روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت

به گزارش تور کیش، 11 ذیقعده سال 1151 قمری نبرد نادر شاه افشار برای فتح هند آغاز شد. خیلی ها نمی دانند که این جنگ را کسی گمان نمی کرد، اتفاق بیفتد چون هند ارتشی بسیار قوی داشت و در واقع نبرد کرنال جنگ میان ایران با ابرقدرت آن روزگار جهان بود.

روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت

به گزارش خبرنگاران، ماجرای فتح هند چه بود؟ داستان از جایی شروع شد که محمود افغان به سمت اصفهان لشکر کشید و امپراتوری 235 ساله صفویان را برانداخت؛ همان ماجرای شاه سلطان حسین خوش گذران که عاقبت خودش تاج را بر سر محمود افغان گذاشت و بدنام شد در تاریخ. چندسالی ایران اشغال بود و در گوشه و کنار جنگ و ناامنی بود تا این که نادر قلی خان که قبلا از سرداران صفویه بود لشکری جمع کرد و خراسان را تصرف کرد. امیدها زنده شد و طوایف ایرانی به نادر پیوستند.

از سوی دیگر محمود افغان را پسرعمویش اشرف افغان کشت و به جایش نشست. نادر هم رفت و در چند نبرد اشرف افغان را شکست داد و تمام. نادرقلی خان شد نادرشاه افشار و افتاد دنبال این که دوباره اراضی ازدست رفته ایران را بازگرداند و ایران بشود یک امپراتوری بزرگ. اما یک مشکل وجود داشت.

اطرافیان اشرف افغان که سرداران لشکر و اقوام مدعی تخت و تاج او بودند رفته بودند به هند نزد محمد شاه گورکانی و هر بار که چشم لشکر نادر را دور می دیدند، حمله می کردند به قندهار و آن جا مدعی حکومت می شدند.

نادر هم نامه نوشت به محمد شاه که آن زمان امپراتور یک حکومت قدرتمند بود. امپراتوری گورکانیان بیش از 300 سال بر جنوب آسیا و بر بیش از یک هفتم جمعیت زمین در آن روزگار حکم می راند و قلمرو وسیع اش یک چهارم تولیدات جهان را هم در اختیار داشت؛ ابرقدرت بود در جهان.

کسی فکرش را هم نمی کرد!

اطرافیان اشرف افغان که در هند مستقر شده بودند، حدود 800 نفر بودند. نادر چندبار نامه نوشت که جلوی این ها را بگیرید و به آنان پناه ندهید و شاه گورکانی اعتنایی نکرد و نادر واسطه هم فرستاد که او را کشتند. چرا این قدر راحت برخورد می کرد؟ چون گورکانیان قوی بودند و ثروت و قدرت و سرباز و تجهیزات جنگی، زیاد داشتند و ابرقدرت بودند برای خودشان و متکبر هم بودند به این وضعی که داشتند. نه فقط محمد گورکانی بلکه هیچ کسی حتی در ایران فکرش را نمی کرد سپاه ایران که تازه سرزمینش را از اشغال خارجی ها درآورده بود و از جنگ ها خسته بود به امپراتوری هند با آن ارتش قوی حمله کند.

نادر چه کرد؟ گفت بسم الله و لشکر کشید سمت دهلی و در مسیرش تمامی شهرهای افغانستان و هند را فتح کرد. لشکر ایران حدود 80 هزار نفری بود و گورکانیان یک لشکر 300 هزار نفری با 2 هزار فیل سوار و 3 هزار عراده توپ برای جنگ به دشت کرنال فرستادند و نتیجه آن که به دلیل شجاعت سربازان ایرانی و نبوغ نظامی نادر، لشکر گورکانیان مغلوب گردید. در تاریخ مشهور است نادر فیل های هندی را با حمله شترها رم داد و سپاه گورکانیان را بهم ریخت.

جوناس هَنوِی جهانگرد انگلیسی که در دوره حکومت نادر در ایران حاضر بود چنین نوشته است: نادر برای مرعوب ساختن پیلان دشمن به جمازه بانان[شترسواران] خود کوزه هایی مملو از نفت و مواد سوختی دیگر داده بود که در بحبوحه جنگ آن ها را آتش زنند و در میان قوای دشمن پرتاب کنند تا پیلان سراسیمه شده و پا به فرار نهند.

درس عبرت گرفت و عبرت داد!

محمد گورکانی عاقبت شکست را پذیرفت و پیشنهاد پرداخت غرامت داد و نادر به دهلی رفت و مهمان قصر گورکانیان شد تا غرامت بگیرد. چند روز بعد به اشتباه شایع شد که نادر در مهمانی قصر مسموم و کشته شده و هندی ها در دهلی علیه سربازان ایرانی شورش کردند که البته این شورش خونین به دستور نادر سرکوب شد و اوضاع آرام شد.

القصه، نادر غنائم را گرفت و کوه نور و دریای نور و تخت طاووس نادری هم بود و غنائم به قدری بود که میرزا مهدی خان استرآبادی در کتاب جهانگشای نادری نوشته است: جمیع خزائن سلطانِ روی زمین [سلاطینِ زمین] با عشری از اعشار آن برابری نمی کرد. با همان غنائم حقوق عقب افتاده سربازان ایرانی را پرداختند و به اندازه مواجب 6 ماه هم به لشکریان پاداش دادند و نادر 3 سال هم ایرانیان را از مالیات معاف کرد.

محمد گورکانی چه شد؟ با تصمیم نادر، سلطان هند باقی ماند و فقط درس عبرت گرفت و درس عبرت داد به آیندگان تاریخ و ابرقدرت های زمین که ایرانی ها را دست کم نگیرند.

امروز در تاریخ مناسبت های دیگری هم هست

امروز 1 تیر مصادف با 22 ژوئن میلادی و 11 ذیقعده هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت های دیگری هم دارد.

ـ ولادت حضرت امام رضا (ع) در سال 148 قمری

ـ تأسیس سلسله آل بویه خاندان مشهور شیعی ایرانی در سال 321 قمری

ـ زادروز عالم بزرگوار شیخ مفید فقیه و متکلم نامدار شیعه در سال 336 قمری

ـ زادروز جوزپه ماتسینی فیلسوف سیاسی ایتالیایی در سال 1805 میلادی

ـ تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1360 شمسی

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1690

به "روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت" امتیاز دهید

1 کاربر به "روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید