جلوگیری از سفیدی موها با طب سنتی

به گزارش تور کیش، هیچ فردی از دیدن موی سفیدش در آینه شاد نمی شود و سفیدی موها همیشه حس ناخوشایند دور شدن از جوانی را در انسان ایجاد می کند؛ اما فکر نکنید که چون برخی از موهایتان سفید شده است دیگر خواه نا خواه موهای دیگرتان هم سفید می شوند و شما نمی توانید کاری برای جلوگیری انجام دهید چرا که با دنبال کردن توصیه ها و راهکارهایی می توانید زیبایی و جوانی موهایتان را تا مدت های مدید حفظ کنید.

جلوگیری از سفیدی موها با طب سنتی

بروز موهای سفید با عوامل زیر تعیین می شود

1- ژنتیک
متخصصان می گویند ژن ها عامل اصلی تعیین کننده این هستند که موهایتان در چه سنی رنگدانه از دست بدهند.

برای بعضی افراد، این اتفاق حتی ممکن است قبل از 20 سالگی بیفتد و برای بعضی دیگر، اولین تارهای سفید نسبتاً دیر مشاهده می شوند.

هر چه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگتان زودتر موهایشان سفید شده باشد، احتمال این که موهای شما هم زود سفید شوند، بیشتر است.

2- کمبود ملانین
در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن موهاست. فراوری ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد.

کمبود این مواد مغذی باعث می شود مقدارِ ملانین، از حد قابل قبول پایین تر بیاید.

3- عدم تعادل هورمون ها
هورمون های شما تأثیر زیادی بر روی رنگدانه موهایتان دارند. عدم تعادل آن ها می تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود.
4- بعضی شرایط پزشکی
بعضی شرایط اساسی پزشکی می توانند باعث از بین رفتن رنگدانه در موهایتان شوند. آن ها عبارت اند از: کمبود ویتامین B12 یا مسائل غده تیروئید و هیپوفیز.
5- استرس
استرس ناشی از برنامه های سرسام آور و مشغله های زیاد کاری، یکی دیگر از دلایل مهم خاکستری شدن زودهنگام موهاست؛ چه به تنهایی و چه به دلیل افزایش دیگر عادات نادرست مثل مصرف بیشتر فست فودها و... در این شرایط.
6- مواد شیمیایی
بعضی اوقات، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون ها، رنگ موها و غیره ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود و یا می تواند با ایجاد عفونت یا آلرژی به طور غیرمستقیم موجب خاکستری شدن زودرس موها شود.
7- عوامل خارجی
تغییر در رنگ موی شما می تواند به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض بعضی مواد شیمیایی رخ دهد. این عوامل فرایند پیری را تسریع می کنند.

اخیراً در مورد فقدان رنگدانه در مو یک موفقیت اساسی حاصل شده است؛ به طوری که تعیین شد فولیکول های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می کنند که با گذشت زمان انباشته می شوند و با رنگ زدایی از موها باعث خاکستری شدن و در نهایت سفید شدن آن ها می شوند. با از بین بردن این تجمع، این امکان وجود دارد که موهای شما رنگ طبیعی خود را دوباره به دست بیاورند.

8- چاقی
در مطالعه ای که در سال 2015 در مجله the American Academy of Dermatology منتشر شد، دانشمندان مشاهده کردند افراد چاق ممکن است با افزایش خطر ابتلا به خاکستری شدن زودرس موها روبرو شوند. بدین منظور بهتر است وزنتان را در محدوده طبیعی نگه دارید.
9- کمبود ویتامین D
همان طور که ذکر شد بعضی کمبودهای غذایی می توانند موجب خاکستری شدن موها شوند؛ یکی از آن ها کمبود ویتامین د است.

یک مطالعه منتشرشده در مجله بین المللی Trichology نشان داد بچه هایی که دچار موهای خاکستری زودرس بودند، در مقایسه با گروه کنترل، به مقدار قابل توجهی دچار کمبود یا مقدار ناکافی از ویتامین د بودند.

10- بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا
بیماری پوستی خود ایمنی آلوپسی آره اتامی تواند منجر به سفید شدن تارهای مو شود. طبق توضیحات بنیاد ملی آلوپسی آره آتا، مبتلایان به این بیماری ممکن است موهای سر یا بدنشان را کاملاً از دست بدهند.

این اتفاق به این دلیل می افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موها می شود و وقتی موی تازه رشد کرد، سفید می شود. 1

بهترین درمان های طبیعی خانگی برای رفع و درمان سفید شدن موها در سنین پایین

1. درمان سفیدی مو با پیاز و آبلیمو
آب پیاز حاوی آنزیمی است هیدروژن پروکسید را خنثی می کند برای همین از سفیدی موها جلوگیری می کند.

برای تهیه این نسخه یک پیاز میانه را پوست کنده و داخل میکسر بریزید، آب آن را بگیرید و باآبلیمو ترکیب کنید وهر شب روی موهای سر ماسک کنید تا نتیجه اش را ببینید.

2. درمان سفیدی مو با روغن نارگیل و لیمو
برای استفاده از این درمان مراحل زیر را دنبال کنید:

به مقدار کافی روغن نارگیل و روغن لیمو را تهیه کنید (بسته به مقدار طول مو) و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و این ترکیب را روی موها بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا زمانی که موها کاملا تغذیه شود و حدود 30 دقیقه بعد کاملاً با آب شستشو دهید و برای دستیابی به بهترین نتیجه در مراقبت و درمان اولیه موها این روش را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

3. درمان سفیدی مو با جینسینگ
تنها کاری که برای این درمان باید انجام دهید این است که مقدار زیادی آب جینسینگ را برای تحریک گردش خون و تامین خون کافی برای درمان زودرس موهای سفید بنوشید.
4. برگ های کاری برای درمان سفیدی مو
برای درمان می توانید برگهای کاری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و یا می توانید به صورت پودر در بیاورید و به غذای خود تان بیافزایید.

و یا می توانید مقداری برگ کاری و روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید و با مقداری آب بجوشانید و سپس مستقیما روی پوست سر خود اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 15 تا 20 دقیقه با آب شستشو دهید که با انجام این درمان خیلی سریع به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

5. روغن بادام برای رفع سفیدی مو
هفته ای یک تا دو بار پوست سرتان را با روغن بادام مرطوب کنید و این کار را پس از شامپو زدن انجام دهید تا به نتایج مطلوب برسید، که باعث کاهش موهای سفید و استحکام و بهبود کیفیت موها خواهد شد.
6. برگ توت سفید همان میوهای که برگش سفیدی مو را درمان میکند
مقداری برگ توت را با آب کاملا جوشانده و مقداری روغن کنجد را به این ترکیب اضافه کنید و هر روز از این روغن برای شانه کردن موهایتان استفاده کنید. ا

ستفاده از این روش درمانی از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری می کند.

7. گیاه مریم گلی و پیاز برای درمان سفیدی زودرس مو
30 گرم از گیاه مریم گلی ، 3 عدد پیاز سبز ، 3 تکه زنجبیل ، 30 گرم شکر و 3 کاسه آب را تهیه کنید و تمام مواد را درون یک قابلمه بریزید و بجوشانید تا حدود یک کاسه در آن باقی بماند و این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
8. درمان سفیدی مو با گندم و جو
یک مشت گندم یک مشت جو را داخل میکسر بریزید و مخلوط آنها را بر روی سر ماسک کنید . این ماسک را بعد از ساعتی از روی موها بشویید. 2

پیشگیری از سفیدی موها با رعایت این نکات

استرس را حذف کنید.

تغذیه خوب داشته باشید: یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین های گروه B به خصوص B12

مصرف کافئین، آرد سفید و قندهای تصفیه شده را محدود کنید.

تا می توانید طبیعی زندگی کنید: از میوه و سبزیجات طبیعی بیشتر و از مواد غذایی فراوری شده کمتر استفاده کنید.

از مصرف ماهی خصوصاً سالمون غافل نشوید.

موهایتان را با حنا آشنا کنید.

به مقدار کافی به بدنتان آبرسانی کنید.

ورزش و تحرک روزانه داشته باشید: داشتن گردش خون و جریان خون خوب برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها لازم است.

در انتخاب رنگ مو دقت کنید.

پی نوشت:

1.www.tasnimnews.com

2.www.namnak.com

3.www.tabaye.ir

منبع: راسخون
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1856

به "جلوگیری از سفیدی موها با طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از سفیدی موها با طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید