قرارگیری دریاچه ارومیه در شرایط تثبیت

به گزارش تور کیش، فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه سبب تثبیت این دریاچه شده است.

قرارگیری دریاچه ارومیه در شرایط تثبیت

تراز دریاچه ارومیه در سال 93، زمان آغاز به کار ستاد احیای دریاچه 1270.32 متر و سطح آن یک هزار و 790 کیلومتر با مقدار آب 1.1 میلیارد متر مکعب بود.

این آمارها در سال گذشته با توجه به فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه و طرح های در دست اجرا به 1270.56 متر با سطح دو هزار و 70 کیلومتر با مقدار آب 1.6 میلیارد مترمکعب رسید و امروز نیز بر اساس آخرین آمار هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه 1270.58 متر با وسعت دو هزار و 93 کیلومتر با حجم آب 1.64 میلیارد مترمکعب است.

نتایج آمارها حاکی از آن است که با فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 93 و تا امروز سطح تراز دریاچه ارومیه 26 سانتی متر افزایش یافته است، اما قبل از فعالیت ستاد از سال 73 تا سال 93 در طول 20 سال با وجود بارش مناسب یا نبود بارش هر سال از تراز دریاچه ارومیه 40 سانتی متر کاسته می شد.

هم اکنون دریاچه ارومیه در مرحله تثبیت واقع شده است و آمارها خبر از بهبودی دریاچه ارومیه را می دهد.

طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سال از برنامه احیا عقب مانده، زیرا مشکل کمبود اعتبار داشته است. هم اکنون در حال ورود به مرحله احیا هستیم، البته اگر اعتبارات مورد احتیاج به موقع تخصیص یابد در پیگیری طرح ها تسریع انجام می گردد.

از مهم ترین عوامل بحران ایجاد دریاچه ارومیه عبارت اند از: کاهش بارش ها، توسعه بی رویه و بدون کارشناسی اراضی کشاورزی، سدسازی به همراه مصرف بی رویه آب های زیرزمینی.

در دهه 70 در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه 8.7 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر با بارش 385 میلی متر داشت که این امر موجب توسعه اراضی کشاورزی با تغییر الگوی کشت به سمت محصولات آب بر، افزایش سدسازی در منطقه شد.

مصرف آب به علت افزایش سدسازی و نیز توسعه اراضی کشاورزی به طور چشمگیر افزایش یافت که در نتیجه این تغییر، مقدار آب تجدیدپذیر سالانه به 7 میلیارد مترمکعب کاهش یافت، در نتیجه زمینه برای افزایش استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی مهیا شد.

خاتمه با کاهش مقدار بارش ها و افزایش مصرف آب از اواخر دهه 70 تا سال 84 سطح تراز دریاچه ارومیه نیز آغاز به کاهش کرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1979

به "قرارگیری دریاچه ارومیه در شرایط تثبیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارگیری دریاچه ارومیه در شرایط تثبیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید