تحویل ریرا شروع شد ؛ قیمت و آنالیز مسائل کراس اوور ایران خودرو

به گزارش تور کیش، از امروز تحویل ریرا شروع شد ه است. کراس اوور ایران خودرو که در زمان تست ریرا مسائل بسیاری داشت، در نسخه تحویلی به مشتریان اصلاح شده است؟ قیمت و آنالیز ارزش خرید این خودرو را بخوانید.

تحویل ریرا شروع شد ؛ قیمت و آنالیز مسائل کراس اوور ایران خودرو

خبرنگاران - الهام زهره وند: اواخر مرداد ماه سال 1403 ریرا به قیمت یک میلیارد و 130 میلیون تومان، به صورت مستقیم به وسیله ایران خودرو فروخته شد. قرار است با شروع تحویل ریرا ، پنج هزار دستگاه از این محصول در چند ماه آینده تحویل مشتریان گردد.

زمان تحویل ریرا مسائل آن بر طرف خواهند شد؟

امروز 24 آذر ماه 1403- تحویل ریرا به مشتریان شروع شد . در مردادماهی که گذشت، خبرنگاران یک نسخه از ریرا را از ایران خودرو تحویل گرفت و تست و آنالیز کرد. نسخه تحویل شده ی ریرا به خبرنگاران ، دارای ایرادات متعددی بود. مسائل کیفی، مونتاژی، برقی، فرمان و قوای محرکه، از جمله مسائل ریرا در تست اجرا شده، به وسیله خبرنگاران بودند. حالا تعیین نیست که آیا این حجم از اشکالات در زمان تحویل خودرو ریرا به مشتریان، بر طرف شده است یا خیر؟ با توجه به نقدها خبرنگاران در جریان تست ریرا که به صورت مستند ثبت و ضبط و منتشر شد، ایران خودرو خبرنگاران را برای مراسم تحویل ریرا دعوت نکرد، تا ببینیم آیا چیزی تغییر نموده است یا خبر؟ پر واضح است که نبود یک رسانه منتقد، کار را برای برگزارکنندگان این مراسم راحت می نماید!

تست ریرا زیر میکروسکوپ خبرنگاران

ریرا اولین خودرو ایرانی در کلاس کراس اوورها است. پلت فرم این خودرو بر گرفته از پلت فرم پژو 2008 مدل 2020 است. ریرا از قوی ترین پیشرانه فراوری داخل با نام EFP توربو استفاده می نماید. این پیشرانه 1.7L توربو شارژ توانایی فراوری 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور را دارد. بعلاوه پیشرانه از نوع VVT دوبل است. گیربکس ریرا از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE است. تعلیق جلو ریرا از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع تیر پیچشی با لول فنر است. وزن خودرو نیز معادل 1425 کیلوگرم است. تعیینات فنی ریرا روی کاغذ تا حد زیادی شبیه پژو 2008 است و از نظر امکانات و تعیینات قوای محرکه، رقیب بیشتر کراس اوورهای چینی بازار کشور است.

هوشمندی گیربکس در تست ریرا

گیربکس ریرا نسل هفتم گیربکس DAE است که در واقع کپی و مقرون به صرفه شده گیربکس آیسین ژاپن است. یعنی همان نمونه ای که در پژو 2008 استفاده شده است. اما با کمی راندنِ پژو 2008 در می یابید که گیربکس آیسین بسیار هوشمند است. گیربکس آیسین پژو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، مانند ریرا دنده را سبک نمی نماید، بلکه با حفظ دنده موجود و دور موتور در محدوده میانه، (حدود 4000 RPM) همواره گوش به فرمانِ راننده است.

برای نمونه در تست ریرا، جاهایی که ریرا با دنده6 در حال حرکت است، گیربکس پژو 2008 دنده چهار و دور موتور 4000 RPM را بر می گزیند. به این ترتیب شما هرگز حس حرکت با دنده مرده را در پژو 2008 تجربه نمی کنید. هنگام فشردنِ پدال گاز در این حالت و بسته به میزانِ فشردنِ آن، پژو 2008 یا با همان دنده چهار و دور بالای موتور به حرکت ادامه می دهد یا بلافاصله دنده سه را انتخاب می نماید.

اما در این موقعیت مشابه، گیربکس ریرا روی دنده6 و دور موتور روی حدود 2000 RPM است. هنگام فشردنِ پدال گاز برای سبقت گیری با ریرا، گیربکس باید از دنده6 به دنده چهار یا سه، معکوس بکشد که معمولا انتخاب گیربکس اشتباه است. این در حالی است که دور موتور خودرو نیز باید از حدود 2000 RPM به حدود 4000 RPM برسد تا خودرو معکوس بکشد. این موارد باعث تاخیر زیاد در معکوس کشی و زور زدنِ بیش از حد خودرو می شوند. در یک کلام رانندگی با ریرا روان نیست و باید بین راندنِ خودرو با دنده مرده، و شتاب کم و معکوس کشیدن و ترمز گرفتن های پیاپی، یک گزینه را انتخاب کنید.

گزارش درگ ریرا و پژو 2008 / اسب های نو ایرانی یا اسب های کهنسال فرانسوی؟ را در این لینک بخوانید. بعلاوه برای آگاهی از مسائل گیربکس ریرا و کالیبراسیون آن و اینکه بدانید راهکار چیست؟این گزارش را بخوانید.

لرزش شدید موتور ریرا

هنگام تست ریرا با موضوع عجیبی روبه رو شدیم. پیشرانه خودرو در حالت آرام به شدت دچار لرزش بود، به طوری که توانایی نگه داشتن یک بطری آب را نداشت! این لرزش با روشن کردنِ سیستم تهویه بیشتر هم می شد. خودرو گاهی در دورهای پایین دچار ریپ زدن، و خام سوزی می شد.

ضعف هندلینگ و سواری

سیستم تعلیق ریرا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیر پیچشی با لول فنر است. تیون فنربندی ریرا در بخش عقب بسیار نرم در نظر گرفته شده است. به طوریکه در تست ریرا، هنگام رانندگی در مسیرهای صاف اتوبانی، تعلیق خودرو بسیار نرم عمل می نماید. اما با رسیدن به دست میزانای عمیق یا هنگام ورود به پیچ، نرم بودنِ بیش از حد تعلیق عقب ریرا، باعث ایجاد تلاطم شدید در بدنه خودرو می گردد و خودرو را تا مرز انحراف پیش می برد.

به نظر می رسد فنربندی عقب ریرا هم خیلی نرم است، و هم ضعیف. چرا که فنربندی خودرو توانایی کنترل بازی بدنه، و نیز نگه داشتنِ موقعیت کابین را ندارد. به این ترتیب عقب خودرو حرکات گهواره ای و عرضی کنترل نشدنی دارد که نه تنها آرامش سرنشینان به ویژه ردیف عقب را به هم می ریزدِ بلکه باعث کوبش های شدید عقب خودرو نیز می گردد.

هنگام ورود به پیچ با سرعت حدود 55 کیلومتر نیز بدنه خودرو دچار تلاطم شدید شده، و سیستم کنترل پایداری مدام باید وارد عمل گردد تا جلوی انحراف خودرو را بگیرد. پژو 2008 نیز از سیستم تعلیق مشابهی بهره می برد، اما نرمی آن به میزان ست و خودرو در پیچ ها تعادل بسیار خوبی دارد.

در مجموع باید گفت افزایش ابعاد بدنه، وزن و کاهش فاصله محوری ریرا نسبت به پژو 2008 و بعلاوه، نرم و ضعیف بودن تعلیق عقب خودرو، باعث به هم ریختن راید هندلینگ ریرا شده است. بخش زیادی از این مسائل با اصلاح سیستم تعلیق و فنربندی عقب ریرا با توجه به وزن و ابعاد خودرو، قابل برطرف است.

آنالیز عملکرد ترمز

ترمزهای ریرا از نوع دیسکی در هر دو چرخ هستند که به ABS و EBD هم مجهزند. اما عملکرد ترمزهای خودرو در تست ریرا مناسب نیست و علاوه بر احتیاج به فشار بیش از حد برای توقف، خلاصی زیاد پدال ترمز نیز آزار دهنده است. به طوریکه پدال ترمز وقتی به حدود 30 درصد انتهایی بازه حرکت خود می رسد، عمل می نماید و در بخش بالا خلاصی دارد. از این گذشته، رفتار ترمز خودرو هم خطی و یکنواخت نیست و هر بار به یک شکل عمل می نماید. گاهی پس از گاز دادن و ترمز ناگهانی، پدال ترمز زیرِ پا خالی می گردد و ممکن است مربوط به عملکرد پمپ خلا ترمز باشد.

عملکرد فرمان در تست ریرا

فرمانِ ریرا از نوع برقی است و بسیار نرم عمل می نماید. اما موضوع اینجاست که در کمال تعجب در سرعت های بالا سفت نمی گردد. فرمان ریرا در همه سرعت ها نرم است و خلاصی هم دارد. این موضوع باعث تلاطم شدید خودرو هنگام فرمان دادن یا لایی کشی می گردد. در صورتی که فرمان برقی خودروهای برند، هنگام رانندگی با سرعت های پایین و جهت پیچیدن در کوچه ها یا پارک کردن، بسیار نرم است. اما با افزایش سرعت سفت شده، و ایمنی خودرو هنگام انجام مانور را بیشتر می نماید.

مسائل عایق بندی کابین

صدای بیش از حد برخورد باد با کابین ریرا در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت بسیار به چشم می آمد. کیفیت عایق بندی ریرا چندان مناسب نیست و چیزی مانند دنا پلاس است. در حالی که کیفیت عایق بندی تارا بهتر است.

ایرادات برقی

هنگام تست ریرا به ایرادات برقی عجیب و غریبی بر خوردیم. ریموت خودرو خراب شد و دکمه های آن به خوبی کار نمی کردند. در خودرو با ریموت باز نمی شد و باید تنها با استفاده از سوییچ اضطراری و با چرخاندن قفل در، آن را باز می کردیم. بعلاوه، قفل های داخلی خودرو کیفیت خوبی نداشتند و نیروی زیادی جهت باز و بسته کردن می طلبیدند. قفل مرکزی خودرو هم خراب بود.

در صندوق عقب برقی فقط گاهی از روی در صندوق باز می شد و باید آن را از داخل کابین یا روی ریموت باز می کردیم. دسته دنده خودرو تاخیر داشت و گاهی با چند بار فرمان دادن هم شرایط گیربکس را تغییر نمی داد. مانیتور مرکزی خودرو گاهی اوقات هنگ می کرد و روی تصاویر قبلی دوربین قفل می ماند. کیک سنسور صندوق عقب عمل نمی کرد. نور مخفی های کابین قطع و وصل می شدند. چراغ دنده عقب خودرو نیز اتصالی داشت و گاهی در شرایط دنده عقب چشمک می زد.

منبع: بیت ران
انتشار: 24 آذر 1403 بروزرسانی: 24 آذر 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2340

به "تحویل ریرا شروع شد ؛ قیمت و آنالیز مسائل کراس اوور ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحویل ریرا شروع شد ؛ قیمت و آنالیز مسائل کراس اوور ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید