نگذارید فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب مدفون گردد

به گزارش تور کیش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، فرماندار دنا هشدار داد و گفت نگذارید فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب مدفون گردد.

نگذارید فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب مدفون گردد

قضیه چیست؟

عبدالحمید پناهی اضافه کرد: گورستان 4500 ساله دهستان ده پایین سادات محمودی یکی از بزرگترین و غنی ترین گورستان های کشف شده ایران است که نشان دهنده تمدن و هویت مردم این سرزمین است.

وی اظهارکرد: انتظار داریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا کاوش کامل گورستان 4500 ساله ده پایین دهستان سادات محمودی اجازه آبگیری سد خرسان 3 را ندهد.

فرماندار شهرستان دنا اعلام نمود: گورستانی که میراث فرهنگی مردم این دیار و یکی از بزرگترین و غنی ترین گورستان های کشف شده ایران است و تنها گورستان دوران ایلامیان در استان است نشان دهنده هویت مردم این سرزمین می باشد.

پناهی توضیح داد: گورستانی که نشان دهنده ارتباطات مردم این دیار با شهر سوخته در شرق و بین النهرین در غرب است و قدمت آن بیش 2500 سال قبل از میلاد مسیح است باید کامل نجات بخشی آثار آن انجام گیرد.

وی تاکید نمود: از مسئولان و متولیان امر انتظار می رود تا اتمام کامل کاوش گورستان سادات محمودی نگذارند فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب سد مدفون گردد که در این خصوص نیازمند حمایت ویژه ای است.

فرماندار شهرستان دنا با اشاره به کوه کیخسرو بیان نمود: در کوهپایه دنای سرافراز آثاری برگرفته از گورستان های قدیمی مشهور بوده که بیش از هر چیز باید از آن محافظت کرد.

پناهی بیان نمود: در اجرای پروژه های عمرانی، مالی باید طوری برنامه ریزی گردد که خدشه ای به این فرهنگ 4500 ساله وارد نگردد و سد جدید خرسان 3 که در حال اجراست باید توسط میراث فرهنگی با برنامه ریزی دقیق انجام گیرد و نگذارند این آثار در زیر آب مدفون گردد.

لازم به ذکر است که باستان شناسان برای اولین بار گورستانی 4500 ساله را در زاگرس میانی پشت سد خرسان سه کشف کردند. آنها به بیش از 300 شی شاخص رسیدند که نشان می دهد گله داران کهگیلویه و بویراحمد با شهرسوخته، تمدن هلیل رود جیرفت، شهداد، دوره مفرغ لرستان و تمدن 7هزار ساله حصار دامغان در ارتباط بوده اند. باستان شناسان با توجه به وسعت یک کیلومتری گورستان احتمال می دهند بزرگترین گورستان ایلامی کشور را در منطقه سادات محمودی کهگیلویه و بویراحمد کشف نموده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1426

به "نگذارید فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب مدفون گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگذارید فرهنگ 4500 ساله دنا در زیر آب مدفون گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید