خبرنگاران دورهمی یلدایی را به دور از همی تبدیل نکنیم

به گزارش تور کیش، تهران- خبرنگاران- استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی با اشاره به تبعات دورهمی های خانوادگی در روزگار کرونایی و توصیه به همگان برای پرهیز از جمع های خانوادگی، تاکید کرد: نه به دورهمی یلدایی قطع زنجیره کرونایی را به دنبال خواهد داشت.

خبرنگاران دورهمی یلدایی را به دور از همی تبدیل نکنیم

حمید ضیایی پرور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، با اشاره به موضوع شیوع کرونا در کشور، گفت: با توجه به شروع این بیماری، از ابتدای شروع، مسئله اصلی برای قطع زنجیره شیوع این ویروس منحوس، فاصله گذاری اجتماعی است.

وی ادامه داد: شخصا از اسفند 98 مجالس دورهمی خانوادگی و هفتگی دیدار دوستان و اقوام در تهران را نداشته و هیچ کدام از اینها را در واقع انجام ندادم و در حد خود سعی کردم با قطع ارتباطات حضوری و فیزیکی و انتقال این ارتباطات و صله رحم به فضای مجازی در قطع این زنجیره نقشی ایفا کنم.

این مدرس دانشگاه گفت: در ایامی به سر می بریم که توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروری است. بنابراین یلدای امسال زمان دورهمی نیست سال دور از همی و نه به دورهمی است.

امسال یلدای حضوری نخواهیم داشت بلکه یلدای مجازی را جایگزین آن خواهیم کرد. همه ساله ما مردم را به دوری از گوشی موبایل و تبلت و... در دورهمی هایی چون شب یلدا توصیه می کردیم تا بیشتر درکنار خانواده ها صله رحم را بجای آورند، امسال برعکس توصیه می کنیم که ابزارهای ارتباطی در مرکز توجه خانواده ها برای ارتباط گیری باید باشد.

ضیایی پرور ادامه داد: باید ضمن جایگزین کردن وسایل ارتباطی به جای ارتباط حضوری و فیزیکی نسبت به خانواده ها انعطاف نشان بدهیم.

معاون سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه ارتباطات مجازی نباید به قطع کلی ارتباطات خانوادگی منجر شود، تاکید کرد: باید یلدای امسال نیز مردم به مانند رعایت آیین های مذهبی تاسوعا و عاشورا و دیگر مراسم مذهبی به فضای مجازی منتقل شوند.

وی گفت: خوشبختانه مردم فهیم و با بصیرت ایران اسلامی در نوروز سال گذشته با نه به عیددیدنی ها، دورهمی ها، تعطیلی راهیان نور، نه به سفر، چهارشنبه سوری و بسیاری اعیاد ملی و مذهبی و مناسک دینی حتی برگزارنکردن مراسم ترحیم و عروسی خوش درخشیدند و این بار نیز به طور قطع یقین با نه به دورهمی یلدایی هر ایرانی نقش بسزایی را در قطع زنجیره شیوع کرونا ایفا خواهند کرد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نه به دورهمی های فامیلی و خانوادگی زمانی بر این ویروس فائق بیاییم.

شب یلدا در یک نگاه

به گزارش خبرنگاران، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است.در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می شود. نام دیگر این شب چِلّه است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی است.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می شود. خانواده های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه ها و رایج تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه خوانی، قصه گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال گیری با دیوان حافظ رایج است.

اما امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا همگان بر نه به برگزاری و برپایی دورهمی های شب یلدا تاکید و توصیه کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1363

به "خبرنگاران دورهمی یلدایی را به دور از همی تبدیل نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دورهمی یلدایی را به دور از همی تبدیل نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید