ساخت بلندترین برج چوبی در توکیو

به گزارش تور کیش، ساخت برجی چوبی در توکیو شروع شده که حاکی از توسعه مرزهای مهندسی است.

ساخت بلندترین برج چوبی در توکیو

قرار است برج توکیو بلندترین برج چوبی جهان شود. شرکت ژاپنی سومیتومو(Sumitomo Forestry) گفته است که این برج ارتفاعی برابر با 350 متر خواهد داشت و در سال 2041 میلادی مصادف با سیصد و پنجاهمین سالگرد افتتاح شرکت، به بهره بردای خواهد رسید. تخمین زده شده است که هزینه ساخت برج W350 حدود 600 بیلیون ین است.

90 درصد مصالح این برج 70 طبقه ای هیبریدی از چوب خواهد بود. برای کنترل ارتعاش از اسکلتی فلزی در طرح استفاده خواهد شد که به علت وقوع زلزله های بسیار در این منطقه ضروری می کند.

از پشت بام های سبز برای زیباتر کردن محیط داخلی و ارتباط محیط برج با طبیعت استفاده خواهد شد.

سخنگوی شرکت طراح در ممصاحبه ای خبری گفته است:

هدف طراحی برجی حامی محیط زیست است و همچنین سعی شده است برج با معماری چوبی و الهام گرفته از جنگل باشد.

دولت ژاپن در تلاش است که تولیدکنندگان را به استفاده بیشتر از چوب تشویق کند. در سال 2010 اجازه استفاده از چوب برای ساختمان های کمتر از سه طبقه صادر شده است که به صورت کامل از چوب ساخته شوند یا در قسمتی از سازه آن ها از چوب استفاده شود.

توسعه ساختمان های چوبی

تنها در ژاپن نیست که ساخت سازه های چوبی رونق گرفته است. در دهه های اخیر، ساخت سازه های چوبی در جهان به شدت پیشرفته است.

آخرین رکورد مربوط به بلندترین سازه چوبی با برجی به ارتفاع 50 متر در اختیار کشور کانادا است. خوابگاه دانشجویی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور با 18 طبقه تا سال گذشته بلندترین برج چوبی جهان بوده است.

قبل از این ساختمان، ساختمان تریت (Treet) در نروژ با تا سال 2014 میلادی بلندترین برج چوبی جهان بوده است. نروژ این عنوان را از برجی 104 متری و 10 طبقه که رو به بندر ویکتوریا در ملبورن بود در سال 2012 ربود.

در همین حین، برج اوکوود (Oakwood) پروژه ای را با شرکت PLP و دپارتمان معماری دانشگاه کمبریج شروع کرد. هدف این پروژه پیشبرد تجربه تازه برای افزایش استفاده از صنعت چوب است.

اگر اجازه شروع به این پروژه داده شود، در واقع این برج اولین برج چوبی لندن خواهد شد. این برج 300 متر ارتفاع خواهد داشت و تنها برج شارد در لندن است که از آن بلندتر خواهد بود.

سازه چوبی

چوب های مدرن بسیار سخت که تازها تولید شده اند، ساخت سازه های چوبی را ممکن نموده اند. دکتر میشل رماج (Dr Michael Ramage)، رئیس بخش نوآوری در مصالح تازه دانشگاه کمبریج می گوید:

تعداد زیادی مصالح تازه که از مشتقات چوب هستند، تولید شده اند که در واقع ساخت این برج های بزرگ را ممکن نموده اند.

از چوب های مهاربند مورب که بسیار هم نازک هستند، در زاویه های درست استفاده می شود و این چوب ها به نوعی چسب ضد آتش آغشته هستند تا سازه ها را از هر لحاظ ایمن کند.

در واقع از چوب بامبو از سالیان بسیار دور برای ساخت و ساز در آسیا استفاده می شده که این موضوع مورد توجه دکتر رماج قرار گرفته است. سرعت رشد بامبو پنج برابر چوب معمولی است و تمام ویژگی های چوب را دارا است. بر اساس گزارش انجمن کشاورزی و غذای جهانی حدود 31.4 هکتار بامبو در جهان موجود است.

دکتر رماج توضیح می دهد:

ما در حال بررسی های بیشتر بر روی چوب بامبو هستیم. می توان سر و ته چوب های بامبو را زد و آن ها را با چسبی مقاوم به هم چسباند و ورقه های مقاوم از آن ها ساخت. شاید در ظاهر این ورقه ها مقاوم به نظر نیایند، ولی در واقعیت به مقدار تنه های چوبی یکپارچه مقاوم هستند.

کوین فلاناگان (Kevin Flanagan) ، شریک شرکت معماری PLP، پیش بینی می کند که در آینده نزدیک استفاده از صنعت چوب در جهان بسیار رونق خواهد گرفت و از چوب برای ساخت برج هایی بسیار بلند استفاده خواهد شد.

خطر آتش سوزی

البته که وقتی صحبت از سازه های چوبی است، اذهان عمومی نگران خطر آتش سوزی در این سازه ها می شود. به راستی آیا این سازه ها خطری برای بشریت محسوب می شوند؟

دکتر رماج در مورد برج آوکوود توضیح می دهد که این سازه به مقدار سایر سازه های بتنی و فولادی در مقابل آتش مقاوم است. گروه دکتر رماج در دانشگاه کمبریج کمک مالی بسیار بزرگی از بخش تحقیقات مهندسی برای مطالعه روی سازه های چوبی که یکی از این مطالعات مربوط به آتش سوزی در سازه های چوبی بود، دریافت نموده است.

رماج توضیح می دهد:

اشتباه بزرگی در دید همگان نسبت به اشتعال چوب وجود دارد و باید بگویم که چوب، به نحوی که مردم تصور می کنند آتش نمی گیرد. آتش سوزی های مهیب در لندن و شیکاگو هر دو با تکه های بسیار کوچک چوبی شروع شده اند. تکه های بزرگ چوب به سختی آتش می گیرند.

او می گوید که اشتعال چوب قابل پیش بینی است. به همین علت است که یک مهندس انفجار به راحتی می تواند نحوه آتش گرفتن و جلوگیری از آن را پیش بینی کند.

او ادامه می دهد:

تمام ساختمان هایی که از یک حدی بزرگ تر هستند، باید مجهز به سیستم اطفا حریق باشند و این موضوع ربطی به این که سازه بتنی، فلزی یا چوبی باشد، ندارد.

یک سری حوادث سال های اخیر در برج های دبی این موضوع را بهتر نشان داد.

حفاظت از جنگل ها

با استفاده هر چه بیشتر از چوب، جنگل ها در خطر نابودی قرار می گیرند. بر اساس گزارش سازمان حیات وحش جهانی، بیش از 37 میلیون هکتار جنگل به صورت سالانه از بین می فرایند که این مساحت برابر با 48 زمین فوتبال در هر دقیقه است.

حدود دو سوم ژاپن پوشیده از درخت است و شرکت سویتومو اعلام نموده است که درختانی که بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن کاشته شدند، امروزه قابل برداشت هستند. این شرکت اصرار دارد که افزایش تقاضای استفاده از چوب در سازه ها باعث افزایش کیفیت نگهداری و حفاظت از جنگل ها خواهد شد.

رماج می گوید:

کشور روسیه ذخیره چوب زیادی دارد. با توجه به اینکه چوب یک چهارم وزن بتن را دارد پس حمل و نقل آن هم به مراتب راحت تر خواهد بود.

مشخص است که در آینده شاهد استفاده بیشتر از چوب در صنعت ساخت و ساز، از سالن های لندن گرفته تا برج های پکن خواهیم بود.

رماج می گوید:

از گذشته دیده ایم که سازه های چوبی هم می توانند عمر طولانی داشته باشند. سازه هایی چوبی با قدمت 600 یا 700 سال هم وجود دارند. تنها چیزی که مهم است این موضوع است که مراقبت و نگهداری از سازه های چوبی اهمیت زیادی در طول عمر آن ها دارد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1953

به "ساخت بلندترین برج چوبی در توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت بلندترین برج چوبی در توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید