دانشمندان لایه مذاب جدیدی زیر پوسته زمین کشف کردند

به گزارش تور کیش، تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) لایه جدیدی زیر پوسته زمین به نام Melt را شناسایی نموده اند که شامل سنگ های مذاب داغ است و اطلاعات مفیدی را در خصوص فعالیت و حرکات تکه های پوسته زمین - یا همان صفحات تکتونیکی سیاره ما - ارائه می دهد.

دانشمندان لایه مذاب جدیدی زیر پوسته زمین کشف کردند

تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) لایه نوی زیر پوسته زمین به نام melt را شناسایی نموده اند که شامل سنگ های مذاب داغ است.

تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) لایه نوی زیر پوسته زمین به نام Melt را شناسایی نموده اند که شامل سنگ های مذاب داغ است و اطلاعات مفیدی را در خصوص فعالیت و حرکات تکه های پوسته زمین - یا همان صفحات تکتونیکی سیاره ما - ارائه می دهد.

این لایه مذاب نو در فاصله 161 کیلومتری از سطح زمین کشف شده که بخشی از استنوسفر (لایه انعطاف پذیر زیر لیتوسفر در عمق 80 تا 400 کیلومتری از سطح زمین) است.

صفحات تکتونیکی، سنگ های غول پیکر زیرزمینی هستند که پوسته و گوشته بالایی زمین را تشکیل می دهند. تمامی خشکی هایی که در اطراف خودمان می بینیم، اساساً روی صفحات تکتونیکی ساخته شده اند. درحال حاضر هفت صفحه تکتونیکی اصلی روی زمین وجود دارد که هفت قاره را در این شرایط نگه داشته است.

صفحات تکتونیکی دائماً درحال حرکت هستند و حرکت آن ها می تواند وقایع طبیعی مانند زلزله، سونامی و فوران های آتشفشانی را رقم بزند. بعلاوه باید گفت که حرکت صفحات تکتونیکی بسیار قدرتمند است و می تواند منجر به تشکیل رشته کوه های نو و حتی قاره های نو گردد.

بنابراین، مطالعه و شناخت عوامل مختلفی که روی فعالیت صفحه تکتونیکی زمین تأثیر می گذارند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

کشف لایه مذاب نو زیر پوسته زمین

این لایه مذاب نو بخشی از استنوسفر است و به گفته محققان UTA، استنوسفر شامل سنگ های مذاب داغ می گردد و مشابه یک مرز نرم (Soft Boundary) عمل می نماید و به حرکت نرم صفحات تکتونیکی به وسیله گوشته (منطقه بین هسته و پوسته زمین) یاری می نماید. حالا دانشمندان متوجه شده اند که لایه مذابی بین لایه های متعدد استنوسفر وجود دارد.

ایده جستجوی لایه نو در داخل زمین حین مطالعه تصاویر لرزه ای از گوشته زمین مربوط به زمین لرزه ترکیه، در طول تحقیقات دکترای یک دانشجوی تگزاس آستین به فکر وی رسید. وی این ایده را دنبال کرد و در نهایت به لایه نو دست یافت.

نتایج این مطالعه در ژورنال Nature Geoscience ماه فوریه 2023 منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو