چین بخش جدیدی از داده های جمع آوری شده از ماه را منتشر کرد

به گزارش تور کیش، چین اطلاعات مربوط به سومین بخش از نمونه های ماه را که به وسیله ماموریت چانگ ای-5 این کشور به زمین بازگردانده شده بود، منتشر کرد.

چین بخش جدیدی از داده های جمع آوری شده از ماه را منتشر کرد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از چاینا دیلی، اولین بخش از داده های جمع آوری شده از نمونه های ماه که وزن آنها حدود 17 گرم بود، در 12 ژوئیه منتشر و به 13 موسسه تحویل داده شد. در ماه اکتبر نیز آژانس فضایی چین بخش دوم نمونه های جمع آوری از ماه که 17.9 گرم بود را منتشر کرد و به 17 موسسه تحقیقاتی تحویل داد.

کاربران می توانند برای آنالیز اطلاعات مربوط به 15 نمونه نو و ارسال درخواست برای تحقیق، به وب سایت اکتشاف ماه و فضای عمیق چین (www.clep.org.cn) مراجعه نمایند.

چین 23 نوامبر سال 2020 فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه هایی از خاک و سنگ های ماه را به زمین بازگرداند.

این کاوشگر پس از 112 ساعت سفر، در تاریخ 28 نوامبر به مدار ماه وارد شد. کاوشگر چانگ ای-5 که در 17 دسامبر 2020 به زمین بازگشت، در مجموع 1731 گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع آوری نموده بود.

چین با این ماموریت پیروزیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت لونا24(Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال 1976 بود.

چینی ها که طی ماموریت چانگ ای-5 پیروز به بازگرداندن نمونه های ماه به زمین شده بودند، چندی پیش اظهار کردند نمونه های آورده شده می تواند به بازنویسی تاریخ ماه به آنها یاری کند. ماموریت چانگ ای-5 چینی ها در بخشی از ماه موسوم به اقیانوس طوفان ها(دورتر از منطقه های که آپولو و لونا بر روی آن فرود آمده بودند)، فرود آمد و تصور می گردد بخشی که ماموریت چینی ها بر روی آن فرود آمد، یکی از جوان ترین منطقه ها سطح ماه که دارای سنگ بازالت است، بوده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1878

به "چین بخش جدیدی از داده های جمع آوری شده از ماه را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین بخش جدیدی از داده های جمع آوری شده از ماه را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید