1725 خانه در کرمان زیر آب رفت

به گزارش تور کیش، سیل در جنوب کرمان وارد سومین روز شد و خسارت های سنگینی به جای گذاشت بطوریکه وسایل زندگی حداقل هزار و 725 خانه زیر گل و لای و سیلاب است.

1725 خانه در کرمان زیر آب رفت

به گزارش مهر، طی هفته گذشته اداره هواشناسی استان کرمان بار ها نسبت به بروز سیلاب هشدار داده شد، بارندگی در کرمان طی سه روز گذشته از اندازه بارندگی طی دو سال اخیر نیز بیشتر بوده است و در برخی از منطقه ها بیشتر از 250 میلیمتر باران باریده است.

هر چند بار ها در خصوص لایروبی و ضرورت احداث و مقاوم سازی سد های خاکی بالا دست روستا ها هشدار داده شده بود، اما بی توجهی به این مهم عملاً موجب شد 117 روستا در معرض سیل قرار گیرد و تصاویر ارسال شده نشان دهنده ورود گسترده سیلاب به این روستا ها دارد.

همچنین سیل برخی از شهر ها را نیز در برگشت که مشکل در روز اول در این شهر ها رفع و حداقل از ورود سیل به شهر های رودبار، کهنوج و قلعه گنج جلوگیری شد.

شدت سیل کاسته و راه بیشتر روستا ها باز شد

با متوقف شدن بارندگی طی روز جاری از شدت بارش کاسته شده است و کمک های معیشتی با سرعت بیشتری در حال انتقال به منطقه ها سیل زده است.

بیشترین روستا های خسارت دیده نیز در رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و به خصوص بخش جازموریان قرار گرفته اند و متأسفانه حجم بالای آب و گل و لای وارد خانه های مردم شده است.

وسایل خانه مردم زیر گل و لای و سیلاب ماند / ‬ فقط توانستیم جانمان را نجات دهیم

متأسفانه حداقل 400 خانوار تحت پوشش کمیته امداد به شدت از سیلاب متأثر شده و گل و لای تا ارتفاع یک متری وارد خانه ها شده است.

سوختن وسایل برقی، تخریب وسایل زندگی و از بین رفتن زمین های کشاورزی در اوج زمان برداشت محصولات خسارت های جدی به این منطقه زده است و تنها 150 میلیارد تومان به جاده های استان آسیب وارد شده است.

سوختن وسایل برقی، تخریب وسایل زندگی و از بین رفتن زمین های کشاورزی در اوج زمان برداشت محصولات خسارت های جدی به این منطقه زده است

احسان شاهرخی یکی از ساکنان روستا های شهرستان قلعه گنج است که به خبرنگار مهر می گوید: متأسفانه سیل بند بالا دست روستا های این منطقه مدت هاست شکسته و علیرغم درخواست های مکرر مردم اقدامی برای استحکام بخشی سیل بند انجام نشد و در نتیجه 5 روستای این منطقه در اولین بارندگی به زیر آب رفته است.

وی افزود: گل و لای وارد خانه ها و کوچه ها شده است و همه وسایل زندگی مان از بین رفته است و حتی یک فرش برای نشستن نداریم.

فرونشست وسیع روستا های رودبار

شاهرخی گفت: فقط توانستیم جانمان را نجات دهیم و تمام وسایل و اموالمان از بین رفته است، در این روستا تقریباً هیچ خانواده ای وسایل برقی سالم ندارد و با توجه به قیمت های بسیار بالای وسایل برقی در این شرایط مردم خسارت بسیار سنگینی دیده اند.

احمد پور شعبان نیز از اهالی روستایی در رودبار است که می گوید: سال ها خشکسالی و عدم بارش باران و بعد این سیل موجب نشست زمین شده بطوریکه در روستای شکافی بسیار بزرگ باز شده و از میان خانه ها گذشته است و بیشتر خانه های روستا در جهت این شکاف از بین رفته است.

مسئولان از لزوم جابجایی روستا سخن می گویند، اما توجه نمی کنند که بیشتر مردم ساکن این روستا کارگر مزرعه هستند و تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

حسن سلیمی نیز می گوید: چرا رودخانه ها به موقع لایروبی نشد و چرا سیل بند های بالادست روستا ها مستحکم نشد و آب رودخانه ها به این سادگی وارد روستا ها شد.

وی گفت: تمام کشاورزی مردمی که میلیون ها تومان با وام کشاورزی و قرض کشت انجام داده بودند زیر گل فرو رفته و مردم مانده اند و اقساط وام های کشاورزی و قرض ها.

وی گفت: چرا این آب های ذخیره نمی شود که در تابستان استفاده کنیم الان زیر سیل هستیم و چند ماه دیگر در تابستان آب خوردنمان را با تانکر می آورند.

چرا این آب های ذخیره نمی شود که در تابستان استفاده کنیم الان زیر سیل هستیم و چند ماه دیگر در تابستان آب خوردنمان را با تانکر می آورند

طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سیلاب خسارات سنگینی به کشاورزی و دامداری جنوب استان وارد کرده است.

سعید برخوری در این خصوص اظهارداشت: حداقل اندازه خسارت ها در بخش کشاورزی 500 میلیارد تومان است و متأسفانه بیشتر مردم هم بیمه نیستند.

وی افزود: مزارع، کانال های آب، موتور پمپ ها، قنات ها، زمین های زراعی و باغ ها خسارت سنگین دیده اند.

وی از احتمال افزایش خسارت ها در بخش کشاورزی پس از براورد نهایی خبر داد و نسبت به ورود سامانه نو که موجب سرمازدگی باقیمانده محصول می شود نیز هشدار داد.

آبگرفتگی مزارع و خانه ها وسیع است

مجید سعیدی، مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان نیز در مصاحبه با مهر اظهارداشت: استاندار، فرمانداران و اعضای ستاد بحران به صورت میدانی در مرکز سیلاب حضور دارند و تمام اقدامات اضطراری بعد از سیل اجرا شده است.

وی شرح داد: با فرو کش کردن نسبی سیلاب کار امداد رسانی به صورت گسترده تر در حال انجام است و خوشبختانه هیچ مورد فوتی در استان نداشتیم.

وی شرح داد: هزار و 725 خانه دچار آبگرفتگی شده اند که تلاش برای خروج آب و گل و لای از این خانه ها ادامه دارد و از همه امکانات استفاده شده است.

مجیدی گفت: بنیاد مسکن نیز در حال رصد اندازه خسارت ها در جنوب کرمان است، اما بیشتراً سازه ها سالم است و وسایل خانه مردم دچار سیلاب شده به استثنا مکان هایی که دچار فرونشست زمین و ایجاد شکاف و خسارت جدی به خانه ها شده که تخلیه این خانه ها برای جلوگیری از خسارت های بعدی ضروری است.

در بیشتر 117 روستا مشکل ورود آب به منازل مردم و خسارت جدی به وسایل خانگی و کشاورزی مردم وجود دارد و زیر ساخت های روستا ها نیز دچار خسارت های جدی شده است

وی گفت: سیلاب 117 روستا را فرا گرفته است و در حال حاضر راه بیشتر این روستا ها بازگشایی شده و نیرو های امدادی وارد روستا ها شده اند و فقط 15 روستا در محاصره سیل واقع شده است.

وی از تخریب شبکه برق 35 روستا و شبکه آب 31 روستا خبر داد گفت: اقدامات لازم برای رفع اضطراری اجرا شده و چند روستای باقیمانده هم در ساعات آینده رفع مشکل می شود.

گزارش های دریافتی از روستا های درگیر سیلاب نشان می دهد که در بیشتر 117 روستا مشکل ورود آب به منازل مردم و خسارت جدی به وسایل خانگی و کشاورزی مردم وجود دارد و زیر ساخت های روستا ها نیز دچار خسارت های جدی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1948

به "1725 خانه در کرمان زیر آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1725 خانه در کرمان زیر آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید