اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، شرایط طرح ملی مسکن چگونه است؟

به گزارش تور کیش، در طرح ملی مسکن متقاضیان می توانند زمین های خود را برای ساخت ارائه دهند و تسهیلات 75 میلیون تومانی دریافت نمایند.

اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، شرایط طرح ملی مسکن چگونه است؟

به گزارش خبرنگار، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم ترین طرح مسکنی وزارت راه و شهرسازی چند ماهی است که مطرح شده و مقرر شد در این طرح 400 هزار واحد مسکونی در قالب باز آفرینی شهری و مسکن روستایی و شهری ساخته گردد.

بنیاد مسکن هم به عنوان مهم ترین ستون بخش مسکن در شهر های زیر 25 هزار نفر و روستا ها قرار است مسئولیت ساخت 100 هزار واحد مسکونی را بر عهده بگیرد. در همین رابطه با اباذر جابری مدیر کل مرکز برنامه ریزی و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن گفت و گو انجام شده که به توضیح زیر است.

اباذر جابری مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت وگو با خبرنگار، با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در چند ماه گذشته از طرف وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است، گفت: مقرر شده در قالب این طرح 400 هزار واحد مسکونی در شهر های مختلف ساخته گردد و سهمیه بنیاد مسکن برای ساخت این واحد ها 100 هزار واحد مسکونی است.

او ادامه داد: مقرر شده این 100 هزار واحد مسکونی با اولویت شهر های زیر 100 هزار نفر جمعیت ساخته گردد و در این طرح تمامی شاخص ها و سهمیه شهر ها معین شده است.

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن بیان نمود: در ارزیابی های انجام شده تمامی شهر ها از لحاظ کمی و کیفی آنالیز شده و تا به امروز یک هزار و 225 شهر برای ساخت این واحد ها معین شده و به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

جابری بیان نمود: این طرح قرار است در سطح ملی و کشوری ساخته گردد به همین دلیل 31 استان کشور در این طرح معین شده و تسهیلات مورد احتیاج برای اجرای این طرح هم ارزیابی شده است.

او با بیان اینکه ساخت این واحد ها برای متقاضیانی که تا به امروز واحد مسکونی نداشته اند در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از اولویت های اجرای این طرح مربوط به متقاضیانی است که دارای زمین هستند به طوری که این طرح در قالب ارایه تسهیلات بانکی به خود مالکان به اجرا در خواهد می آید.

اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن بیان نمود: در اجرای این طرح متقاضیان می توانند زمین های خود را برای ساخت این واحد ها در اختیار مجریان این طرح قرار دهند و تسهیلات 75 میلیون تومانی دریافت نمایند.

جابری با بیان اینکه در اجرای این طرح متقاضیان باید 3 شرط لازم را داشته باشند، گفت: متقاضی باید فاقد مسکن و سرپرست خانوار باشد و 5 سال اخیر در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشد در این صورت می تواند در این طرح ثبت نام کند البته اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که دارای زمین باشند.

او با اشاره به اینکه هم اکنون سهمیه و تعداد متقاضیان به دولت اعلام شده و در مورد متقاضیان فاقد زمین و مسکن، وزارت راه و شهرسازی باید به وسیله سازمان ملی و زمین و مسکن اراضی مورد احتیاج را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن به تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر اشاره نمود و گفت: در این طرح تمامی واحد ها در قالب مشارکت متقاضیان و سازندگان در زمین های واقع در محدوده شهر ها با امکانات زیرساختی و روبنایی ساخته می گردد در نتیجه سعی بر این شده است که مشکلاتی که در بعضی از پروژه های مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده بود در این طرح رفع گردد.

آغاز ثبت نام طرح ملی مسکن از شهریور سال جاری

جابری با بیان اینکه متوسط تسهیلات پرداختی 75 میلیون تومان است گفت: پرداخت این تسهیلات متناسب با موقعیت و محل پروژه تغییر می نماید و ما سقف تسهیلات در نظر گرفته را 100 میلیون تومان برآورد نموده ایم که ممکن است در بعضی از پروژه ها کمتر از 75 میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند و در بعضی از پروژه ها تا 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند.

او با اشاره به اینکه سود سالانه این تسهیلات 18 درصد و در طول 2 سال دوره ساخت متناسب با پیشرفت فیزیکی و در 4 مرحله به متقاضیان پرداخت می گردد، گفت: پس از اتمام پروژه و در قالب فروش اقساطی بازپرداخت این تسهیلات آغاز می گردد و مدت بازپرداخت این تسهیلات هم 10 سال است.

ساخت 8 هزار و 500 واحد مسکونی در شهرستان های استان تهران

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سهمیه استان تهران 8 هزار و 500 واحد در نظر گرفته شده است، گفت: در این طرح سهمیه شهر ها با اولویت شهر های زیر 100 هزار نفر را متناسب با متقاضیان آن ها در نظر گرفته ایم.

جابری با اشاره به اینکه متقاضیان می توانند به وسیله سامانه آباد بنیاد مسکن در این طرح ثبت نام نمایند گفت: ثبت نام از ابتدای شهریور ماه آغاز می گردد و اولین استان در نظر گرفته شده به صورت پایلوت هم استان کرمان است و سایر استان ها هم به صورت مرحله ای می توانند در این طرح ثبت نام نمایند. برآورد های اولیه برای اراضی در نظر گرفته شده این طرح معین شده، اما احتیاج کامل اراضی هنوز معین نشده است.

او با اشاره به اینکه این طرح بر اساس تقاضا محور برنامه ریزی شده است، گفت: بر اساس تعداد متقاضیان واجد شرایط ثبت نام شده سهمیه هر استان مجددا آنالیز و تصحیح می گردد تا بر اساس آن نسبت به معین میزان اراضی مورد احتیاج و تسهیلات اقدام گردد.

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی مسکن می تواند تأثیر بسیار مثبتی در بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور داشته باشد، گفت: 400 هزار واحد مسکونی احتیاج یک ساله بازار مسکن را تأمین می نماید در نتیجه با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بخش زیادی از مشکل کمبود مسکن در کشور رفع می گردد.

آغاز ثبت نام طرح ملی مسکن از شهریورماه/کرمان اولین شهری است که میزبان طرح ملی مسکن خواهد بود

حق شناس معاون بنیاد مسکن چندی پیش گفت: سامانه طرح ملی مسکن مراحل پایانی را طی می نماید و قرار است طرح ملی مسکن اوایل شهریورماه یعنی یکی دو هفته دیگر به صورت آزمایشی در کرمان آغاز گردد. طرح ملی مسکن بعد از 10 روز از تاریخ اجرای آزمایشی قرار است به دیگر استان های کشور برسد.

وی اضافه نمود: مراحل ثبت نام طرح ملی مسکن به این شکل است که بعد از ثبت نام اولیه متقاضیان، فرآیند پایش افراد کمتر از یک ماه طول خواهد کشید. با این تفاسیر ثبت نام طرح ملی مسکن طبق برنامه ریزی قرار است از شهریورماه آغاز شده و در مهرماه تکمیل گردد.

چطور در طرح ملی مسکن ثبت نام کنیم؟

حق شناس توضیح داد: متقاضیان طرح ملی مسکن به دو دسته تقسیم شده اند. اگر می خواهید در این طرح ثبت نام کنید بستگی به این دارد که خودتان زمین برای ساخت و ساز دارید یا نه. اگر زمین خالی داشته باشید و بخواهید خانه خود را در آن بسازید، بنیاد مسکن به شما تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت خانه می دهد. حالت دیگر وقتی است که شما زمین برای ساخت و ساز ندارید، در چنین حالتی بنیاد ملی مسکن، زمین مورد احتیاج را از اراضی دولتی که در اختیار طرح ملی مسکن قرار گرفته تامین می نماید.

شرایط تسهیلات طرح ملی مسکن چگونه است؟

حق شناس اظهار کرد: کسانی که در طرح ملی مسکن ثبت نام نمایند، باید همان اول کار یک هزینه جزئی پرداخت نمایند. بعد از نهایی شدن ثبت نام، متقاضیان طرح ملی مسکن باید مبلغی بین 30 تا 50 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری نمایند تا بتوانند از تسهیلات 75 تا 100 میلیونی استفاده نمایند. البته آنطور که معاون بنیاد مسکن می گوید، دهک های اول و دوم یعنی اقشار کم درآمد که شامل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند، احتیاجی به سپرده گذاری اولیه برای دریافت تسهیلات مسکن 75 تا 100 میلیونی ندارند.

وی ادامه داد: تسهیلات طرح ملی مسکن در قالب تسهیلات خرید و هم در قالب تسهیلات ساخت پرداخت می گردد. آن هایی که خودشان زمین دارند می توانند به صورت انفرادی تسهیلات بگیرند و آغاز به ساخت خانه نمایند. آنطور که معاون بنیاد مسکن می گوید، تسهیلات ساخت در زمین های دولتی که به طرح ملی مسکن سپرده شده، در اختیار انبوه سازان دارای صلاحیت قرار می گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 273

به "اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، شرایط طرح ملی مسکن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، شرایط طرح ملی مسکن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید