با خطرناک ترین خوراکی های جهان آشنا شوید

به گزارش تور کیش، گیاهان و جانورانی در این جهان وجود دارند که خوردن آن ها سمی بوده و خطر مرگ را برای انسان بدنبال دارد. در گذشته افراد گاهی خطرناک ترین خوردنی های جهان را نمی شناختند و در اثر استفاده ناآگاهانه از آن ها دچار مسائل جسمی مختلف یا حتی مرگ می شدند. آسیب دیدن این افراد باعث شد تا سایر مردم از خطر سمی بودن این مواد آگاهی یافته و از مصرفشان پرهیز نمایند. در حال حاضر، بسیاری از این مواد شناسایی شده اند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. اما جالب است بدانید بعضی از گیاهان یا جانوران هستند که با وجود خطرناک بودن، همچنان به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده بوده و حتی محبوبیت بسیار بالایی نیز دارند! در مقاله خطرناک ترین غذاهای جهان همراهمان بمانید تا با خطرناک ترین خوراکی های جهان و راه های ایمن کردنشان آشنا شویم.

با خطرناک ترین خوراکی های جهان آشنا شوید

بادام هندی

شاید از شنیدن نام بادام هندی در لیست خطرناک ترین خطرناک ترین خوراکی های جهان تعجب نموده باشید! بادام هندی یکی از بی مثال ترین مغزهایی است که در ظرف آجیل شما دیده می شود. حتما با خود می گویید بارها این بادام را استفاده نموده اید و هیچ اتفاقی برایتان نیفتاد. درست است! شما بادام هندی را در قالب بو داده تهیه و صرف می نمایید. بادام هندی خام دارای یک ماده شیمیایی سمی با نام اوروشیول (Urushiol) بوده که مصرف آن شوک آلرژی برای انسان داشته و خوردن زیادش سبب مرگ می شود.

مانیوک

مانیوک (Manihot) یا کاساوا (Cassava) یک گیاه گرمسیری است که ارزش تغذیه ای بالا و خواص بسیار زیادی دارد. ریشه این مورد از خطرناک ترین خوردنی های جهان خاصیت دارویی داشته و برای سلامت چشم، بهبود زخم، افزایش اشتها مورد استفاده هست. مانیوک علاوه بر خواص درمانی، دارای طعم منحصربفردی نیز است. از این رو، شمار بالایی از کشورها از آن تحت نام یک ماده مفید و خوش طعم در غذاهای اصلی خود بهره می برند. البته دقت فرمایید که مانیوک حتما باید به صورت پخته شده مورد استفاده است. خوردن ریشه، پوست و برگ های گیاه مانیوک به صورت خام بسیار سمی بوده و باعث ورود ترکیب شیمیایی لینامارین (Linamarin) به بدن می شود.

آکی

آکی (Ackee) میوه ملی جامائیکا بوده و در این منطقه بی مثال هست. این میوه پس از رسیدن به رنگ قرمز در می آید و برش می خورد. در این حالت، بخش های کرم رنگی از آن بیرون می زنند که بر روی هریک از آن ها نیز دانه ای سیاه رنگ وجود دارد. قسمت های کرم رنگ بخش قابل استفاده میوه آکی هستند که خورده خواهند شد. بخش خوردنی این مورد از خطرناک ترین خوراکی های جهان باید قبل از مصرف جوشانده و خوب پخته شود. میوه آکی خام دارای سمی با نام هیپوگلیسین (Hypoglycin) بوده که خوردن آن تهوع و استفراغ شدید را در انسان بدنبال دارد.

آقطی

آقطی که به آن انگور کولی نیز گفته می شود، نوعی گیاه دارویی است که جنبه پزشکی بسیاری دارد. این گیاه در نقاط نیمه گرمسیری و معتدل رشد می نماید و میوه هایی به رنگ آبی و سیاه شبیه به دانه های ریز انگور دارد. میوه آقطی در طب سنتی مقامی والا داشته و از آن شربت و شیره برای درمان بعضی از بیماری ها تهیه می شود. این مورد از خطرناک ترین خوردنی های جهان زمانیکه به طور کامل رسیده باشد، مسئله ای را ایجاد نمی نماید، اما آقطی خام سمی بوده و خوردنش باعث اسهال و تشنج می شود.

صدف های خونی

صدف یکی از انواع غذاهای دریایی بوده که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای آسیای شرقی خورده می شود. صدف مانند دیگر خوراکی های دریایی از بهای غذایی بالایی برخوردار است، اما خطراتی نیز دارد. یکی از انواع صدف هایی که به عنوان صدف خوراکی مصرف و در تهیه سوشی استفاده می شود، صدف خونی (Bloody Clam) است. این نوع از خطرناک ترین غذاهای جهان به دلیل رنگ قرمز تیره ای که دارد، به این نام ملقب است. مصرف صدف قرمز یا صدف خونی خطرناک بوده و ابتلا به بیماری های عفونی را بدنبال دارد.

کائستر هاکاری

کائستر هاکاری (kaestur hakarl) غذای سنتی مردم ایسلند است که از تکه های گوشت و پوست کوسه گرینلند آماده می شود. سیستم دفع ادرار کوسه با دیگر جانداران کمی متفاوت بوده و تصفیه و دفع ضایعات بدن این حیوان به وسیله پوست انجام می شود. از این رو، پوست کوسه سموم زیادی را در خود داشته و دارای اسید اوریک و تری متیل آمین اکسید موجود در ادرار هست. در نتیجه، خوردن این غذا خطرناک بوده و ممکن است مشکلاتی را بدنبال داشته باشد.

ماهی بادکنکی

ماهی بادکنکی یکی از انواع ماهی هایی است که تحت نام غذایی اعیانی شناخته می شود. این ماهی در قسمت تخمدان، کبد و روده دارای ماده ای سمی با نام تترودوتوکسین (Tetrodotoxin) است. تترودوتوکسین یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک بوده تا جایی که سم موجود در آن 200 برابر کشنده تر از سم سیانور تخمین زده شد. سم موجود در یک ماهی بادکنکی می تواند جان 30 انسان را بگیرد و آن ها را به کام مرگ بکشاند. از این رو، برای پخت این مورد از خطرناک ترین غذاهای جهان از سرآشپزهای بسیار حرفه ای و آموزش دیده استفاده شده و ماهی قبل از طبخ کاملا سم زدایی می شود.

هشت پا

هشت پا یکی از انواع موجودات دریایی است که به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار گرفته و پس از پخته شدن سرو می شود. هشت پای پخته شده هیچ خطری برای انسان ندارد. مشکل زمانی ایجاد می شود که بعضی از افراد ترجیح می دهند این خوراکی را به صورت زنده و زمانیکه پاهایش هنوز جان دارند، استفاده کنند. در این صورت ممکن است هشت پا در دهان آن ها حرکت کند. تقلای زیاد هشت پا در گلو باعث ایجاد خفگی و مرگ انسان می شود.

عروس دریایی نومورا

عروس دریایی نومورا (Nomura Jellyfish) یکی از گونه های عروس دریایی بوده که تحت نام ماده غذایی در کشور ژاپن هست. این جاندار نیز در بخش هایی از بدن خود دارای ماده سمی و کشنده بوده که خوردن آن برای انسان خطرناک است. آشپزان ژاپنی باید دقت داشته باشند تا این بخش ها را از بدن نومورا جدا نموده و مورد استفاده قرار ندهند.

قورباغه آفریقایی

شاید خوردن قورباغه برای ما ایرانی ها چندان جذاب به نظر نرسد، اما در بسیاری از کشورهای جهان قورباغه را به عنوان یک خوراکی خوشمزه مورد استفاده قرار داده و از خوردن آن لذت می برند. قورباغه آفریقایی یکی از انواع قورباغه هایی بوده که در تهیه غذا از آن استفاده می شود و هواداران بسیاری نیز دارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که پوست این قورباغه و بعضی از اندام های بدنش سمی هستند و نباید مصرف شوند. خوردن بخش های سمی بدن این قورباغه باعث نقص کلیه و حتی مرگ می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 930

به "با خطرناک ترین خوراکی های جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با خطرناک ترین خوراکی های جهان آشنا شوید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خطرناک ترین خوراکی های جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید