شرکت هواپیمایی ATR هواپیمای کوتاه برد به ایران می فروشد

به گزارش تور کیش، قرارداد خرید بیست هواپیمای کوتاه برد روز چهارشنبه بین تهران و شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی هواپیماهای ترابری منطقه ای (ATR) منعقد می شود.

شرکت هواپیمایی ATR هواپیمای کوتاه برد به ایران می فروشد

میشل کابرون سردبیر صنعت و خدمات روزنامه مالی فرانسوی لاتریبون گفته است:

ارزش این قرارداد برای درج در بیلان مالی سال 2016 شرکت اروپایی خیلی دیر است اما دیر یافتن این قرارداد بهتر از هرگز نیافتن آن است… شنبه یک مقام عالی رتبه ایرانی خاطرنشان کرد ایران و این سازنده در طول هفته جاری قرارداد نهایی برای خرید بیست فروند هواپیمای کوتاه برد را امضا می کنند.

اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و ترابری ایران توضیح داده است که قرارداد خرید بیست هواپیما ارزشی بالغ بر چهارصد میلیون دلار (سیصد و هشتاد میلیون یورو) دارد.

آ ت ار که سهامداران آن به طور مساوی شرکت ایرباس و شرکت ایتالیایی لئوناردو هستند در فوریه گذشته از توافق موقتی برای فروش بیست فروند آت ار 600-76 به ایران با اختیار معامله بیست هواپیمای دیگر به ارزش یک میلیارد یورو خبر داده بود.

معاون وزیر راه ایران به خبرگزاری های داخلی گفته است که روز چهارشنبه مقامات شرکت اروپایی به تهران می آیند و اگر مسئله ای نباشد قرارداد نهایی بین دو طرف امضا خواهد شد. تهران ماه گذشته با شرکت ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا قراردادهایی برای خرید مجموعا صد و هشتاد هواپیمای مسافربری را امضا کرده بود. این قراردادها بزرگترین قراردادهای امضا شده میان ایران و شرکت های غربی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 محسوب می شود.

در سال 2016، شرکت آ ت ار که شماره یک جهانی در هوانوردی منطقه ای است، در مجموع تنها سی و شش سفارش خرید قطعی دریافت کرده است که با هدف گذاری اولیه این شرکت یعنی فروش نود فروند هواپیما فاصله زیادی دارد. مگر اینکه این شرکت قراردادهایی زیر سر داشته باشد که به ناگهان با اعلام آنها همه را غافلگیر کند. در نوامبر گذشته این سازنده از امضای دو قرارداد خبر داد. یکی در 14 نوامبر با شرکت هواپیمایی مکزیکی آئرومار (Aeromar) برای فروش هشت فروند هواپیمای آت ار 600 با اختیار معامله شش فروند اضافی، و دیگری با شرکت آمریکای جنوبی سینرجی آئرواسپیس برای فروش دوازده آت ار 600-76 با اختیار معامله شش فروند دیگر؛ این هواپیماها قرار است در آرژانتین مورد بهره برداری قرار گیرند.

این شرکت اروپایی در اوایل سال نیز قراردادی به ارزش صد و سی و چهار میلیون دلار با هواپیمایی گینه نو پاپوا برای فروش پنج فروند از همین هواپیمای آت ار 600-76 امضا کرده بود. با همه این احوال، هدف تجاری شرکت در طول سال در بستر مالی پیچیده و در سایه دلار قوی در بازار کم رنگ شد. همچنین قیمت پایین نفت مزیت رقابتی این نوع هواپیماها در مقایسه با جت را کاهش داده بود.

پاتریک دو کاستل بایاک مدیر شرکت آ ت ار در ژوییه 2016 در مصاحبه با لاتریبون گفته بود که دلار قوی ما را فلج می کند زیرا مشتریان ما بیشتر خارج از حوزه دلار هستند و افت نرخ برابری ارزهای ملی شان در برابر دلار قدرت خرید آنها را تضعیف می کند. برزیل که با داشتن هشتاد و دو فروند هواپیمای آ ت ار، دومین مشتری ما از نظر تعداد در جهان است چنین وضعی دارد. با این اوصاف قیمت هواپیماها برای خریداران بالقوه گران تر شده است. از سوی دیگر قیمت ناپایدار سوخت هواپیما یعنی نفت سفید، که یک مولفه اصلی در هزینه عملیات پروازی هواپیماها است، تصمیم گیری مشتریان بالقوه را برای خرید با کندی و تردید روبرو ساخته است.

با همه این احوال این شرکت اروپایی در شش سال گذشته پرفروش ترین سازنده هواپیماهای کوتاه برد منطقه ای بوده و بالاخص مدل هواپیمای آت ار 600 با استقبال زیادی در جهان در سال های اخیر روبرو شده است. این مهم بالاخص در منطقه آسیا-اقیانوسیه مشاهده می شود که در آنجا سیصد و هفتاد فروند هواپیما از این دست فعالند. این تعداد سه برابر نسبت به ده سال قبل بیشتر است و شصت شرکت هواپیمایی آنها را مورد بهره برداری قرار می دهند.

منبع: کجارو / cann.ir
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1956

به "شرکت هواپیمایی ATR هواپیمای کوتاه برد به ایران می فروشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت هواپیمایی ATR هواپیمای کوتاه برد به ایران می فروشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید