رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران

به گزارش تور کیش، خبرگزاری خبرنگاران-ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور رییس و اعضای فرهنگستان رونمایی شد.

رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در این مراسم سید علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی، با بیان این که ویرایست اول این کتاب در سال 1377 به چاپ رسیده است، گفت: هفت سال پس از چاپ ویراست دوم کتاب، تهیه و تدوین ویرایش سوم این کتاب، به منظور مستندسازی سیاست ها، برنامه ها و دست آورد های سال های اخیر، اقدامی ضروری و ارزشمند به نظر می رسید.

باقر لاریجانی رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی، در رویداد رونمایی از این کتاب با اشاره به اهمیت اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از اسناد بالادستی و به منظور تبیین نقشه راه کشور گفت: تنظیم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موثر است که به عنوان مرجع با مرور پیشینه و شرایط کنونی نظام سلامت کشور، در زمینه چاره اندیشی مسئولان و سیاست گذاران برای رفع چالش ها مفید است.

رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی اضافه نمود: این کتاب دو جلدی فصول موضوعی تولیت، تامین منابع در نظام سلامت، نظام ارائه خدمات سلامت، آموزش و پژوهش، سلامت و فرهنگ ایرانی-اسلامی، تجربه ایران در همه گیری کووید-19 و توسعه فن آوری های اطلاعات سلامت را پوشش می دهد.

باقر لاریجانی تاکید کرد: یکی از مهم ترین اقدامات و اصلاحات کشور برای تأمین سلامت برای همه که در سال های اولیه پس از انقلاب و اندکی پس از تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرائی شد، برقراری نظام شبکه مراقبت های اولیه سلامت است.

رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی از دیگر اقدامات مهم اصلاحی کشور برای ارائه بهتر و بیشتر خدمات سلامت را ادغام آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور نام برد که الگویی پیروز برای توسعه عدالت در سلامت در کل کشوراست.

باقر لاریجانی شرح داد: ادغام آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور، خودکفایی در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی و توسعه شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی در کنار دیگر برنامه ها مانند سیاست خودگردانی بیمارستان ها، طرح پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت، با هدف حل مسائل نظام سلامت انجام پذیرفته است.

رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی بار بالای بیماری های غیرواگیر و تهدید بروز بیماری های نوپدید و بازپدید، محدودیت توجه به ابعاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی، سهم قابل توجه هزینه های سلامت از پرداختی خانوار های ایرانی، کاربردی نبودن برخی پژوهش های سلامت، تغییرات اقلیمی، پیامد های ناشی از همه گیری کووید-19 و آثار ناشی از تحریم های ظالمانه علیه ایران در حوزه سلامت را از جمله چالش های نظام سلامت دانست که باید در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مدنظر گرفته شوند.

لاریجانی با قدردانی از حمایت های دکتر سعید نمکی، دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر فریدون عزیزی و دکتر حمیدرضا جمشیدی، ازهمه استادان و همکارانی که در تدوین و ویرایش این کتاب همکاری صمیمانه داشته اند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد ویراست سوم این کتاب برای دست اندرکاران حوزه سلامت مفید باشد.

این کتاب که مشتمل بر هفت فصل است، با مشارکت فرهنگستان علوم پزشکی و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تنظیم و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره منتشر شده است و دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر فریدون عزیزی، دکتر باقر لاریجانی و دکتر حمیدرضا جمشیدی و جمع زیادی از صاحب نظران و خبرگان حوزه سلامت کشور از نویسندگان این مجموعه هستند. محتوای این کتاب به همراه ویراست های قبلی از طریق وب سایت iranianhealthbook.ir در دسترس است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2017

به "رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید