کرد: در امسال پرونده هسته ای در ایران پس از 12 سال درگیری و کشمکش در مسائل هسته ای به خاتمه رسید که برای به خاتمه رسیدن پرونده هسته ای مطالعات بسیاری برای راهبرد بهتر و نتیجه مطلوب تر انجام گرفت.

وی ضمن اشاره به این امر که در داخل کشور بعضی مخالف رفع تحریم ها بودند، اضافه کرد: بنده موافق رفع تحریم ها هستم و معتقدم که این مذاکرات به خوبی انجام شد و نظام در شرایط فعلی باید تحریم ها را رفع می ساخت و خوشبختانه کلیات مذاکرات نیز به خوبی پیش رفت.

لاریجانی اعلام کرد: بر خلاف تصور بعضی از افراد روی مذاکرات دقت بسیاری شد و جلسات مختلف و بحث های گوناگون و اینکه چه چیزهایی طلب گردد و چگونه همه تحریم ها برداشته گردد و چگونه دانش هسته ای باقی بماند مورد توجه نهاده شد.

وی با اشاره به نتیجه مطلوب ایران در زمینه غنی سازی و ورود به بازار مبادلات هسته ای، اضافه کرد: اکنون احتیاج به سوخت هسته ای نداریم زیرا دارای نیروگاه هسته ای هستیم که سوخت آن از روسیه تأمین می گردد.

غنی سازی هسته ای در کشور متوقف نشده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: غنی سازی هسته ای در کشور متوقف نشده بنابراین خسارت چندانی به دانش هسته ای وارد نشده است.

وی گفت: برای بکارگیری تکنولوژی هسته ای احتیاج به مواد طبیعی داشتیم که سیستمی برای تهیه مواد اولیه و طبیعی فراهم کردیم تا سیستم تکنولوژی هسته ای بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ابعاد مذاکرات در 30 جلسه مورد آنالیز نهاده شد، اضافه کرد: مذاکره کنندگان دائماً گزارش می دادند و نقاط قوت و ضعف مذاکرات مورد آنالیز قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه باید در اقتصاد شکوفایی ایجاد کنیم و از این توافق بهره کافی را ببریم اضافه کرد: بعضی می گویند تمام پایگاه های هسته ای را بسته اند در حالی که هنوز هم سانتریفیوژ های هسته ای کار می نماید.

فضای دنیا برای تعامل با ایران باز شده است

رئیس خانه ملت اعلام کرد: فضای دنیا برای تعامل با ایران باز شده که باید از این فرصت برای سرمایه گذاری در کشور و گسترش تجارت بهره برد زیرا سرمایه گذاری برای فراوری در داخل کشور یک استراتژی مهم محسوب می گردد که برای تحقق آن باید اقداماتی انجام گردد.

وی گفت: در تجارت با عراق ما مشکل حمل و نقل داریم که منجر به بروز تلفاتی در کالاها می گردد که در این زمینه با نخست وزیر عراق صحبت شده و تصمیماتی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است.

لاریجانی عنوان نمود: اینکه بعضی قوانین و مقررات در کشور مانع فراوری است در حد کلی قابل قبول است اما باید به جزییات تبدیل گردد برای مثال گفته گردد که در بحث فرش چه قانونی مزاحم است تا بتوانیم مشکل را رفع سازیم.

وی اظهار کرد: تنها پرداخت تسهیلات برای رفع مشکل صادرات کافی نیست بلکه باید سلیقه کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد که این امر احتیاجمند مطالعات بسیار برای شناخت سلائق مردم کشورهای مختلف است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: قوانین رفع موانع فراوری و تسهیل فضای کسب و کار در مجلس به تصویب رسیده است که این امر یاری بسیاری به سرمایه گذاری نموده است.

وی با تأکید بر اینکه موانع موجود در بخش صادرات باید به صورت مجزا مورد آنالیز قرار گیرد، اضافه کرد: پیشنهاد می گردد در اتاق بازرگانی مسائل در بخش های مختلف اقتصاد جدا شوند تا موانع به صورت جداگانه آنالیز گردد.

لاریجانی با بیان اینکه احتیاجمند تنفس جدید در اقتصاد هستیم، اضافه کرد: اگر بخواهیم عزت مندی جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تحقق یابد باید دارای شرایط مالی سالم باشیم.

وی با بیان اینکه امروزه بخش اقتصاد نسبت به سایر بخش ها دارای ضعف است، ادامه داد: سنگی به اسم تحریم برداشته شده است اما برای رفع مسائل و موانع بخش اقتصاد علاوه بر این باید همه سازمان ها با یکدیگر هم گرا شوند تا بتوان فراوری را افزایش داد.

مشوق های صادراتی مورد توجه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مشوق های صادراتی در حد توان باید در نظر گرفته گردد، اضافه کرد: ضروری است نرخ سود بانکی برای فراوریکنندگان پایین بیاید و برنامه هایی نیز برای پایین آمدن نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده است اما این امر به یکباره امکان پذیر نیست بلکه باید یک شیب ملایمی داشته باشد تا تعادل در کشور حفظ گردد.

وی با اشاره به اقدام مناسب دولت در خریداری هواپیمای ایرباس اضافه کرد: اکنون دولت برای خرید هواپیما مبلغی پرداخت ننموده است و به مرور زمان مبلغ مورد نظر پرداخت می گردد.

لاریجانی ضمن تأکید بر لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی، اضافه کرد: مشکل استان قم تنها با گردشگری رفع نمی گردد و باید مسئله سرمایه گذاری نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کشمکش ها در کشور به خاتمه برسد

وی اعلام کرد: امیدواریم شرایط برای کسب و کار و سرمایه گذاری بهتر گردد که برای تحقق این امر باید کشمکش ها در داخل کشور به خاتمه برسد زیرا این کشمکش ها و اختلافات ورود سرمایه گذاران را کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 786

به "رونق فراوری با شعار عملی نمی گردد، لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق فراوری با شعار عملی نمی گردد، لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید