پایانی تلخ در انتظار سلطان دوچرخه سواری جاده آسیا

به گزارش تور کیش، فاصله دوچرخه سواری جاده ایران با سلطه گری در آسیا هر روز بیشتر می گردد و این نگرانی وجود دارد مبادا با تداوم یافتن وضعیت فعلی حتی در سطح قاره کهن هم زنگ تفریح شویم.

پایانی تلخ در انتظار سلطان دوچرخه سواری جاده آسیا

به گزارش خبرنگاران، دوچرخه سواری ایران در سالهای گذشته به واسطه حضور تیم های باشگاهی اش در تور های خارجی و کسب مقام اول در رنکینگ تورهای آسیایی دل نگرانی بابت سهمیه المپیک نداشت و اگر سهمیه ای هم در پیست یا کوهستان نمی گرفت، زیاد به چشم نمی آمد چراکه رسیدن به سه سهمیه جاده برایش همچون سند افتخاری بود.

اما دیگر روزگار بر وفق دوچرخه سواری ایران نیست و نه از سلطه گری در آسیا خبری هست و نه خیالش بابت رفتن به المپیک راحت است.

از یک سال پیش حضور تیم های باشگاهی ایران در تور های آسیا کم رنگ شد و الان هم با توجه به وضعیت ارز و منحل شدن تیم ها این حضور آنقدر کم رنگ شده که تعداد رقابت رکابزنان در تور های آسیایی در سال شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

رنکینگ تورهای آسیایی اتحادیه دنیای دوچرخه سواری به خوبی گویای وضعیت دوچرخه سواری جاده ایران است و در حالی که یک زمانی رکابزنان ایران در صدر آسیا برای خود حکمرانی می کردند الان باید در رده های پایین نام ایرانی ها را جستجو کنیم.

در بخش کشورها هم وضعیت بهتر نیست و ایران با صدر رنکینگ، جایی که همیشه به واسطه آن سه سهمیه المپیک را به راحتی به دست می آورد، فاصله زیادی دارد. شادی بعد از شکست سنگینی که دوچرخه سواری در بازی های آسیایی 2018 خورد، تصور می شد قرار است فکر اساسی برای بهبود وضعیت گردد اما در عمل کاری که بتوان گفت شروع گر راه پیشرفت است، انجام نشد. در ادامه هم رنکینگ آسیا به خوبی گویای وضعیت حضور ایرانی ها در مسابقات است:

رنکینگ رکابزنان در تور های آسیایی اتحادیه دنیای دوچرخه سواری:

1-الکسی لوتسینکو از قزاقستان (قهرمان بازی های آسیایی2018) 655 امتیاز

.

.

28-مهدی سهرابی با 164 امتیاز

53-محمد گنج خانلو با 124 امتیاز

66-آروین گودرزی با 109 امتیاز

رنکینگ کشورها:

1-قزاقستان با 1607 امتیاز

2-ژاپن با 1567 امتیاز

3-هنگ کنگ با 957 امتیاز

4-کره جنوبی با 721 امتیاز

5-تایلند با 695 امتیاز

6-ایران با 688 امتیاز

امید بستن به تک سهمیه احتمالی

دوچرخه سواری ایران جدا از وضعیتی که در آسیا پیدا نموده برای دریافت سهمیه المپیک 2020 هم باید راه دیگری در پیش بگیرد. اتحادیه دنیای دوچرخه سواری سهمیه ها را برای المپیک توکیو به وسیله رنکینگ دنیای می دهد و این یعنی دوچرخه سواری ایران دیگر نمی تواند سرخوش بابت دریافت سه سهمیه باشد. اگر یک زمانی رسیدن به خط سرانجام المپیک برای ما آرزو بود حالا باید دست به دعا باشیم مبادا با این وضعیت حضور ایران در تورها و مسابقات، همان یک سهمیه ای که ممکن است به ما برسد را هم از دست بدهیم.

نحوه اهدای سهمیه المپیک 2020 در بخش جاده به توضیح زیر است:

کشورهای اول تا ششم رنکینگ دنیای

هر کدام 5 سهمیه

کشورهای هفتم تا سیزدهم رنکینگ دنیای

هر کدام 4 سهمیه

کشورهای چهاردهم تا بیست و یکم رنکینگ دنیای

هر کدام 3 سهمیه

کشورهای بیست و دوم تا سی و دوم رنکینگ دنیای

هر کدام 2 سهمیه

کشورهای سی و سوم تا پنجاهم رنکینگ دنیای

هر کدام 1 سهمیه

اگر کشوری در این بخش نتوانست سهمیه ای کسب کند ، رنکینگ انفرادی دنیای مورد محاسبه قرار می گیرد و اگر آن کشور ورزشکاری بین 200 نفر اول دنیا داشته باشد یک سهمیه دریافت می نماید.

دوچرخه سواری ایران در حال حاضر در رنکینگ دنیای دررده 37 قرار گرفته است و سهمیه ها 27 اکتبر 2019 (5آبان 98) اعلام می گردد و باید دید ایران در یکسال آینده می تواند خودش را بین کشورهای سی و سوم تا پنجاهم نگه دارد یا خیر.

همچنین بهترین صندلی رکابزنان ایران در رنکینگ دنیای 386 است که سعید صفرزاده آن را در اختیار دارد.

با این وضعیت، خوشبینانه نگاه کنیم ایران شانس داشتن یک سهمیه را در المپیک 2020 دارد و شاید فدراسیون هم به همین دلخوش است که هنوز برنامه اساسی را از آن برای تغییر وضعیت دوچرخه سواری پس از شکست سنگین در بازی های آسیایی مشاهده نمی کنیم.

پرکردن تقویم با مسابقات داخلی

در حال حاضر تنها چیزی که مشاهده می کنیم برگزاری مسابقات داخلی است و زمانی که از مسئولان فدراسیون سوال می پرسیم چرا درحالی که رقبای ایران در بهترین رویدادهای دنیای حضور دارند ، رکابزنان ایران باید در خانه باشند، پاسخ آنها یا نداشتن پول است و یا اینکه شورای برون مرزی با اعزام ها موافقت نمی نماید.

با توجه به اینکه برخی رشته ها احتیاج مبرمی به حضور در مسابقات دارند بنابراین باید فکر اساسی در مورد اعزام ها گردد. اگر شورای برون مرزی احتیاج به توجیه دارد این وظیفه فدراسیون است که این کار را به نحو احسن انجام دهد در غیر این صورت اگر بخواهیم با این وضعیت پیش برویم در المپیک که هیچ در سطح آسیا هم دیگر تبدیل به زنگ تفریح خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 66

به "پایانی تلخ در انتظار سلطان دوچرخه سواری جاده آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایانی تلخ در انتظار سلطان دوچرخه سواری جاده آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید