معرفی بعضی از جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس

به گزارش تور کیش، با شنیدن نام چالوس همه ما در ابتدا به یاد جاده چالوس می افتیم. اما شهر چالوس یکی از زیباترین و معروف ترین شهرهای شمالی کشور است. طبیعت بکر و زیبای این منطقه و بعلاوه قدمت تاریخی آن باعث شده است که گردشگران و مسافران توجه ویژه ای به آن داشته باشند. از مهم ترین دیدنی های چالوس می توان به آبشارهای اکاپل، هریجان و سواسره، دریاچه های ولشت و سد دریوک و نیز پارک های جنگلی چالوس اشاره نمود. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی دیدنی های چالوس بپردازیم.

معرفی بعضی از جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس

کلاردشت از تماشای های چالوس

منطقه گردشگری کلاردشت بی شک یکی از تماشای های چالوس است. در واقع شهرستان چالوس از دو بخش مرکزی و کلاردشت تشکیل شده است. کلاردشت یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و پیشینه فرهنگی و تاریخی آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. چالوس، کلاردشت و نمک آبرود قطب های گردشگری شمال کشور ایران به حساب می آیند. با راه اندازی جاده تهران به شمال اهمیت شهرستان چالوس بیش از پیش شده است و مردم راحت تر می توانند از تماشای های چالوس بازدید نمایند. در صورتی که قصد سفر به چالوس را دارید به شما پیشنهاد می کنیم بازدید از کلاردشت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آبشار اکاپل از تماشای های چالوس

در منطقه کلاردشت یکی از زیباترین تماشای های چالوس یعنی آبشار اکاپل قرار گرفته است. این آبشار در نزدیکی رودخانه سردآب و جنگل کوهستانی سرد چال واقع شده است. چشم اندازها و طبیعت بکر این منطقه مورد توجه گردشگران و مسافران بسیار زیادی قرار گرفته است. از مهم ترین دلایلی که آبشار اکاپل از مهم ترین تماشای های چالوس به شمار می رود این است که در نزدیکی بخش ییلاقی کلاردشت و دریاچه ولشت واقع شده است. در صورتی که به چالوس سفر می کنید فرصت تماشای این آین آبشار فوق العاده تماشای را از دست ندهید.

آبشار هریجان از تماشای های چالوس

آبشار هریجان از تماشای های چالوس در نزدیکی گردنه هزار چم واقع شده است. این آبشار یکی از معروف ترین تماشای های چالوس است. آبشار هریجان بیش از 9 متر ارتفاع دارد و از زیباترین آبشارهای رشته کوه های البرز به شمار میرود. در نزدیکی همین آبشار روستایی با همین نام نیز واقع شده است. درختان سر به فلک کشیده اطراف آبشار و بعلاوه چشم انداز های کوهستانی آن، از دلایل محبوبیت این آبشار بین گردشگران هستند. این آبشار در پایین دست تبدیل به آبشار های کوچک تری می گردد و دره ای زیبا و چشم نواز نیز در اطراف آن واقع شده است.

پارک جنگی چالوس

پارک جنگلی چالوس از تماشای های چالوس است و در 7 کیلومتری جاده چالوس به تهران قرار گرفته. وجود رودخانه چالوس در نزدیکی پارک باعث شده که این پارک دارای ویژگی های منحصر به فرد و جالبی برای گردشگران و مسافران گردد. کلبه برای اقامت مهامانان، میز، نیمکت و زمین بازی بچه ها از امکانات تفریحی و رفاهی هستند که در این پارک برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است. درختان سربلند و زمین های پوشیده از گیاهان سرسبز جلوه خاصی به پارک جنگلی چالوس داده اند. در صورتی که قصد پیک نیک در این پارک جنگلی را دارید بهتر است نکات ایمنی را رعایت نموده و در حفظ طبیعت و پاکی آن کوشا باشید.

پارک جنگلی نمک آبرود از تماشای های چالوس

پارک جنگلی نمک آبرود با 200 هکتار وسعت از تماشای های چالوس به شمار می رود. در این پارک مانند دیگر پارک های جنگلی در شمال کشور ایران شاهد انبوهی از درختان خودرو می باشیم. جالب است بدانید که در پارک جنگلی نمک آبرود گیاهان شمشادی وجود دارند که سن شان بالای 700 سال است. پارک جنگلی نمک آبرود با طبیعت زیبا و بکر خود علاوه بر اینکه جز تماشای های چالوس به شمار می رود در سطح جهانی نیز از معروفیت بسیار خوبی برخوردار است و گردشگران خارجی زیادی برای بازدید از آن به چالوس سفر می نمایند.

دریاچه سد دریوک

با یک هکتار مساحت دریاچه سد دریوک از تماشای های چالوس است. دریاچه سد دریوک رو به روی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق این دریاچه به 5 متر نیز می رسد و دارای آبی شیرین است. اطراف این دریاچه پر از مراتع سبز است که جلوه خاصی به آن بخشیده اند. این محیط سرسبز و خوش آب و هوا محل سکونت زیست پرندگان بومی و وحشی بسیاری است. در ماه های زمستان پرندگان مهاجری مانند غاز و مرغابی را می توان در اطراف دریاچه سد دریوک مشاهده نمود. دریاچه سد دریوک راه های دسترسی بسیار خوبی دارد و اطراف آن جان می دهد برای پیک نیک کردن. ظرفیت دریاچه سد دریوک برای ساخت محیط های تفریحی، زیستگاهی و پژوهشی بسیار بالا است.

مرداب کندوچال از تماشای های چالوس

مرداب کندوچال از تماشای های چالوس است که در میان جنگل انبوه فین قرار گرفته است. این مرداب با یک هکتار وسعت عمقش در بعضی از نقاط به 4 تا 5 متر نیز می رسد. آب مرداب کندوچال از چشمه های اطراف تامین می گردد و شیرین است. به غیر از درختان جنگلی که در محوطه های اطراف قرار گرفته اند سطح خود مرداب پر از نی و گیاهان مردابی است. ارتفاع این تالاب از سطح دریا به 730 متر می رسد. در صورتی که به چالوس سفر می کنید بازدید از مرداب کندوجال را به هیچ وجه از دست ندهید.

منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه

منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه یکی از تماشای های چالوس واقع در کلاردشت است. این منطقه از کلاردشت در بیشتر زمان های سال پوشیده از مه سیاه رنگ و بسیار غلیظی است. علت نام گذاری سیاه بیشه نیز همین مه سیاه رنگ غلیظ است. در منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه گونه های جانوری و پرندگان بسیار متنوع و بعلاوه خاصی زندگی می نمایند که برای جلوگیری از انقراض و شکار بی رویه تبدیل به یک منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده، شده است. وسعت این منطقه که یکی از اصلی ترین تماشای های چالوس به شمار میرود به 9 هزار هکتار می رسد.

منطقه حفاظت شده چهار باغ

یکی از تماشای های چالوس منطقه حفاظت شده چهار باغ است و در نزدیکی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر 90 جاده کرج به چالوس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده چهار باغ با مساحتی بیش بر 19 هزار هکتار شامل اکوسیستمی جنگلی، کوهستانی و رودخانه ای است. این منطقه شامل روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ و پولادکوه است. علاوه بر این دارای گونه های جانوری خاص و منحصر به فردی از جمله پازن، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی و عقاب طلایی است. این پوشش گیاهی خاص و جانوری باعث شده است که هر سالع گردشگران زیادی برای بازدید از آنها به این منطقه سفر نمایند.

آبشار سواسره

از تماشای های چالوس، آبشار سواسره که نزدیک به 100 متر ارتفاع دارد. این آبشار به ناحیه وسیعی از توابع بلده مشرف است و دارای چشم اندازهای فوق العاده ای می باشد. بعلاوه این آبشار نیز به صورت منحصر به فردی در فضا و پیرامون پایین خود ریخته می گردد و باعث شده است تا محیطی دلنشین و فضایی خوش آب و هوا را تجربه کنید. این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و مملو از درختان و گیاهان سرسبز است. منظره ها و چشم اندازهای آبشار سواسره باعث شده تا گردگشران و مسافران زیادی هر ساله از چالوس تماشا نمایند.

جمع بندی تماشای های چالوس

چالوس یکی از مقاصد پر سفر میان گردشگران و مسافران داخلی ایران است. طبیعت زنده و سرسبز چالوس باعث شده تا بسیاری از افراد سفر به این منطقه را به خیلی از نقاط مختلف ترجیح دهند. پارک های جنگلی، جنگل های پوشیده از درخت و گیاه منحصر به فرد، رودهای خروشان و آبشارهای مرتفع و چشم نواز از مهم ترین تماشای های چالوس هستند که به شما پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به این شهر حتما از آن ها بازدید کنید. جاده تهران شمال نیز که به تازگی افتتاح شده است دسترسی بسیار کوتاه و مناسبی را برای افرادی که در تهران زندگی می نمایند به چالوس فراهم نموده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2280

به "معرفی بعضی از جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بعضی از جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید