10 عصاره گیاهی مفید برای سلامت و رشد مو که باید بشناسید

به گزارش تور کیش، عصاره های گیاهی، عصاره ها و روغن هایی هستند که آن را با روش های مختلفی مثل تقطیر یا عرق کشی از گیاهان و گل های مختلف تهیه می کنند. گرچه عصاره های گیاهی را بیشتر از هر چیز به خاطر رایحه های بی نظیر می شاسند، این عصاره ها حاوی مواد شیمیایی و خواصی هستند که می توانند فواید متعددی برای سلامت بدن داشته باشند. برای آشنایی با عصاره های مفید برای سلامت مو، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

10 عصاره گیاهی مفید برای سلامت و رشد مو که باید بشناسید

عصاره های گیاهی با توجه به خواص و ترکیباتی که دارند می توانند فواید متعددی برای بدن داشته باشند. قرن ها است که از این عصاره های در طب جایگزین و در طب شرقی استفاده می شود. این عصاره ها به خاطر خواص فراوان و البته عوارض جانبی کمی که دارند، برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند که یکی از آن ها حفظ سلامت موها است. در ادامه چند عصاره مفید برای مو را معرفی می کنیم.

1. عصاره لاوندر یا اسطوخودوس

عصاره لاوندر می تواند سرعت رشد موها را بیشتر کند. محققان در یک مطالعه حیوانی دریافتند که عصاره اسطوخودوس دارای خواصی است که می تواند باعث رشد سلول ها و کاهش استرس شود. این عصاره در این تحقیقات توانسته به رشد سریع تر مو در موش ها کمک کند.

عصاره لوندر خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی هم دارد که باعث حفظ سلامت پوست کف سر می شود.

برای استفاده از این عصاره باید 3 قاشق غذاخوری از آن را با یک روغن یا عصاره پایه، ترکیب کنید. برای روغن پایه می توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده استفاده کنید و مستقیما این ترکیب را روی پوست سر قرار دهید. قبل از شستن این ماسک از روی سر، ده دقیقه به آن زمان بدهید و بعد با شامپو موهای خود را بشویید. این کار را می توانید چند بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

2. عصاره نعناع فلفلی

استفاده از عصاره نعناع فلفلی به دلیل ایجاد جریان خون در ناحیه ای که عصاره روی آن قرار داده شده ممکن است احساس خنکی یا سوزش ایجاد کند. این فرایند باعث سریع تر شدن و بهتر شدن فاز رشد مو می شود. در یک تحقیق که روی موش های آزمایشگاهی انجام گرفته، مشخص شده است که استفاده از عصاره نعناع فلفلی می توانید تعداد فولیکول های مو، عمق فولیکول و رشد کلی مو را افزایش دهد.

برای استفاده از این عصاره، دو قطره از آن را در یک روغن پایه به انتخاب خود بریزید. آن ر روی پوست سر ماساژ دهید و قبل از اینکه کاملا بشویید، به آن 5 دقیقه فرصت دهید. بعد از شستن عصاره می توانید موها را با شامپو و نرم کننده بشویید.

3. عصاره رزماری

اگر می خواهید ضخامت تارهای مو را افزایش دهید و رشد موهایتان را تقویت کنید، عصاره رزماری بهترین انتخاب است و به خاطر قابلیتی که در بهبود تولید سلول دارد، یکی از بهترین عصاره های طبیعی برای سلامت مو است. بر اساس یکی از تحقیقاتی که روی عصاره رزماری اجرا شده، این عصاره عملکردی مشابه ماینوکسیدیل دارد. ماینوکسیدیل یکی از داروهای رایج رشد مو است ولی عوارضی مثل خارش پوست سر دارد.

برای استفاده از این عصاره، چند قطره از آن را با یک روغن پایه مثلا رغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید و روی پوست سر قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید و بعد موهایتان را با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

4. عصاره چوب سدر

عصاره چوب سدر با تنظیم غدد ترشح چربی در پوست سر می تواند رشد مو را تقویت کند و ریزش مو را کاهش دهد. این عصاره خواص ضد باکتریایی و ضدقارچی دارد که می توانند بسکمک از مسائل پوستی کف سر را حل کنند؛ مسائلی که معمولا باعث ریزش مو یا ایجاد شوره سر می شوند.

تحقیقات نشان داده است که ترکیب کردن این عصاره با عصاره لاوندر و رزماری می تواند ریزش مو را در افراد مبتلا به آلوپسی یا طاسی منطقه ای کاهش دهد.

برای استفاده از این عصاره، 2 قاشق غذاخوری از آن را در یک روغن پایه بریزید. این ترکیب را روی پوست سر ماساژ دهید و قبل از شستن اجازه دهید که 10 دقیقه روی پوست سر بماند. پیدا کردن این عصاره شاید راحت نباشد. از فروشگاه های بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی می توانید آن را تهیه کنید.

5. عصاره علف لیمو

شوره سر یکی از مسائل رایج پوستی است که می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود. داشتن پوست سر سالم و بدون شوره، برای سلامت مو اهمیت زیادی دارد. عصاره علف لیمو یک درمان مؤثر برای شوره سر است. تحقیقاتی که در سال 2015 اجرا شده نشان داده است که استفاده از این عصاره، بعد از یک هفته می توانید به میزان قابل توجهی، شوره سر را کاهش دهد.

عصاره علف لیمو برای درمان شوره سر زمانی تأثیرگذاری خود را نشان می دهد که مرتب استفاده شود. برای استفاده از این عصاره، چند قطره از آن را در شامپو بریزید و کف سر را با آن بشویید.

6. عصاره آویشن

عصاره آویشن با تحریک پوست سر برای رشد مو و پیشگیری از ریزش مو می تواند روی رشد و تقویت موها تأثیر قابل توجهی داشته باشد. این عصاره هم درست مثل عصاره چوب سدر، نتایج مثبتی در تحقیقات مربوط به در مان آلوپسی منطقه ای داشته است.

این عصاره بسیار قوی و تأثیرگذار است. بنابراین، برای استفاده از آن فقط دو تا سه قطره کافی است. فقط دو قطره از این عصاره را در دو قاشق غذاخوری روغن پایه بریزید و آن را روی پوست سر ماساژ دهید. اجازه دهید که 10 دقیقه روی پوست سر بماند و بعد آن را بشویید.

7. عصاره مریم گلی

عصاره مریم گلی درست مثل عصاره لاوندر حاوی ماده ای به نام لینالیل استات است که باعث افزایش رشد مو می شود. استفاده از این عصاره، استحکام مو را بیشتر می کند، سرعت رشد مو را افزایش می دهد و ریشه مو را تقویت می کند.

برای استفاده از این عصاره، سه قطره از آن را در یک قاشق غذاخوری روغن پایه به دلخواه یا در شامپو بریزید. اگر آن را هر روز استفاده می کنید، بعد از 2 دقیقه بشویید و اگر هفته ای یک تا دو بار استفاده می کنید، اجازه دهید که قبل از شستن، 10 دقیقه روی پوست بماند.

8. عصاره درخت چای

عصاره درخت چای را بیشتر از هر چیز به خاطر خواص فراوانی که در پیشگیری از آکنه دارد می شناسند. این عصاره خواص پاک کنندگی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد. وقتی به شکل موضعی استفاده شود می تواند فولیکول های مو را از هر آلودگی پاک کند و به رشد بهتر مو کمک کند.

عصاره درخت چای برای مصارف مختلفی تولید می شود. در نتیجه اگر این محصول را می خواهید برای مو استفاده کنید، اول از همه محصول مناسب را بخرید و بعد با توجه به دستورالعمل از آن استفاده کنید. بعضی از عصاره ها غلیظ تر هستند و بعضی انواع دیگر با روغن ها و کرم های مخصوص ترکیب شده اند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داده است که مخلوطی حاوی عصاره درخت چای و ماینوکسیدیل از ماینوکسیدیل به تنهایی، در بهبود رشد مو مؤثرتر است. یک تحقیق در سال 2015 نشان داد که از عصاره درخت چای معمولا در محصولات ضد شوره استفاده می شود.

برای استفاده از این عصاره، 10 قطره از آن را در شامپو بریزید و روزانه از آن استفاده کنید. یا می توانید 3 قطره از آن را با دو قاشق از یک روغن پایه ترکیب کنید و روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه می توانید از ترکیب را از روی پوست بشویید.

9. عصاره درخت کانانگا

کسانی که پوست و موی چرب دارند نباید از این عصاره استفاده کنند. عصاره کانانگا برای کسانی که پوست سرشان خشک است مناسب است و می تواند محرک تولید سبوم یا چربی پوست باشد. کمبود چربی و سبوم کافی در پوست سر باعث خشک شدن و شکننده شدن مو می شود. این عصاره می تواند بافت مو را بهبود ببخشد و احتمال شکستگی و موخوره در تارهای مو را کاهش دهد.

برای استفاده از این عصاره، 5 قطره از آن را با دو قاشق از روغن گرم ترکیب کنید. این ترکیب را روی پوست سر ماساژ دهید و سر را با یک حوله گرم بپوشانید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. از این عصاره در تهیه بعضی از شامپوها و کرم ها هم استفاده می شود.

10. عصاره گیاه دم اسب

عصاره گیاه دم اسب حاوی سیلیس است که سرعت رشد مو را افزایش می دهد و استحکام ریشه مو را بیشتر می کند. این عصاره می تواند شوره سر را کاهش دهد. تا به حال به اندازه کافی تحقیقاتی درباره استفاده موضعی از این عصاره انجام نشده است. اما یک تحقیق در سال 2015، استفاده خوراکی از مکمل های حاوی این عصاره را بررسی کرده است. در این تحقیق تأثیرات این عصاره در افزایش رشد و استقامت موها در زنانی که موهای نازکی دارند ثابت شده است.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی استفاده از عصاره های گیاهی

بسکمک از افراد فکر می کنند عصاره های گیاهی عوارض جانبی ندارند. ولی بزرگترین خطر احتمالی استفاده از این عصاره ها تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک است. این مسائل بیشتر در شرایطی ایجاد می شود که عصاره ها را به طور مستقیم روی پوست استفاده کنید. به همین دلیل، لازم است که عصاره ها را قبل از استفاده رقیق کنید یا با یک روغن پایه ترکیب کنید.

واکنش های آلرژیک در افرادی رایج است که پوست های حساسی دارند یا به بعضی گیاهان دارویی حساسیت نشان می دهند. نشانه های تحریک پوست به شرح زیر هستند؛

  • درماتیت تماسی
  • سوزش، ناراحتی یا سوزن سوزن شدن دردناک
  • قرمزی در ناحیه آسیب دیده

نشانه های واکنش آلرژیک

  • درماتیت شدید
  • بثورات تاول دار
  • تنفس سخت
  • تورم زبان یا تنگ شدن گلو

فقط نوجوانان و برگسالان می توانند از عصاره ها به شکل موضعی استفاده کنند. اگر فکر می کنید استفاده از این عصاره ها می تواند برای کودک شما هم مفید باشد، قبل از هر چیز با پزشک بچه ها مشورت کنید تا مطمئن شوید که خطری برای فرزندتان ندارد.

برای اینکه متوجه شوید آیا به عصاره ها حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر مسئله ای مشاهده نکردید، می توانید استفاده از عصاره را ادامه دهید.

جمع بندی

عصاره های گیاهی می توانند فواید زیادی بری رشد مو و سلامت مو داشته باشند و در عین حال خطرات و عوارض جانبی کمی نشان دهند. علاوه بر این، قیمت آن ها معمولا مناسب است و استفاده از آن ها راحت است. بیشتر عصاره ها را باید با یک روغن پایه یا شامپو ترکیب کنید و مستقیما و خالص از آن ها استفاده نکنید. با کمک این عصاره های طبیعی می توانید موهایی شاداب تر و سالم تر داشته باشید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1648

به "10 عصاره گیاهی مفید برای سلامت و رشد مو که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عصاره گیاهی مفید برای سلامت و رشد مو که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید