هنرهای تجسمی را در آرتیبیشن دنبال کنید
به گزارش تور کیش، هنرهای تجسمی شاخه بسیار گسترده ای از هنر است که مخاطب با دیدن آنها احساساتش درگیر می گردد.
درواقع از تابلویی که روی دیوار منزلتان نصب نموده اید تا فیلمی که شب گذشته دیده اید، همگی انواعی از هنرهای تجسمی محسوب می گردد.
هنرهای تجسمی (Visual Arts) که با نام هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز شناخته می گردد، گروهی از هنرهای مبتنی بر طرح هستند که معیناً حس بینایی و قوه تجسم را مخاطب قرار می دهند.
نقاشی، خوشنویسی، معماری، گرافیک، انواع طراحی (طراحی داخلی و طراحی صنعتی)، پیکرتراشی و مجسمه سازی، فیلمسازی، عکاسی، گرافیک، هنرهای نمایشی، هنرهای تزئینی و هنرهای دستی را می توان در دسته هنرهای تجسمی قرار داد.
شاید از خودتان بپرسید ارتباط هنر و به ویژه هنرهای تجسمی با حوزه علم وفناوری چیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه تقریبا هرمقوله ای را می توان به شکل یک استارت آپ وارد دنیای فناوری کرد، حتی هنرهای تجسمی! در این رابطه موسسه فرهنگی هنری تالار هنرهای زیبا، شرکتی است که از سال 93 به طور رسمی در راستا پیوند علم و هنر قدم گذاشته است.
گالری آنلاین آرتیبیشن راه چاره خلاقانه ای برای استفاده از فناوری در حوزه های هنری است که حسین محسنی، بنیانگذار و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری تالار هنرهای زیبا آن را ابداع نموده است.
این پلتفرم درواقع نوعی بستر فروش (مارکت پِلِیس) هنری است که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می نماید و از نظر تعداد هنرمندان و آثار هنری، در خاورمیانه بی همتاست.
کارنمودها و ویژگی های آرتیبیشن
آرتیبیشن پل ارتباطی میان هنرمندان، گالری داران، مجموعه داران و علاقه مندان به هنرهای تجسمی است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری تالار هنرهای زیبا درباره کارنمودهای این پلتفرم به جام جم می گوید: در حال حاضر حدود دوهزار هنرمند آثار خود را در آرتیبیشن به نمایش گذاشته اند. نحوه کار آرتیبیشن به این صورت است که هر هنرمند صفحه مخصوص به خود را دارد و مجموعه آثارش را در آن قرار می دهد. آثاری که در آرتیبیشن به نمایش درمی آید، باید همه یک ویژگی مشترک داشته باشند و آن هم منحصربه فرد بودن آنهاست؛ درواقع آثاری که فقط یک نسخه از آنها وجود دارد یا ویرایش محدودی دارند (مانند فیلم، عکس، مجسمه و ...) مجوز انتشار در آرتیبیشن را دریافت می نمایند.
محسنی در ادامه می گوید: ما در آرتیبیشن آثار دکوراتیو مانند صنایع دستی را نمی پذیریم، زیرا مهم است آن اثر را هنرمند فقط یک بار خلق کند و امضای خالق اثر که به آن هویت می بخشد برایمان اهمیت دارد. این ویژگی باعث می گردد این گونه آثار ارزش زیادی داشته باشد و گردآوری آنها به نوعی سرمایه گذاری محسوب گردد.همچنین ما آثار را به طور مستقیم از خود هنرمند دریافت می کنیم یا در خصوص هنرمندانی که تحت قرارداد با گالری یا نماینده خاصی هستند، آثار را از مسؤول مربوط می گیریم.
فرآیند گزینش هنرمندان و آثار
مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری تالار هنرهای زیبا در این خصوص می گوید: هر هنرمندی که بخواهد برای اولین بار با مجموعه ما همکاری داشته باشد، از طریق وبسایت آرتیبیشن نمونه آثار را به همراه رزومه هنری خود ارسال می نماید که متناسب با رشته هنری اش از طریق کارشناسان ما آنالیز می گردد؛ این گزینش هم از نظر شرایط بازار فروش و هم از جنبه هنری آثار صورت می گیرد تا در مجموع شرایط هنرمند از لحاظ کیفیت آثار و رزومه کاری اش معین گردد.
محسنی می افزاید: مسأله بعدی قیمت گذاری است؛ در این فرآیند ابتدا هنرمند قیمت اولیه مدنظرش را اعلام می نماید، ولی باتوجه به این که ما حتی سوابق فروش آثاری که قبلا از طریق نمایشگاه ها و گالری های دیگر به صورت حضوری اجرا شده است را نیز آنالیز و راستی آزمایی می کنیم، به نوعی خودمان مرجع قیمت گذاری در این حوزه محسوب می شویم.بنابراین قیمت اعلام شده از جانب هنرمند را آنالیز نموده و در صورت مناسب بودن، آن را اعلام می کنیم؛ ولی در غیر این صورت، قیمت کارشناسی شده خودمان را با هنرمند درمیان می گذاریم تا روی یک قیمت نهایی به توافق برسیم.در مرحله آخر، اگر توافقی بین ما و خالق اثر صورت نگیرد، قیمتی برای آن اثر اعلام نمی گردد تا در فرآیند فروش، قیمت را بازار و تقاضای مشتریان معین کند.
با دیگر پلتفرم های تالار هنرهای زیبا آشنا شوید
موسسه فرهنگی هنری تالار هنرهای زیبا به غیر از آرتیبیشن، چند پلتفرم دیگر نیز در همین ارتباط دارد؛ یکی از آنها سامانه ای به نام آرت چارت است. این پلتفرم در زمینه تحلیل و آنالیز بازار هنر فعالیت می نماید؛ به این صورت که تمام اطلاعات مرتبط با فروش آثار در منطقه خاورمیانه، در آرت چارت ثبت می گردد. فرآیند فروش می تواند از روش های مختلفی مانند برگزاری مزایده یا عرضه مستقیم آثار در گالری ها و نمایشگاه ها انجام شده باشد. در آرت چارت خرید و فروش آثار هنری انجام نمی گردد و این سامانه صرفا یک بانک اطلاعاتی جامع از قیمت و ارزش آثار هنری است که توانایی تحلیل این داده ها را نیز دارد.
پلتفرم دیگری که آن هم زیرمجموعه تالار هنرهای زیبا محسوب می گردد، اسمارت آکشِن نام دارد. این سامانه مختص برگزاری مزایده آثار هنری به صورت اینترنتی است که در حال حاضر به صورت یک بات تلگرامی فعالیت می نماید و در تیر ماه سال جاری از سایت آن رونمایی خواهد شد.
سپیدآرت نام یکی دیگر از پلتفرم های تالار هنرهای زیباست؛ سپیدآرت محلی برای عرضه آثاری است که از نظر زیبایی مورد توجه قرار گرفته است؛ برای مثال آثار دکوراتیو و صنایع دستی در این سامانه قرار می گیرد.
این پلتفرم ها در کنار آرتیبیشن، مجموعه استارت آپ تالار هنرهای زیبا را تشکیل می دهند. همچنین از سال 97 یک گالری حضوری هم به این مجموعه اضافه شده است که در محدوده میدان کتابی شهر تهران قرار گرفته است و پذیرای خریداران و علاقه مندان به آثار هنری است.
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین