ارثیه جالب نئاندرتال ها برای انسان های امروزی، عکس

به گزارش تور کیش، بینی های بلندتر می توانست به انسان های باستانی یاری کند تا در آب و هوای سرد اروپا زنده بمانند.

ارثیه جالب نئاندرتال ها برای انسان های امروزی، عکس

پریسا عباسی - نئاندرتال ها اولین بافندگان، هنرمندان و حتی برترین سرآشپزهای پخت خرچنگ بودند. اما علاوه بر اینها اشتراکات بیشتری بین ما و نئاندرتال ها وجود دارد، مثلا تشابه در چهره های امروزی مان.

بر اساس تحقیقات تازه، ژنتیک این گروه منقرض شده، بر شکل بینی انسان امروزی تأثیر گذاشته است.

در مطالعه ای که در 8 مه در مجله Communications Biology منتشر شد، یک تیم بین المللی محققان دریافتند ژن خاصی که منجر به داشتن بینی بلندتر (از بالا به پایین) می گردد، ممکن است نتیجه یک انتخاب طبیعی باشد. این سازگاری زمانی رخ داد که انسان ها قاره آفریقا را ترک کردند و باید با آب و هوای سردتر سازگار می شدند.

کاستوب آدهیکاری، یکی از نویسندگان این مقاله و متخصص ژنتیک آماری در دانشگاه کالج لندن، در بیانیه ای بیان کرد:در طول 15 سال گذشته ما فهمیدیم که ظاهرا اجداد ما با نئاندرتال ها درآمیخته اند و ما بخشی از DNA آنها را با خود داریم. اکنون متوجه شدیم که بخشی از این DNA که به ما ارث رسیده است، بر شکل صورت ما تاثیر گذاشته است. از آنجایی که هزاران سال است این خصوصیات ادامه یافته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند، پس قطعا برای اجداد ما مفید بوده است.

این تیم تحقیقاتی از داده های بیش از 6000 داوطلب از برزیل، کلمبیا، شیلی، مکزیک و پرو، استفاده کردند. آنها اطلاعات ژنتیکی خود را با تصاویری از صورت شان مقایسه کردند و به آنالیز فواصل بین نقاط روی صورت آنها پرداختند. مثلا با آنالیز فاصله لبه لب ها تا نوک بینی قصد داشتند تا ببینید چگونه ویژگی های مختلف صورت ممکن است با نشانگرهای ژنتیکی مختلف مرتبط باشد.

آندرس رویز-لینارس، یکی از نویسندگان و متخصص ژنتیک در دانشگاه کالج لندن، در بیانیه ای گفت: بیشتر مطالعات ژنتیکی در خصوص تنوع انسانی، بر روی ژن های اروپایی های صورت گرفته است. اما در این مطالعه نمونه های متنوع تری از شرکت نمایندگان، از آمریکای لاتین شرکت داشتند تا بتوانیم دامنه یافته های مطالعات ژنتیکی را توسعه دهیم تا درک بهتری از ژنتیک همه انسان ها داشته باشیم.

آنها 33 ناحیه ژنومی تازه را پیدا کردند که مرتبط با شکل صورت است و می توانستند 26 مورد از آنها را در مقایسه با داده های سایر قومیت ها و با استفاده از شرکت نمایندگان در شرق آسیا، اروپا یا آفریقا تکرار نمایند.

آنها به منطقه ژنومی به نام ATF3 نگاه کردند و فهمیدند که بسیاری از افرادی که در این مطالعه اصل و نسب شان به بومیان آمریکا می رسد، مواد ژنتیکی را از نئاندرتال ها به ارث برده اند که به ارتفاع بینی یاری می نماید. آن ها همان منطقه ژنومی را با ژنوم های اجداد آسیای شرقی، از یک گروه متفاوت مقایسه کردند و ماده ژنتیکی مشابهی را مشاهده کردند. بعلاوه در این منطقه ژنی نشانه هایی از انتخاب طبیعی وجود داشت که نشان می دهد برای حاملان ماده ژنتیکی دارای مزیت هایی است.

بیشتر بخوانید:

  • سفر به آینده یا سفر به گذشته، کدام امکان پذیر است؟

کینگ لی، نویسنده و دانشمند دانشگاه فودان چین، در بیانیه ای گفت:مدت هاست گمان می گردد که شکل بینی ما با انتخاب طبیعی معین می گردد؛ از آنجایی که بینی ما می تواند در تنظیم دما و رطوبت هوایی که تنفس می کنیم به ما یاری کند، شکل های مختلف بینی ممکن است برای آب و هوای متفاوتی که اجداد ما در آن زندگی می کردند مناسب تر بوده باشد. ممکن است ژنی که ما در اینجا شناسایی نموده ایم از نئاندرتال ها به ما رسیده باشد تا اجداد ما که زمانی از آفریقا به اروپا مهاجرت کردند بتوانند با شرایط آب و هوای سرد سازگار شوند.

منبع: popsci

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2202

به "ارثیه جالب نئاندرتال ها برای انسان های امروزی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارثیه جالب نئاندرتال ها برای انسان های امروزی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید