تبرئه 20 سازمان فعال حقوق بشری در مصر

به گزارش تور کیش، دستگاه قضایی مصر در آستانه سفر رئیس جمهوری این کشور به فرانسه پرونده 20 سازمان حقوق بشری را که به دریافت غیر قانونی بودجه خارجی متهم شده بودند، مختومه و این سازمان ها را تبرئه کرد.

تبرئه 20 سازمان فعال حقوق بشری در مصر

روزنامه الحره نوشت، در آستانه سفر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به فرانسه، علی مختار، قاضی پرونده 20 سازمان غیر دولتی که در حوزه حقوق بشر فعالیت می نمایند، پس از تحقیقاتی که از سال 2011 آغاز شده، حکم تبرئه آنها را صادر کرد و دستور داد، اقدامات کیفری در حق این سازمان ها اعمال نشود، اموال این سازمان ها از حالت بلوکه شدن خارج و حکم ممنوع السفر بودن اعضای آنها نیز لغو شود.

با این وجود، سرنوشت سازمان هایی که از سال 2016 مورد تحقیق و بازپرسی قرار گرفته اند، فعلا تعیین نیست.

دادستانی کل مصر روز پنجشنبه حکم آزادی سه تن از مسوولان یک سازمان حقوق بشری را داد که بازداشت آنها در ماه نوامبر موجی از خشم را در خارج از کشور برانگیخته بود.

پرونده سازمان های حقوق بشری به دسامبر 2011 برمی شود زمانی که مقر تعدادی از سازمان های غیر دولتی مانند سازمان های آمریکایی انستیتوی دموکراتیک ملی، انستیتوی جمهوری بین المللی، خانه آزادی و نیز بنیاد کنراد آدناور آلمان تفتیش شد. اقدامی که اعتراضات بین المللی شدید و تنش با واشنگتن را به همراه داشت. این سازمان ها به دریافت بودجه غیرقانونی خارجی و دخالت در امور سیاسی کشور متهم شدند.

در آن موقع چند ماه پس از سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری اسبق مصر، کشور درگیر تظاهرات در مخالفت با مقامات دولت انتقالی به رهبری و نظارت ارتش بود و مسوولان دولتی جنبش های مدنی را کوشش برای برهم زدن ثبات متهم می کردند.

در سال 2013، 43 تن از کارکنان این سازمان ها از جمله سازمان های اروپایی و آمریکایی به بین یک تا پنج سال حبس محکوم شدند و پس از سه سال دادگاه مصر اموال تعدادی از این سازمان های غیر دولتی را بلوکه و اعضای آنها را ممنوع السفر کرد و تحقیقات درباره دیگر سازمان ها را هم آغاز کرد.

مدافعان حقوق بشر نیز نسبت به فرش قرمزی که در فرانسه برای سیسی پهن شده، ابراز تعجب کردند و از پاریس خواستند به جای حرف عمل کند و در این سفر که از امروز (یکشنبه) آغاز می شود حمایت نظامی از مصر را به آزادی بازداشتی های سیاسی مشروط کند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1338

به "تبرئه 20 سازمان فعال حقوق بشری در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبرئه 20 سازمان فعال حقوق بشری در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید