همدلی شاه کلید هم افزایی در کار

به گزارش تور کیش، بر اساس مطالعات صورت گرفته، ابراز حس همدلی با سایرین، اثرات گسترده ای بر زندگی شخصی و حرفه ای هر یک از ما خواهد داشت؛ به طوری که دربازار جهانی امروز، یکی از ابزارهای مهم و اثربخش راهبری کسب وکار به شمار می رود و حتی آن را مهم ترین چالش پیش روی آینده دنیای کسب وکار می دانند.

همدلی شاه کلید هم افزایی در کار

در بسیاری از محیط های کار، مدیر مجموعه یا مسؤولان بخش های مختلف از بازدارنده های احساسی درونی کارمندان یا همکاران شان که آنها را در طول روز از انجام بهینه مسؤولیت هایشان دور می نماید اطلاعی ندارند اما اگر بیاموزند پیش از قضاوت های ناآگاهانه از کارمندشان، کمی با کفش های او راه بروند و شرایطش را درک نمایند، می توانند شاهد رشد چشمگیری در بازده افراد و کیفیت عملکردشان و همچنین ایجاد روحیه مثبت و پرانگیزه در فضای کسب وکارشان باشند. در ادامه با آنالیز مطالعات صورت گرفته، علت مقاومت مدیران در برابر حس همدلی و همراهی با کارمندان و اثرات این موضوع بر بهبود کارایی افراد و رشد کسب وکارها را آنالیز خواهیم کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات، بیشتر مدیران و راهبران تیم های کاری با چالش هایی برای ابراز همدلی روبه رو هستند.

برای مثال در نتایج یکی از همین پژوهش ها در غالب پرسش نامه هایی که در اختیار کارکنان شرکت های مختلف در ایالات متحده بوده است، بیشتر کارمندان گفته بودند مدیرشان بهایی به استرس کاری یا خستگی مفرط ناشی از فشار کار نمی دهد.

در این تحقیق تعیین شده است فقط 44درصد مدیران به کارمندان شان فضای صحبت در مورد دغدغه ها و ترس هایشان در فضای کار می دهند.

این در حالی است که در همین مطالعه از هر چهار کارفرما سه نفر معتقد بودند گوش دادن به دغدغه های کارمندان می تواند تأثیر شگفت آوری در افزایش بازده کاری و همبستگی بیشتر اعضای تیم کاری داشته باشد.

همدلی چطور به کارها یاری می نماید؟

اتفاقی که می افتد بسیار ساده است؛ همدلی حس های منفی را خنثی می نماید. زمانی که از رفتار یکی از همکاران تان حس ناخوشایندی دریافت نموده اید، ناراحت شده اید یا خشمگین شده اید، اگر بتوانید یک لحظه تمام ماجرا را از زاویه نگاه او ببینید به ابزاری بسیار قدرتمند دست پیدا نموده اید.

این روش تا حد زیادی از حس منفی به وجود آمده می کاهد و هر دو شما برای حل مشکل به وجود آمده پذیراتر خواهیدبود.

همدلی کردن به معنی پذیرش کار کم کیفیت یا حتی موافقت با شخص مورد نظر نیست. فقط به معنای کنارگذاشتن موقت دیدگاه خودتان و راه رفتن با کفش فرد مقابل برای چند لحظه کوتاه است.

این راه حل یاری می نماید برای چند لحظه خود را از بن بستی که از دیدگاه خودتان با آن روبه رو شده اید خارج کنید. همچنین یاری می نماید مشکل کاری تان را با کمترین قضاوت ناآگاهانه و خصومت، بالغانه، فعالانه و با توازن و عدالت بیشتری رفع کنید.

چرا همدلی سخت است؟

اگرچه نسبت به سال های گذشته، نقش توجه به شرایط روحی، وضع زندگی و دغدغه های فردی کارکنان در نتیجه نهایی یک کسب وکار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ ولی هنوز هم نقاط کوری در درک متقابل کارمندان و مدیران در بیشتر مجموعه های کسب وکاری دیده می گردد. شاید علت این موضوع در باورهای نادرست مدیریتی که هنوز در بسیاری از مدیران به وضوح دیده می گردد، نهفته باشد.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، از هر 10مدیرعامل هفت نفر معتقدند اگر در محیط کار از خودشان همدلی نشان بدهند، صندلی شان به عنوان مدیر در میان کارمندان متزلزل می گردد.

در این نظرسنجی بیشتر مدیرعامل ها و مدیران منابع انسانی اظهار نموده بودند که شخصا با بیان و بروز همدلی مشکل دارند و نمی توانند به صورت پیوسته در محیط کار از خودشان همدلی و همدردی بروز دهند. البته با همه گیری کرونا در یک سال اخیر خواسته یا ناخواسته در بیشتر محیط های کاری، همراهی و همدلی میان مدیران و کارکنان بیشتر شده است. با این وجود به عقیده کارشناسان هنوز راه طولانی تا رسیدن به حد لازم از همدلی میان مدیران و کارمندان مجموعه های کسب وکاری و اداری در پیش است.

واقعیت این است که دیگر امکان بازگشت به روزهایی که بروز احساس و احوال افراد در محیط کار ممنوع بود و کسب وکارها به سلامت روان کارمندان شان توجهی نداشتند، وجود ندارد. بنابراین بهتر است پیش از آن که کارمندان با استعدادتان را به خاطر شرایط نامناسب کاری و بی توجهی به سلامت روان شان از دست بدهید، با این جریان نوظهور همراه شوید و محیط پویایی را برای آنها فراهم کنید.

راه حلهایی برای افزایش همدلی در محیط کار

چشم انداز جدید گسترش همدلی در محیط کار را بپذیرید.

درخواست های کارکنان تان را بشنوید و بر اساس احتیاجهای موجود، چارچوب کاربردی برای همدلی در فضای کار تعیین کنید.

امکان انعطاف پذیری بین کار در محیط کار و کار در خانه را برای کارمندان تان فراهم کنید.

بر اساس اولویت ها سعی کنید در همه قسمت ها در حد احتیاج حضور پیدا کنید و با افراد ارتباط برقرار کنید.

فرهنگ صحبت در مورد مسائل مرتبط با سلامت روان بدون برچسب زدن را در محیط کاری تان جا بیندازید.

سعی کنید به وسیله مدیران بخش های مختلف شرکت، دغدغه های کارمندان تان را دریافت کنید و به مسائل از نقطه نظر آنها نگاه کنید.

عسل اخویان طهرانی - دانش روزنامه خبرنگاران

برگرفته از: Forbs

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1624

به "همدلی شاه کلید هم افزایی در کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدلی شاه کلید هم افزایی در کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید