موزه بریتانیا ؛ آرامگاه منشور کوروش

به گزارش تور کیش، در بخش ایران این موزه، بیش از سیزده هزار شی ایران باستان و مهم تر از همه، آنچه جهان به عنوان منشور حقوق بشر آن را پذیرفته است به چشم می خورد. این گنجینه منشور کوروش است.

موزه بریتانیا ؛ آرامگاه منشور کوروش

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدارک ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

پانصد سال قبل از میلاد مسیح، کوروش هخامنشی، شاه جهان زمان خود، بابل را فتح و ملت در اسارت بابلیان را آزاد کرد. او بدون هیچ جنگ و خونریزی وارد بابل شد و پس از ورود باشکوهی که به آنجا داشت 40 هزار نفر از بند آزاد شده و به سرزمین خود بازگشتند. او فرمانی صادر کرد که از توضیح ورودش و عدم بدرفتاری با انسان ها و پرستش خداوند یگانه سخن می گفت. بر لوحی از گل رس به زبان بابلی نو (آکدی) حک شد. منشوری 11 سانتیمتری با 45 سطر که به منشور کوروش یا منشور حقوق بشر معروف شد. امروز صفحه گردشگری خبرنگاران را بخوانید تا ببینیم این منشور کجاست؟

موزه بریتانیا

یکی از بزرگ ترین و مشهور ترین موزه های جهان که با موزه لوور پاریس رقابتی تنگاتنگ دارد، موزه بریتانیا (British Museum) است. یکی از غنی ترین موزه های جهان با بیش از 7 میلیون گنجینه تاریخی از ملل، فرهنگ ها و اقوام مختلف سراسر جهان از جمله ایران، در انگلستان واقع شده است و برای دیدن از آن باید به لندن بروید.

جالب است به شما بگویم موزه بریتانیا با شعار موزه ای از جهان، موزه ای برای جهان این گنجینه بی قیمت را از دوران ماقبل تاریخ تا کنون، کنار یکدیگر گردآوری نموده و به صورت رایگان در معرض دید همه بازدید کنندگان قرار داده است. شما پولی برای ورود به این موزه پرداخت نمی کنید اما هزینه کنجکاوی ذهن تان را با دیدن صدها هزار یادگار از دوران کهن، به خود پرداخت خواهید کرد.

بخش خاورمیانه

در موزه بریتانیا بخشی به نام خاورمیانه وجود دارد. از همه ادوار و همه کشورها مانند ایران، عراق و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اشیا باستانی بسیار پرارزشی را می توانید از نظر بگذرانید.

در بخش ایران، این موزه بیش از سیزده هزار شی ایران باستان را در دل خود جای داده و مهم تر از همه، آنچه جهان به عنوان منشور حقوق بشر آن را پذیرفته است در آن به چشم می خورد. این گنجینه بزرگ منشور کوروش است که در محفظه ای شیشه ای قرار داده شده و بدل آن در سازمان ملل به عنوان نماد صلح بین ملت های مختلف نگهداری می گردد.

منشور حقوق بشر یا همان منشور کوروش در این موزه دیدنی در کنار دیگر آثار باستانی از هنر ایران پیش از اسلام و پس از آن، همچون سفالینه هایی با قدمت 3300 سال پیش از میلاد مسیح، کلاه خود به همراه زرهی به نام شاه عباس اول صفوی، سفال های لعابدار نیشابوری و کاشی های عهد سلجوقی و صدها اثر دیگر از تمدن ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کتابخانه موزه بریتانیا

راجع به کتابخانه عظیم موزه بریتانیا قطعاً شنیده اید. کتابخانه ای با 15 میلیون جلد کتاب که یکی از بزرگ ترین کتابخانه های جهان است.

آثار مکتوب بسیاری به زبان های زنده جهان، همچنین بیش از 40 هزار نسخه خطی در این کتابخانه نگهداری می گردد.

در قسمت فارسی کتابخانه موزه بریتانیا حدود 3 هزار نسخه خطی و 10 هزار کتاب چاپی نگهداری می گردد و در بخش عربی آن هزار نسخه خطی و 30 هزار جلد کتاب چاپی از نمونه خط عربی و تذهیب وجود دارد.

منشور کوروش مختصر

در سال 1879 میلادی (1258 خورشیدی) لوحی گلی در کاوش های شهر بابل، زیر پی دیواری توسط هرمزد رسام باستان شناسی آشوری تبار بریتانیایی، یافت شد که به زودی تعیین شد منشور کوروش هخامنشی پس از تصرف بابل و شکست دادن نبونید پادشاه بابلیان است.

تا به امروز میلیون ها نفر از این منشور دیدن نموده اند و تحقیقات بسیاری نیز درباره آن انجام شده است. بعضی از سطرهای این استوانه، آسیب دیده و قابل خواندن نبود، اما در سال 1375 بخش جدا شده استوانه منشور کوروش که در دانشگاه ییل امریکا نگهداری می شد به موزه بریتانیا انتقال داده شد تا سطرهای استوانه حقوق بشر کامل گردد.

متن منشور حقوق بشر کوروش بارها توسط دانشمندان غربی ترجمه شد و در ایران برای نخستین بار توسط دکتر عبدالمجید ارفعی، استاد فرهنگ و زبان های خاور نزدیک باستان، به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از ترجمه منشور کوروش آمده است:

من برای همه انسان ها آزادی پرستش خدایان شان را برقرار کردم و فرمان دادم که هیچ کس حق ندارد به این دلیل مورد بد رفتاری قرار بگیرد. من فرمان دادم که هیچ خانه ای ویران نگردد. من صلح و آسایش را برای تمام انسان ها تضمین کردم.

حرف آخر

موزه بریتانیا برای بازدید عموم آزاد است اما هنگامی که اشیایی از موزه های دیگر برای نمایش موقت به اینجا آورده می گردد را باید با پرداخت مبلغی به تماشا بنشینید. دیدن گنجینه ای از ایران و هنر ایرانی در موزه های بزرگی از این دست، برای هر ایرانی مایه فخر و مباهات است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 750

به "موزه بریتانیا ؛ آرامگاه منشور کوروش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه بریتانیا ؛ آرامگاه منشور کوروش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید