بازگشت ویروس غول پیکر زامبی

به گزارش تور کیش، بزرگترین ویروس شناخته شده در جهان که پس از 30000 سال انجماد ، هم چنان مسری است.

بازگشت ویروس غول پیکر زامبی

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع :راسخون

بزرگترین ویروس شناخته شده در جهان که پس از 30000 سال انجماد ، هم چنان مسری است.

مگا ویروس تازه Pithovirus sibericum (احاطه شده از طریق یک پوشش تیره بیرونی و قابل مشاهده با دو روش مختلف) در یک آمیب تک سلولی آلوده، باقی می ماند.

جولی بارتولی و شانتال ابریگل،آی جی اس و سینرس-آمو

برای بیش از 30000 سال، یک ویروس منجمد غول پیکر در شمال روسیه قرار داشت، بزرگترین ویروسی که تا کنون کشف شده است و بیش از آن هم منجمد نمی شود. این ویروس حتی بعد از هزاران سال قرار گرفتن در سرد خانه هنوز هم عفونی است. دانشمندان این ویروس Pithovirus sibericum را اصطلاحاً زامبی نامیده اند.

یوجین کونین، زیست شناس مرکز ملی اطلاعات بیو تکنولوژی در بتسدا Md که روی میکروب تازه هم کار نمی کرد؛ گفت: این ویروس نسبت به ویروس های غول پیکری که تا پیش از این شناخته شده اند بسیار فرق دارد.

کلمه ویروس معمولاً باعث می شود مردم به بیماری فکر کنند. ویروس ها می توانند باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها از سرما خوردگی تا فلج اطفال و ایدز شوند. اما نیازی نیست مردم از این میکروب تازه وحشت داشته باشند. به نظر می رسد مگا ویروس، تنها موجودات تک سلولی شناخته شده تحت نام آمیب را عفونی می کند.

این ویروس تازه می تواند مدت زیادی در یخ بندان دائمی زمین زنده بماند. لایه های خاک طی سال ها منجمد ماندند اما با تغییر آب و هوا، یخ بسکمک از منطقه ها شروع به آب شدن نمود. این شرایط توانست سایر ویروس هایی که مدت زیادی منجمد بودند را آزاد کند. دانشمندانی که ویروس بزرگ تازه را از زیر خاک درآوردند هشدار دادند که برخی از این ویروس ها ممکن است تهدیدی برای مردم باشند.

جین-مایکل کلاوری و چنتال ابر گل زیست شناسان دانشگاه ایکس - مارسیل فرانسه، میکروب تازهی به میزان 5ر1 میکرو متر (حدود شش صد هزارم یک اینچ) پیدا کردند. این ویروس به میزان حدود 15 ذره به هم پیوسته HIV، ویروس عامل ایدز، در درازای یک دیگر است. آن ها این ویروس را در یک تحقیق انتشار یافته در سوم مارس در انجمن علوم آکادمی ملی تشریح کردند.

کلاوری و ابر گل با ویروس های غول پیکر بیگانه نیستند. آن ها کمک کردند تا اولین ویروس غول پیکر حدود 10 سال گذشته کشف شود. این ویروس به قدرکافی بزرگ بود که بتوان زیر یک میکروسکوپ معمولی دید. نام آن Mimivirus مخفف تقلید میکروب ها است. این میکروب آن قدر بزرگ بود که ابتدا دانشمندان فکرک ردند یک موجود زنده است. در واقع ویروس ها از لحاظ تخصصی زنده نیستند زیرا نمی توانند تولید مثل کنند.

کلاوری در اخبار علمی گفت، تا زمان کشف Mimivirus ما این باور ساده لوحانه را داشتیم که تمام ویروس ها اساساً بسیار کوچک هستند.

تابستان گذشته، گروه کلاوری دومین خانواده از ویروس های غول پیکر را شناسایی کرد که در حال حاضر هنوز یکی از خانواده های کاملاً تازه معین شده است. ویروس های غول پیکر همان طور که از نامشان بر می آید دارای گونه های مختلفی هستند و به گفته کلاوری همین تنوع اساساً به سر در گمی در مورد انتظاری که از ویروس ها داریم می افزاید. کلاوری می گوید در اصل با Pithovirus کلاً از دست می رویم.

دانشمندان با ویروس تازه که در سیبری خوابیده بود به صورت کاملاً تصادفی سر در گم شدند. آن ها در مورد یک گیاه باستانی که از یخ بندان احیا شده است، شنیده اند. بنا بر این یخ بندان را به دست آورده و خاک را به غذای آمیب ها اضافه کردند. وقتی تمام آمیب ها از بین رفتند آن ها در جستجوی دلیل بودند و در این زمان بود که ویروس بزرگ تازه را کشف کردند.

کونین از مرکز ملی اطلاعات زیست شناختی می گوید اکنون با توجه به یافته های تازه، دانشمندان نمی دانند ذرات ویروسی تا چه حد می توانند بزرگ باشند. او هم چنین اظهار می کند که اگر فردا حتی عامل بزرگتری هم بیاید من هیجان زده خواهم شد اما خیلی شگفت زده نمی شوم.

کلمات کلیدی

ایدز (مخفف سندرم نقص ایمنی اکتسابی): بیماریی است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و مقاومت بدن را در برابر عفونت ها و برخی سرطان ها به شدت کاهش می دهد. این بیماری به دلیل میکروبHIV به وجود می آید. (HIV را هم ببینید).

آمیب: یک میکروب تک سلولی است که با دریافت غذا و حرکت از طریق پراکنش یک ماده بی رنگ به نام پروتو پلنام، به صورت انگشتی توسعه می یابد. آمیب ها هم در محیط های مرطوب آزاد زندگی می کنند و هم انگل هستند.

زیست شناسی: مطالعه موجودات زنده است. دانشمندانی که آن ها را مطالعه می کنند به نام زیست شناس شناخته می شوند.

HIV (مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی): یک ویروس بالقوه مرگ بار است که به سلول های سیستم ایمنی بدن حمله کرده و باعث سندرم ضعف ایمنی اکتسابی یا ایدز می شود.

عفونت: بیماریی که می تواند بین موجودات منتقل شود.

عفونی: میکروبی که می تواند به انسان ها، حیوانات یا سایر موجودات زنده منتقل شود.

انگل: موجودی که از سایر اندام ها تحت نام میزبان بهره مند می شود اما هیچ نفعی ارائه نمی کند. مثال کلاسیک انگل شامل کنه ها، کک ها و کرم های نواری است.

ذره: میزان بسیار جزئی یا ریز از چیزی.

یخ بندان دائمی: زمین همیشه یخ زده.

فلج اطفال: یک بیماری ویروسی عفونی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و می تواند باعث فلج دائم یا موقت شود.

ویروس: عوامل عفونی کوچک متشکل از RNAیا DNAاحاطه شده از طریق پروتئین است. ویروس ها تنها از طریق تزریق مواد ژنتیکی خود در سلول های موجودات زنده می توانند تولید مثل کنند. اگر چه دانشمندان به ویروس ها به نام زنده یا مرده اشاره می کنند اما در واقع هیچ ویروس زنده ای وجود ندارد. ویروس ها آن طور که حیوانات غذا می خورند یا گیاهان برای خود غذا تولید می کنند، تغذیه نمی کنند. آن ها باید ساختار سلولی سلول های زنده را بدزدند تا زنده بمانند.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1784

به "بازگشت ویروس غول پیکر زامبی" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازگشت ویروس غول پیکر زامبی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت ویروس غول پیکر زامبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید