از تعدیل شدن تا ایجاد درآمد برای دیگران

به گزارش تور کیش، روایت کارآفرین نمونه زن خراسان شمالی که کارش را از صفر آغاز کرد و اکنون تعداد زیادی از زنان از شهرها و روستاهای این استان با او کار می نمایند، معتقد است: فرهنگ کارآفرینی اگر در جامعه جاری گردد، در اقتصاد و اشتغال مشکل نخواهیم داشت.

از تعدیل شدن تا ایجاد درآمد برای دیگران

به گزارش خبرنگاران، نارنج شاکری کارآفرین نمونه زن خراسان شمالی است که توانسته تاکنون تعداد زیادی از افراد را آموزش دهد و برای تعداد زیادی از آن ها اشتغال ایجاد کند.

این کارآفرین هنرمند نمونه، کار فراوری صنایع دستی دست بافته های داری مختص این استان را انجام می دهد که توانسته به شعار اقتصاد مقاومتی به خوبی جامه عمل بپوشاند و نشان دهد که با اتکا به اراده و کوشش می گردد به غیر از نفت از دیگر محصولات، درآمد کسب کرد.

نارنج شاکری مدیرعامل شرکت چهل نقش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در امر آموزش و فراوری دست بافته های داری همچون گلیم سفره کردی، فرش، تابلوفرش، حوله بافی و چادرشب بافی مشغول بکار است، گفت: از همان کودکی با بافت گلیم و فرش آشنا بودم و در حقیقت بافت آن ها را از زن عموی مادرم یاد گرفتم.

وی اضافه کرد: در ابتدا گلیم بافی را انجام می دادم و به تجاری که مراجعه می کردند می فروختم، در آن موقع وضعیت فروش گلیم سفره کردی و فرش خوب بود و تجار و واسطه ها برای خرید زیاد، مراجعه می کردند.

وی ادامه داد: سفارش بالای تجار و واسطه ها سبب شد تا به فکر آن بیفتم که من هم در تیراژ بالا فراوری و به فروش برسانم اما نیروی بافنده نداشتم.

شاکری اظهار کرد: از سوی دیگر حدود هفت سالی کارمند یکی از ادارات در بجنورد بودم که روبرو شدیم به تعدیل نیرو که یکی از نیروهای تعدیل شده خودم بودم.

وی توضیح داد: تعدیل شدن از اداره و بافت سفره کردی و فرش با تیراژ بالا جرقه ای شد تا به فکر ایجاد شرکت و آموزش افراد بیفتم.

وی شرح داد: از سال 80 آغاز به آموزش بانوان کردم و تا سال 88 به صورت رایگان آموزش ها را ارائه می دادم که یکی از دلایل این امر آن بود که در آن موقع خرید صنایع دستی توسط مردم این استان چندان نبود در نتیجه استقبال چندانی نیز برای دریافت آموزش از سوی مردم نمی شد.

این کارآفرین نمونه خراسان شمالی اعلام کرد: اما بعد از آن وضعیت فرق کرد و از سوی دیگر بحث بیمه صنعت گران فعال در عرصه صنایع دستی نیز که مطرح شد، موجب شد تا افراد به سوی آموزش این حرفه تمایل پیدا نمایند.

وی با بیان اینکه از سال 88 شرکت چهل نقش را به ثبت رساندم، گفت: از آن موقع تاکنون کار را به جایی رساندم که اکنون علاوه بر خودم، آموزش دهنده های دیگری نیز دارم (تعداد 11 نفر مربی) که این افراد در شهرستان های شیروان، راز، گرمه، جاجرم،، آشخانه، فاروج و راز مشغول آموزش متقاضیان هستند.

وی اضافه کرد: سالانه حدود یک هزار نفر در شرکت چهل نقش آموزش می بینند که از آن تعداد 70 درصد مشغول به کار و در رشته های مختلف صنایع دستی آغاز بکار می نمایند.

وی ادامه داد: سالانه 100 تا 200 متر مربع گلیم، 30 تا 40 متر مربع تابلو فرش و یک هزار و 200 تا 1300 پارچه و حوله توسط افرادی که آموزش دیده اند، فراوری می گردد.

شاکری توضیح داد: در گذشته بازار گلیم سفره کردی و فرش خیلی خوب بود و مقدار زیادی فروش خارجی داشتیم اما با اعمال تحریم ها برای صادرات محصول با مشکل روبرو هستیم و اکنون بر روی فروش داخلی فعالیت می کنیم.

وی بسته بندی محصولات را یکی از مسائل این شرکت اعلام کرد و شرح داد: به عنوان مثال در سال گذشته یک هیات آلمانی به این استان سفر کردند که برای خرید صنایع دستی به این شرکت مراجعه کردند و از آنجایی که که بسته بندی خاصی نداشتیم محصولات را بدون بسته بندی به آن ها دادیم که خیلی خجالت کشیدم.

وی تاکید نمود: اما اکنون این مشکل حل شده، بسته بندی محصولات این شرکت در حال طراحی است و به زودی آماده می گردد و صنایع دستی فراوری شده با بسته بندی در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت چهل نقش، بیمه صنعت گران را یکی از مسائل اصلی در حال حاضر اعلام کرد و گفت: پنج نفر از افراد فعال در این شرکت بیمه هستند اما مابقی بافندگان و یا مربی ها بیمه نیستند.

وی اضافه کرد: در سال 78 که موضوع بیمه قالی بافی مطرح شد؛ پیروز شدیم که زن قالی باف سرپرست خانوار روستایی که چند فرزند داشت را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم که بعد از گذشت مدتی برای آن زن حادثه ای به وجود آمد که دیگر نتوانست کار کند اما بیمه آن موجب شد تا از وی و فرزندانش حمایت گردد و اکنون دختران آن خانواده معلم، پرستار و ... هستند و این موضوع بهترین خاطره بنده در دوره کاری ام است.

وی با بیان اینکه بیشتر متقاضیان فرش از سایر استان به خراسان شمالی برای سفارش مراجعه می نمایند، اظهار کرد: یکی از مهترین دلایل این امر پایین بودن قیمت دستمزدها و کیفیت بالای کالای فراوری شده است.

شاکری ادامه داد: فرش و گلیم به صورت تخته ای به فروش می رسد که دستمزد شخصی که تابلو فرش می بافد از 200 هزار تومان تا سه میلیون تومان است.

وی اظهار داشت: به هیچ عنوان از تعدیل شدن از اداره ناراحت نیستم چراکه توانستم با راه اندازی این شرکت درآمد بهتر هم برای خود و هم برای تعداد زیادی از افراد و خانواده های آن ها ایجاد کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 234

به "از تعدیل شدن تا ایجاد درآمد برای دیگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تعدیل شدن تا ایجاد درآمد برای دیگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید