زمین با سرعت بیشتری می چرخد

به گزارش تور کیش، این ثانیه های جهشی در زندگی روزانه اهمیت خاصی ندارند. اما در برخی زمینه های خاص، مانند اخترشناسی، ناوبری، پرواز های فضایی، و شبکه های کامپیوتری، که صحت و دقت محاسبات و اقدامات ردیابی باید مطابق ثانیه باشد، مهم هستند.

زمین با سرعت بیشتری می چرخد

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

دانشمندان کشف کرده اند که کره زمین با سرعت بیشتری در مقایسه با 50 سال گذشته حرکت می کند

دانشمندان کشف کرده اند که کره زمین با سرعت بیشتری در مقایسه با 50 سال گذشته حرکت می کند و این امر می تواند زمان یک سال را یک ثانیه منفی کاهش دهد. سرعت چرخش زمین تحت تاثیر چند عامل است؛ از جمله حرکت هسته مذاب آن، اقیانوس ها، و اتمسفر.

به گفته گراهام جونز، اخترفیزیکدان و نویسنده علمی، و نیز کنستانتین بیکوس، از نهاد زمان و تاریخ، بر آن مبنا پیش بینی می گردد که یک روز معمولی در سال 2021 پنج صدم میلی ثانیه کوتاهتر از 86.400 ثانیه ای باشد که معمولا 24 ساعت را تشکیل می دهند.

دانشمندان در خدمات بین المللی چرخش و مرجع زمین (آی ای آراس) می توانند زمان وقوع این امر را با اندازه گیری لحظه دقیق حرکت روزانه یک ستاره از یک نقطه خاص در آسمان، معین کنند. جونز و بیکوس نوشتند: در واقع، پیش بینی می گردد که 2021 کوتاه ترین سال در چند دهه باشد. آخرین باری که یک روز میانگین کمتر از 86.400 ثانیه در طول یک سال بود، به سال 1937 بازمی گردد.

در صورتی که چرخش زمین با ساعت های اتمی مطابق نباشد، برای اطمینان از هم تراز ماندن آن ها، می توان یک ثانیه کبیسه را کم یا افزود. این ساعت ها اولین بار در سال 1972 معرفی گشت، و از آن زمان تنها 27 ثانیه کبیسه به سال افزوده شده است. جونز و بیکونس می نویسند: زمین تندتر می گردد، و از سال 2016 به هیچ ثانیه کبیسه ای نیاز نبوده است.

آنان می نویسند: اگر سرعت چرخش زمین ادامه یابد، در جایی به یک ثانیه منفی کبیسه نیاز خواهد بود. در صورت بروز چنین وضعیتی، ساعت های ما یک ثانیه به جلو می فرایند تا سرعتشان را با سرعت زمین عجول همگام کنند.

این ثانیه های جهشی در زندگی روزانه اهمیت خاصی ندارند. اما در برخی زمینه های خاص، مانند اخترشناسی، ناوبری، پرواز های فضایی، و شبکه های کامپیوتری، که صحت و دقت محاسبات و اقدامات ردیابی باید مطابق ثانیه باشد، مهم هستند.

پیتر ویبرلی، فیزیکدان از آزمایشگاه فیزیک ملی در بریتانیا، به روزنامه تلگراف گفت: کاملا محتمل است که اگر سرعت چرخش کره زمین بیشتر افزایش یابد، به یک ثانیه منفی نیاز خواهد بود. اما هنوز برای گفتن این که این اتفاق محتمل است، خیلی زود است.

او گفت: بحث هایی بین المللی درباره ثانیه های منفی در آینده درگرفته است، و همچنین ممکن است که نیاز به یک ثانیه جهش منفی، منجر به تصمیم برای سرانجام دادن همیشگی به ثانیه های کبیسه گردد. برخی دانشمندان از اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور، این فرضیه را مطرح کرده اند که بهتر است بگذارند این شکاف بیشتر گردد تا هر وقت که لازم شد، یک ساعت کبیسه اضافه گردد.

لایو ساینس می گوید، اگرچه این امر اختلال در شبکه های مخابراتی را به حداقل می رساند، ولی ستاره شناسان باید تنظیمات خود را تا زمان اضافه شدن این ساعت، مطابقت دهند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1397

به "زمین با سرعت بیشتری می چرخد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین با سرعت بیشتری می چرخد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید