سال بلو و کتاب هدیه هومبولت

به گزارش تور کیش، سال بلو Saul Bellow در دهم ژوئن 1915، در کبک کانادا به جهان آمد. پدر و مادرش، یهودی و از مهاجران روس بودند. در هشت سالگی به بیماری تنفسی مبتلا شد و به گفته برخی با خواندن کلبه عمو تام انگیزه نویسندگی در او شکل گرفت.

سال بلو و کتاب هدیه هومبولت

پس از چند سال زندگی در کبک، در سال 1924، رهسپار شیکاگو شدند، جایی که بیشترین ذهنیت او برای رمان هایش، شکل گرفت.

مدرک کارشناسی خود را در رشته جامعه شناسی و مردم شناسی در سال 1937 از دانشگاه نورث وسترن أخذ نمود و بعد برای ادامه به دانشگاه ویسکانسن رفت.

در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی پیوست و در مدت خدمتش اولین رمان خود - مرد معلق - را نوشت؛ رمان مرد معلق داستان ژوزف است که با همسرش ایوا زندگی می کند. او تصمیم می گیرد به ارتش آمریکا بپیوندد؛ ولی ارتش هفت - هشت ماهی او را علاف کرده و او یادداشت روزانه خودش را در این مورد می نویسد. مجموع این نوشته ها همین رمان مرد معلق است.

در سال 1948، بلو با دریافت بورس تحصیلی گوگنهایم به پاریس رفت و در آن جا ماجراهای اوگی مارچ را نوشت. مدتی هم در نیویورک زندگی کرد بعد در سال 1962 به شیکاگو برگشت، چرا که آن جا را بیشتر از نیویورک، نشانگر آمریکا می دانست، همچنین می توانست با دوستان قدیمی خود در ارتباط باشد.

رمان هرتزوگ (1964)، عنوان پرفروش ترین کتاب آمریکا را از آن خود کرد. بلو، سال ها در دانشگاه های مختلف - چه به صورت هیأت علمی یا مدعو - تدریس نمود؛ از جمله دانشگاه های: پیل، مینه سوتا، نیویورک، پرینستون، پورتوریکو، شیکاگو، بستون و کالج بارد.

نوبل ادبیات سال 1976 به او اهدا شد. علاوه بر این، بسیاری از جوایز و نشان های دیگر را نیز دریافت نمود، از جمله: جایزه پولیتزر، نشان لژیون دونور، جایزه اُ هنری، جایزه ادبی سنت لوییس، مدال ملی هنر و تعدادی جوایز دیگر.

پایان پس از سالها تدریس و تألیف و فعالیت هنری، در پنجم آوریل 2005 در بروکلین ماساچوست درگذشت.

از جمله آثار سال بلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرد معلق (1944)
  • قربانی (1948)
  • ماجراهای اوگی مارچ (1953)
  • زندگی در دم (1956)
  • هندرسن، پادشاه باران (1959)
  • هرتزوگ (1964)
  • خاطرات مازویی و داستانهای دیگر (1968)
  • سیارهی آقای ساملر (1970)
  • هدیه هومبولت (1975)
  • دسامبر رئیس دانشکده (1982)
  • بیشتر آدمها از دل شکستگی می میرند (1987)
  • سرقت (1989)
  • چیزی که از من به یادگار بماند (1991)
  • واقعی (1997)
  • راولشتاین (2000)

بلو، علاوه بر این رمان ها، رمان ها، داستانهای کوتاه دیگر و نمایش نامه نیز نوشته است. بلو را یکی از تأثیرگذاران ادبیات نوی آمریکا می دانند.

هدیه هومبولت

چارلی سیترین، مرد جوان باهوش و علاقه مند به ادبیات، برای دیدار با شاعر محبوبش فون هومبولت فلایشر به دهکده گرینویچ در شیکاگو می رود.

رفاقتی میان آن دو شکل می گیرد. بعدها چارلی سیترین نویسنده معروفی می شود. دو جایزه پولیتزر و یک جایزه افتخاری از دولت فرانسه می برد و اجرای نمایشنامه اش در برادوی پول فراوانی نصیبش می کند ولی هومبولت که پیش تر به عنوان استعداد جدیدی در ادبیات شناخته شده بود کم کم از دور خارج می شود. رفاقت جایش را به کینه می دهد.

سال ها بعد، هومبولت در تنهایی و فقر و دیوانگی می میرد اما سایه او همچنان بر زندگی چارلی سیترین میانسال سنگینی می کند. چارلی در گیر و دار مسائل شخصی اش -که گاه به کمدی پهلو می زند- همچنان در جستجوی خرد و فرزانگی ای است که هومبولت در عین دیوانگی از آن برخوردار بود.

همسر سابق چارلی و معشوقه جدیدش مسائل مالی فراوانی برای او ایجاد می کنند؛ و در این بین لات خرده پایی به نام رونالد کانتابیل که از چارلی پول طلب دارد اوضاع را آشفته تر می کند. همسر کانتبایل قصد دارد پایان نامه ای دربارهٔ هومبولت بنویسد و برای به دست آوردن اطلاعات چارلی را رها نمی کند.

درست در زمانی که چارلی کاملاً ورشکست شده و معشوقه جوانش هم او را رها کرده، فیلمی بر اساس فیلمنامه ای که سال ها قبل چارلی و هومبولت با هم نوشته بودند ساخته می شود و به داد چارلی می رسد. این فیلم که کمدی ای دربارهٔ آدم خواری است، استعاره ای است که بارها در رمان تکرار می شود.

کتاب هدیه هومبولت

نویسنده : سال بلو

مترجم : سهیل سُمّی

گروه انتشاراتی ققنوس

600 صفحه

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1021

به "سال بلو و کتاب هدیه هومبولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال بلو و کتاب هدیه هومبولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید