مکث موتور و شریک تجاری چینی نو ، تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد

به گزارش تور کیش، مکث موتور در حال آماده شدن برای معرفی کراس اوورهای نو خود است. محصولاتی پنج و هفت نفره که در زمان معرفی به بازار مستقیماً رو به روی فونیکس (چری) تیگو هشت پرو و سایر کراس اوورهای چینی دیگر بازار قرار خواهند گرفت. اما برند بایک که ظاهراً شریک تجاری نو مکث موتور است، چقدر شانس رقابت با سایر هموطنان خود را دارد؟

مکث موتور و شریک تجاری چینی نو ، تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد

خبرنگاران - محمد فتح اللهی: منظره صنعت خودروسازی ایران چندان روشن نخواهد بود. در روزهایی که بسیاری از کشورهای همسایه ما با همکاری با برندهای بزرگ سعی دارند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند، خودروهای ملی ما هنوز هم وابسته به پلت فرم هایی هستند که از پژو و کیاموتورز به یادگار مانده اند.

اگر خودروسازان دولتی را که تکلیفشان معین است در نظر نگیریم، خودروسازان خصوصی ما هم کاملاً وابسته به کشور چین هستند. از میان انبوهی از شرکت های واردکننده و فراوریکننده خودرو در بخش خصوصی تنها چند نام به جای مانده اند.

یکی از این نام ها هم ماموت خودرو است. اما این نام با عرضه محصولات فولکس واگن گره خورده بود. پس برای اینکه آغشته به محصولات چینی نگردد، می بایست زیر مجموعه ای برای خود تدارک می دید. مکث موتور دقیقاً همین نقش را برای ماموت خودرو ایفا نموده و می نماید.

به غیر از برند دایون، این روزها خبری درباره حضور برند بایک در مکث موتور به گوش می رسد. محصولات بایک را پیش تر دیار خودرو به ایران می آورد. اما در نتیجه عدم فعالیت معین این خودروساز، ظاهراً مکث موتور دوباره قصد زنده کردن این برند را در کشورمان دارد.

بایک در بازار چین چه جایگاهی دارد؟

اگر به شغل شریف خرید و فروش خودرو مشغول هستید، این بخش از اطلاعات مربوط به شما نیست! چرا که نمی توانید با استفاده از مطالب این بخش مشتری بعدی محصولات آینده مکث موتور را برای خرید قانع کنید.

حقیقت این است که برند BAIC motor هیچ گاه در میان خودروسازان برتر در کشور چین نبود. بایک سالهاست که عمدتاً در کنار نام هایی چون برلیانس، فودای، SWM، فاو و JMC دیده می گردد. یعنی در رده خودروسازانی که تکنولوژی ساخت پایینی دارند.

بهتر است اینگونه اشاره کنیم که برندهای JAC، هایما، دانگ فنگ و فوتون خودروسازان بهتری از بایک بشمار می فرایند. دقیقاً به همین علت بود که بایک تصمیم گرفت مانند ماموت خودرو یک زیر مجموعه به ظاهر لوکس برای خود داشته باشند.

زیر مجموعه ای به نام BEIJING (پکن) که مکث موتور هم به سراغ همین زیر مجموعه رفته است. Beijing از لحاظ ارزش برند بالاتر از JAC کرمان موتور است. این خودروساز چینی که در رده میانه از لحاظ تکنولوژی حضور دارد بیشتر با برندهای گریت وال، لوکسژن، GAC، زوتی، چری (بخوانید فونیکس) و چانگان رقابت دارد.

برای بهتر معین شدن جایگاه Beijing باید اشاره کنیم که MG، هاوال، BYD، جتور (فیدلیتی)، اکسید (زیر مجموعه چری و بورگوارد برندهای بهتری از آن هستند.

خوب پس تا اینجای کار معین شد که حداقل از لحاظ ارزش برند، شریک تجاری تازه مکث موتور نمی تواند جایگاهی بالاتر از فیدلیتی بهمن موتور داشته باشد. اما هم رده بسیاری از برندهایی است که زمانی در کشورمان حضور داشتند یا هنوز حضور دارند.

BAIC Ruixiang X5 مکث موتور را بشناسیم

با خواندن نام این خودرو کمی سردرگم می شویم. مگر beiing زیر مجموعه بایک نبود؟ پس چرا این خودرو چنین نامی دارد؟ نشان بایک که شکل دیگری داشت، پس این خودرو از کجا آمده است؟ حقیقت این است که این برند سال گذشته میلادی در نمایشگاه خودرو Chongqing چین معرفی گردید.

نشان تجاری شریک مکث موتور دوازده ماه پیش متولد و در نمایشگاه خودرو Chongqing رونمایی شد!

در آن نمایشگاه بایک خودرویی با این نام را معرفی کرد تا همه با برند تازه آن آشنا شوند. لوگوی Ruixiang هم دقیقاً در همان نمایشگاه به عموم نشان داده شد.

مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین - سال 2021

BAIC Ruixiang X5 در کارخانه Hechuan و در شهر Chongqing چین فراوری می گردد. یعنی زمانی که ماموت خودرو زیر مجموعه مکث موتور را ایجاد کرد، بایک هم در چین از نشان Ruixiang پرده برداشت و خودرو X5 را با این برند به بازار عرضه کرد.

مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین - سال 2021

از آنجایی که این محصول صد درصد با نشانی غیر از BAIC Ruixiang X5 به بازار خودرو کشور خواهد آمد؛ پس خیال هر دو طرف چینی و ایرانی از بابت تحریم ها راحت است. تا تحریم کننده بیایید و متوجه گردد این خودرو از کجا آمده، نشان تجری اصلی آن چیست و متعلق به کدام خودروساز چینی است؛ طرف ایرانی حداقل هزار دستگاه از آن را در بازار به مشتری فروخته است!

ابعاد BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

خبرنگاران برای نخستین بار خبر شراکت مکث موتور و بایک را بیان کرد. البته محصولی که پیش بینی عرضه آن در کشور می رود مدل beijing X7 است. احتمال می رود نمونه ای سفید رنگ از این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران از سوی زیر مجموعه ماموت خودرو رونمایی گردد.

اما رسانه های وابسته تأکید دارند که نخستین محصولی که از سوی مکث موتور عرضه خواهد شد، Ruixiang X5 است. چرا که یک کراس اوور هفت نفره بوده و برای رقابت با فونیکس (چری) تیگو هشت پرو گزینه مناسبی است.

مکث موتور / کراس اوور X5 طویل تر و عریض تر از تیگو هشت پرو بوده اما ارتفاع آن کمتر است.

این خودرو با طول 4788 میلیمتری از تیگو هشت پرو 66 میلیمتر طویل تر است. عرض آن 1875 میلیمتر بوده که 15 میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع X5 هم 1730 میلیمتر است که در این بخش 15 میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.

پیشرانه BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

حدس شما درست است. X5 هم تافته ای جدا بافته از سایر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران نیست. پس به رسم هموطنان خود از موتور 1/5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ بهره می برد.

X5 با این موتور توربو قادر است 156 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم 215 نیوتن متر می رسد که از دور 2000 تا 4000 در دقیقه در دسترس است.

موتور 1/5 لیتری کراس اوور تازه مکث موتور

کراس اوور احتمالی مکث موتور با چنین موتوری نخواهد توانست رقیب مستقیم تیگو هشت پرو باشد. دو نوع جعبه دنده هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. نمونه دستی شش سرعته و ورژن اتوماتیک آن که احتمالاً گزینه مد نظر مکث موتور هم همین است.

موتور 1/5 لیتری کراس اوور تازه مکث موتور

خودروهای هفت نفره عموماً فضای بار مناسبی ندارند. به این جهت که بخش زیادی از این فضا به جایگاه های ردیف سوم اختصاص داده شده است. X5 هم از این قاعده مستثنی نیست.

محفظه بار 1380 لیتری کراس اوور مکث موتور

حجم محفظه بار این کراس اوور هفت نفره مکث موتور تنها 145 لیتر است. یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک! اما در صورت خواباندن جایگاه های ردیف سوم این حجم به 1380 لیتر می رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش 1930 لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو کوچک به نظر می رسد.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد، آمار فروش آن است. نشان تجاری Ruixiang که پیش تر Yinxiang نام داشت در ابتدا بیان کرد که میخواهد به فروش 52/700 دستگاهی برسد. البته وبسایت chowdera در گزارشی بیان کرد که آمار فروش این خودرو حتی در بازار چین هم در هاله ای از ابهام وجود دارد.

فضای داخلی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

فضای داخلی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

در داخل کابین با طراحی چشم نوازی رو به رو نیستیم. در اولین برخورد نمایشگر 12/3 اینچی برای نمایش اطلاعات مربوط به دور موتور، سرعت و… به چشم می خورد.

نمایشگر دیجیتالی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

نمایشگرهای دیجیتالی برای اطلاعات رانندگی شاید در بازار کشورمان موردی مجذوب کننده و تازه باشند، اما در جهانی طراحی خودرو روز جهان دیگر عادی شده اند.

نمایشگر 12/25 اینچی X5 مکث موتور

در کنسول میانی هم نمایشگر 12/25 اینچی لمسی جلب توجه می نماید. اما همچنان بخش مربوط به تهویه هوا با کلیدهای گردان و معمول خودروهای عادی تنظیم می گردد.

کلیدهای تهویه مطبوع BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

به طور کلی نمای داخل کابین BAIC Ruixiang X5 را نمی توان مدرن توصیف کرد. البته تأکید می کنیم که اگر این خودرو از سوی مکث موتور عرضه گردد، باید کیفیت ساخت و متریال آن را از نزدیک مشاهده کرد.

نمای کلی داشبورد BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

طراحی خارجی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

X5 خودرویی است که در سال 2021 معرفی گردید. اما گویی طراحی آن مربوط به یک دهه گذشته است. در نمای رو به رو شاید هیجان انگیزترین قسمت جلوپنجره بزرگ آن باشد.

نمای جلویی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

البته این هیجان ناشی از این است که چگونه چنین طرحی می تواند اصلاً برازنده چنین خودرویی نباشد! بطور کلی X5 در بسیاری از بخش های طراحی خارجی خودرویی معمولی به نظر می رسد. خودرویی که چندین سال با سبک طراحی روز فاصله دارد.

نمای عقب BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

برای مقایسه نه به سایر هموطنان چینی X5 بلکه کافیست نگاهی به X7 بیندازیم. تفاوت ها در سبک طراحی این دو خودرو آنقدر زیاد است که اصلاً به نظر نمی رسد این دو کراس اوور هم خانواده باشند!

BAIC Ruixiang X5 یک کراس اوور شهری است. به همین علت نباید انتظار یک خودرو آفرودی را از آن داشت. تمامی نیروی فراوریی موتور صرف به حرکت درآوردن چرخ های جلو می گردد. پس مانند تیگو هشت پرو تنها به درد مصارف شهری می خورد.

قیمت BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

پایین ترین نسخه X5 در بازار کشور چین به قیمت 73/800 یوان به فروش می رسد. براساس نرخ تبدیل ارز این رقم چیزی در حدود 329/148/000 میلیون تومان خواهد بود. البته این قیمت مربوط به نسخه پنج نفره با گیربکس دستی است.

نمونه فول آپشن این خودرو هم 123/800 یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل 552/148/000 میلیون تومان. قطعاً اگر مکث موتور در پی رقابت با تیگو هشت پرو است، باید این خودرو را در محدوده قیمتی زیر یک میلیارد تومان به فروش برساند.

با توجه به قیمت تمام شده این خودرو، شایسته نیست چنین خودرویی در صورت عرضه در بازار داخلی به قیمت های گزافی به دست مشتری ایرانی برسد.

Beijing X5 مکث موتور

Beijing X5 مکث موتور

یکی دیگر از خودروهایی که مکث موتور احتمالاً تصمیماتی درباره آن دارد، بایک بیجینگ X5 است. کراس اووری پنج نفره که در حقیقت نسخه به روز شده بایک سنوا X55 است.

Beijing X5 مکث موتور

احتمال عرضه این محصول از برند بایک از سوی مکث موتور پایین به نظر می رسد. چرا که بیجینگ X5 کراس اووری پنج نفره است. اگر قرار باشد محصولی با این تعداد سرنشین از سوی مکث موتور به فروش برسد، مدل Beijing X7 قطعاً گزینه بهتری خواهد بود.

انتخاب بیجینگ X5 از این جهت اشتباه خواهد بود که در مقایسه با X7 این خودرو موتور ضعیف تری دارد. موتور 1/5 لیتری X5 که مجهز به توربوشارژ است تنها 150 اسب بخار (در 6000 دور در دقیقه) نیرو فراوری می نماید.

حداکثر گشتاور این موتور هم 210 نیوتن متر (بین 2000 تا 4500 دور در دقیقه) است که در مقایسه با مدل X7 کاملاً ناچیز به نظر می رسد. حال سوال این است؛ شما از میان دو کراس اوور پنج نفره می توانید یکی را انتخاب کنید.

چرا بیجینگ X7 خودرو بهتری است در مقایسه با X5 است؟

مدل X7 دارای قدرت موتور بیشتر، گشتاور بهتر، ظاهر به روز تر و مجذوب کنندهیت بیشتری نسبت به X5 است. پس بصورت اتوماتیک وار این گزینه می بایست از فکر مدیران مکث موتور پاک گردد. (حداقل امیدواریم اینگونه باشد!)

از طرفی دیگر این خودرو با دارا بودن تجهیزاتی چون گیربکس CVT، کروز کنترل (در ورژن های گران قیمت)، سامانه آغاز حرکت در سربالایی ها، سانروف پانورامیک، مانیتور 7 اینچی، تنظیم جایگاه راننده بصورت برقی (در مدل های گران قیمت) و… در مقایسه با X7 بسیار ناقص به نظر می رسد.

البته رسانه مشکی و زرد رنگ داخلی به اشتباه آپشن دوربین 360 درجه را هم برای این خودرو عنوان نموده بود. باید بگوییم که بیجینگ X5 تنها دارای دوربین دید عقب است. خریدار تنها با پرداخت مبلغی اضافه تر می تواند دوربین 360 درجه را هم به فهرست آپشن های خودرو اضافه کند. در نتیجه این یک آپشن استاندارد نیست.

قیمت بیجینگ X5

مقرون به صرفه ترین مدل این خودرو در بازار خودرو چین 79/900 یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل 352/359/000 میلیون تومان. نسخه فول آپشن آن هم 109/900 یوان به فروش می رسد. براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم برابر 484/659/000 میلیون تومان خواهد بود.

ذکر یک نکته بسیار مهم لازم و لازم است. بیجینگ X5 دیگر در بازار چین فراوری نمی گردد. به همین علت انتخاب آن از سوی مکث موتور یک اشتباه بزرگ خواهد بود. چرا که X7 تمامی آن چیزی است که یک کراس اوور پنج نفره باید داشته باشد. پس انحراف مخاطبین به سمت این خودرو، یک شیطنت رسانه ای می تواند باشد!

منبع: بیت ران
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1976

به "مکث موتور و شریک تجاری چینی نو ، تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکث موتور و شریک تجاری چینی نو ، تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید